Gå til innhold

Er "våre" barn nødvendig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Takk for innspill, dere! :) 

Magefølelsen min sier at familien er komplett, så tråden var mer for å eventuelt få innspill til hva argumentene for å få et barn til skulle ha vært. Som sagt så får vi en del hint fra omgivelsene om at et felles barn virker «obligatorisk». 😅 Det høres ikke ut som om det er så mange som ville savnet et felles barn i vår situasjon. 

Jeg kan jo si så mye som at jeg selv er fra en skilsmissefamilie og at jeg har halvsøsken på begge sider, der jeg er 10+ år eldre enn mine søsken. Er veldig glad i mine halvsøsken og ville aldri vært foruten, men jeg har ikke det samme båndet med mine søsken som de som har en lavere aldersforskjell. Føler derfor selv ar HVIS jeg skulle fått et barn til, så ville det vært ganske snart for at aldersforskjellen ikke skal bli så stor.

TS

Anonymkode: 494d1...108

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skilsmissebarna går fra å være familie. til å plutselig besøke den lykkelige kjernefamilien, mens de blir besøksungene

Anonymkode: 6d5f5...0b0

Vil ikke gå i personlige detaljer her, men begge barna bor mest hos oss, av ulike grunner. De vil derfor vokse opp med søsken på «heltid», minus noen ferier. Bare for å legge til det (uten å være direkte uenig i det du sier). 

3 minutter siden, RødeFare skrev:

Begrepet «kjærlighetsbarn» er sikkert godt ment, men skaper en del ugreie forskjeller mellom barna. (Som da ikke er kjærlighetsbarn?) Håper ingen bruker begrepet foran barna deres! 

Ingen gjør det foran barna, heldigvis, men jeg er enig i at det er et ugreit begrep. Alle barna våre er kjærlighetsbarn uansett. Men det virker som om mange rundt oss legger ekstra verdi i å få barnet SAMMEN. 

Jeg gjør forøvrig ikke det. Hvis jeg skulle fått et barn til så er det bare fordi det er fantastisk å få barn, ikke fordi at et felles barn ville gitt meg følelser som de barna vi har nå ikke kan gi.

Anonymkode: 494d1...108

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis begge har barn fra før og begge synes dere har det bra som dere har det, er det absolutt ikke "nødvendig", nei. 

Anonymkode: 3a4b5...137

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan dere nyte forholdet når barna deres er hos de andre foreldrene. Dere har jo det beste fra to verdener, ikke ødelegg det! Pluss, det er en risiko for at også dette forholdet avsluttes, vil du da ha barn med to ekser?

Anonymkode: 4b114...835

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere ønsker et barn sammen, så er det ingen andre enn dere som kan bestemme det. 

Personlig kommer jeg ikke til å få barn med en eventuell ny kjæreste. Har to barn med eksen og det holder. Er "bare" 28 år selv, så sånn sett kunne det blitt flere. Tenker at hvis jeg hadde ett barn så hadde kanskje ønsket om en til vært til stede. 

En venninne og samboeren har ett og to barn fra tidligere. De valgte å få to felles også. Det har gått veldig bra for alle parter der.

Anonymkode: a1bb9...69d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Millimani skrev:

Dagens små og store barn "lærer" kanskje litt av å være i en sånn situasjon. Ikke vondt ment for dagens skilsmisse-foreldre, men de som har vokst opp på den slitsomme måten med helsøsken, halvsøsken og stesøsken...ja de har den bagasjen med seg når de møter sin kjære og får egne barn. Bruke tid og ikke gi opp for fort. Fantastisk at de som kommer med dine og mine barn i dag ikke trenger noe felles barn. 

Dessverre viser vel forskning at skilsmisser går i arv.

7 timer siden, RødeFare skrev:

Begrepet «kjærlighetsbarn» er sikkert godt ment, men skaper en del ugreie forskjeller mellom barna. (Som da ikke er kjærlighetsbarn?) Håper ingen bruker begrepet foran barna deres! 

Kjærlighetsbarn er opprinnelig et uttrykk som ble brukt om barn født utenfor ekteskap. Det betyr ikke at de er mer elsket enn andre barn.

Anonymkode: 8264f...993

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dessverre viser vel forskning at skilsmisser går i arv.

Kjærlighetsbarn er opprinnelig et uttrykk som ble brukt om barn født utenfor ekteskap. Det betyr ikke at de er mer elsket enn andre barn.

Anonymkode: 8264f...993

Opprinnelig, ja. Men ettersom familiekonstellasjonene er forandret er også uttrykkets betydning forandret. I dag brukes det oftest om barn av et par med som har særkullsbarn. 

