Gå til innhold

VW UP!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen her som har erfaring over lengre tid med denne modellen? (Nyere enn 2013) Brukbar på vinterføre om du bor utafor by og motorvei?

Synes den er så snerten og småtøff i rett farge osv. 😍  

Anonymkode: c755f...915

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvmordsforsøk å kjøre, hadde aldri satt meg inn i en slik bil. 

Husk størst bil vinner i en front mot front. 

Anonymkode: 61f80...f0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvmordsforsøk å kjøre, hadde aldri satt meg inn i en slik bil. 

Husk størst bil vinner i en front mot front. 

Anonymkode: 61f80...f0e

Vogntog vinner alltid altså.

Anonymkode: dc186...277

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine svigeforeldre har en 2016 EL UP! vi har lånt en god del. Svigemor bruker den til jobb 25km en vei. Det er en fantastisk småbil til prisen, billig men har litt kvalitetsfølelse der det gjelder. Siden det er en elbil er det litt ekstra mas med kortere rekkevidde og litt kaldere kupè på vinteren. Vet ikke hva du mener med kjøring på vinteren, det er en liten bil med fremhjulstrekk.

Kanon i byen, helt ok på landevei og kommer litt til kort på motorvei. Ikke nok kraft i motoren og for lite støydemping.

Anonymkode: 5620b...d90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen her som har erfaring over lengre tid med denne modellen? (Nyere enn 2013) Brukbar på vinterføre om du bor utafor by og motorvei?

Synes den er så snerten og småtøff i rett farge osv. 😍  

Anonymkode: c755f...915

Skal du ha firhjulstrekk for en rimelig penge, er det vel Dacia Duster som er beste kjøpet.

Anonymkode: dc186...277

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en UP! 2013-modell (tror jeg). Jeg bor riktignok i byen, og kjører mest i byen, men bruker den også på lengre turer (3-4 timers reise) uten at jeg synes det er noe problem.

Bilen er perfekt for meg, lett å håndtere, og snasen i bytrafikk (får parkert overalt), men jeg hadde ikke kjøpt den om jeg hadde bodd et sted der det er mye snø og lite brøyting. Bilen har små hjul, og setter seg lett fast i løssnø, men ellers på vinterføre har jeg ikke noen negative erfaringer med den.

Anonymkode: c9865...c65

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Har firhjulstrekk nå i en eldre bil som jeg vil selge til fordel for ganske ny bil. Kjører til og fra jobb/skole med 2 store barn og vi bor på bygda så motorvei og bykjøring er det lite av.

Skal ikke ha elbil.

Av firhjulstrekkere har jeg sett litt på Suzuki Swift i prisklassen rundt 70-80000kr.

Har fått litt sansen for UP'n, om jeg går for bil uten 4x4😄 Men erfaringer fra dere som faktisk har den er veldig fint å lese da jeg er usikker på om en så liten motor og bil er brukenes til hverdags året rundt.

Anonymkode: c755f...915

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har erfaringer som eier av bitteliten bil (ikke Up!), og jeg har prøvekjørt Up! selv for et par år siden, men endte med å kjøpe større bil.


Jeg hadde Peugeot 107 som eneste bil i flere år, og den hadde en famkommelighet som overrasket stort på vinterføre! Smale hjul gir ikke så verst marktrykk, så det var faktisk ikke noe problem. Jeg kjenner meg ikke igjen i det med å kjøre seg fast lettere enn andre, egentlig. Jeg brukte bilen både i jobb og fritidssammenheng, og den fikk 2-3 lengre turer (ca 50 mil hver veg) hvert år. Motorvei går også helt greit med liten motor. Jeg kjørte 35 km på motorvei med 90 km/t hver dag. Det er ingen problemer å ligge i fartsgrensen og vel så det, så du sinker ingen, men du har selvsagt ikke samme aksellerasjon som en sportsbil. Du må legge opp kjørestilen i forhold til motorkraften, og du vil merke det godt når dere er flere i bilen. Vanlig landevei er ikke noe problem, men det er ingen tvil om at litt mer motor er mye artigere å kjøre med.

Jeg har som sagt testet Up! og er litt skeptisk til bakseteplassen siden du sier du har to barn som skal sitte på med deg. Beinplassen i baksetet er ikke så veldig god i en så liten bil. Hvis du er gjennomsnittlig høy har du plass til en kortbeint person bak deg. Hvis dere er langbeinte alle sammen kan det bli trangt. 

Små og rimelige biler er generelt ikke spesielt godt støyisolert, så du vil høre både hjulstøy og motorstøy, men det samme kan man si om ekte SUV-er og andre biler som ikke først og fremst er planlagt som «komfortbiler». 

Ellers er det generelt slik at det er en liten bil på alle måter. Du sitter mer utsatt til ved kollisjoner, ikke bare mot vogntog, men også i mindre sammenstøt. Dessuten: folk oppførere seg annerledes mot småbiler enn mot store i trafikken. Det er absolutt fordommer ute og går, så mange kvier seg ikke for å kaste seg foran småbiler i kryss og ved forbikjøringer, de driter litt mer i vikeplikten overfor småbiler, sniker i køer og «stjeler» parkeringsplasser på steder der det er mye biler og venting, +++. En periode hadde jeg nemlig overlapp mellom min bittelille Peugeot og en stor Mercedes Geländevagen, så jeg fikk godt sammenlikningsgrunnlag, og folk flest opptrer merkbart forskjellig overfor så ulike biler. 

Var jeg deg ville jeg valgt en bil med litt mer motor og litt mer plass, siden dere ofte er tre voksne i bilen. Det vil sikkert fungere med Up!, men jeg tror det kan føles litt snaut på alle måter. 

Anonymkode: f9e2d...b8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, hulk1 skrev:

Ville heller satset på en E-Golf selv om den ligger et par hakk høyere i pris.

Enig, golfen har også 5 seter, up har 4

Anonymkode: 6b53a...c72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Up er en god bil. De fleste kjøper for stor bil. Up har sine begrensninger. Ikke tilhenger. Kun for 4 personer. Liten motor. Om den er stor nok så får du mye bil for pengene. Bilen er god å kjøre. Anbefales.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...