Anonymkode: a0958...942

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ikke nødvendig. Jeg har unngått det av hensyn til mitt barn. Barnet føler seg utenfor i eksens familie, da de har stiftet ny kjernefamilie der mitt barn ikke føler seg helt inkludert. Jeg vil ikke at hun skal oppleve det samme hos meg.

Anonymkode: a0958...942

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, ikkevoksen skrev:

Jeg har ikke noe godt forhold til mine halvsøsken så da vet du det 🙂

Ikke jeg heller - jeg mistet mammaen min i det sekundet den nye babyen ble født. Da var de en familie og jeg var på besøk. Var 10 år da, da jeg var 12 flyttet jeg permanent til pappa som faktisk hadde tid til meg og ikke bare syntes jeg var i veien. Hadde et godt forhold til både mor og stefar, før «kjærlighetsbarnet» kom å ødela hele dynamikken. Har omtrent ikke kontakt med noen av dem i dag. Pappa, stemor og stesøster er de som er familien min :) 

TS: ikke få flere barn, særlig ikke når du ikke en gang kjenner veldig behov for det :) 

Anonymkode: 01c16...d62

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke jeg heller - jeg mistet mammaen min i det sekundet den nye babyen ble født. Da var de en familie og jeg var på besøk. Var 10 år da, da jeg var 12 flyttet jeg permanent til pappa som faktisk hadde tid til meg og ikke bare syntes jeg var i veien. Hadde et godt forhold til både mor og stefar, før «kjærlighetsbarnet» kom å ødela hele dynamikken. Har omtrent ikke kontakt med noen av dem i dag. Pappa, stemor og stesøster er de som er familien min :) 

TS: ikke få flere barn, særlig ikke når du ikke en gang kjenner veldig behov for det :) 

Anonymkode: 01c16...d62

❤️ Håper du har det bra i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for innspill, dere! :) 

Magefølelsen min sier at familien er komplett, så tråden var mer for å eventuelt få innspill til hva argumentene for å få et barn til skulle ha vært. Som sagt så får vi en del hint fra omgivelsene om at et felles barn virker «obligatorisk». 😅 Det høres ikke ut som om det er så mange som ville savnet et felles barn i vår situasjon. 

Jeg kan jo si så mye som at jeg selv er fra en skilsmissefamilie og at jeg har halvsøsken på begge sider, der jeg er 10+ år eldre enn mine søsken. Er veldig glad i mine halvsøsken og ville aldri vært foruten, men jeg har ikke det samme båndet med mine søsken som de som har en lavere aldersforskjell. Føler derfor selv ar HVIS jeg skulle fått et barn til, så ville det vært ganske snart for at aldersforskjellen ikke skal bli så stor.

TS

Anonymkode: 494d1...108

Så lenge dere er lykkelig og tilfredsstilt som dere har det nå så ville jeg bare nytt at ting går knirkefritt. Om folk maser om kjærlighetsbarn så hadde jeg svart at jeg er så heldig at jeg allerede har 2 kjærlighetsbarn. Mitt og samboers og de er alle laget av kjærlighet. 

Endret av WhisperingWind
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tre barn.

Fikk eldste da jeg var 20, hadde vært sammen med han som er faren hans i tre år. Han ville ikke bli pappa, skrev fra seg foreldreansvaret og har aldri hatt noen kontakt med sønnen sin.

Møtte han jeg giftet meg med da min eldste sønn var tre år. Vi fikk to barn sammen. Vårt forhold røk etter 11 år sammen. Han døde året etter.

Nå er jeg 36, og nå venter jeg barn nummer fire med mann nummer tre. Vi har vært veldig gode venner i 15 år og kjærester i 15 mnd. 

Jeg vet at det er veldig mange som dømmer de som har barn med flere forskjellige, men alle mine barn er laget i kjærlighet og er like mye verdt. Nei, jeg hadde selvfølgelig ikke TRENGT å få barn med min nåværende, men vi ønsket oss barn. Han hadde ingen fra før, og ønsket seg barn, og jeg har alltid ønsket meg flere. Alle mine barn har alltid bodd fast hos meg, og vi skiller ikke på halve og hele søsken. Han er en fantastisk stefar for mine tre og stiller opp for dem på alle tenkelige måter. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, ikkevoksen skrev:

❤️ Håper du har det bra i dag.

Jada - jeg har det strålende takket være pappa og stemor ❤️ 

Anonymkode: 01c16...d62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg misliker ordet kjærlighetsbarn sterkt. Jeg har adopterte søsken, er biologisk barn til mine foreldre. Jeg hørte en gang i en annen familie at de først adopterte to, og så fikk de til sin store overraskelse et biologisk barn. De omtalte dette barnet som kjærlighetsbarnet som endelig kom. Det synes jeg var provoserende, som om de adopterte var mindre verdt. 

Anonymkode: 785a4...d8f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...