AnonymBruker Skrevet 29. april 2019 #1 Skrevet 29. april 2019 Du som har blodtype AB+ hvor ofte gir du blod? Anonymkode: 062e0...389
AnonymBruker Skrevet 29. april 2019 #2 Skrevet 29. april 2019 Blir kalt inn ca. 2 ganger i året. Mannen min, som er A+, vil de ha inn oftere. Anonymkode: 2ff4d...2da
AnonymBruker Skrevet 30. april 2019 #3 Skrevet 30. april 2019 Jeg var fire ganger i året, oftere enn det får man ikke. Vet ikke hvilken type jeg har. Nå får jeg ikke gi mer. Anonymkode: b3383...3d4
AnonymBruker Skrevet 30. april 2019 #4 Skrevet 30. april 2019 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Du som har blodtype AB+ hvor ofte gir du blod? Anonymkode: 062e0...389 Er denne blodtypen ettertraktet hos blodbanken? Anonymkode: 02d3e...2ab
AnonymBruker Skrevet 30. april 2019 #5 Skrevet 30. april 2019 Alle blodtypene er like ettertraktet hos blodbanken. Av den enkle grunn at fordelingen over blodtyper hos dem som trenger blodoverføring, gjenspeiler fordelingen av blodtyper i resten av befolkningen. De trenger ikke ekstra mange blodgivere som har en sjelden av type - for de har jo da også like sjeldent pasienter som trenger å få overført den blodtypen. Man blir ikke kalt inn oftere om man har en sjelden type enn om man har en vanlig type. Man blir kalt inn hver 3. måned. Om de trenger mer blod av en spesiell type, kan de kalle inn en giver med den typen utenom "vanlig" skjema. Men det kan altså like gjerne være at de trenger litt ekstra A+ som AB+. Anonymkode: 44a37...1d2 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2019 #6 Skrevet 30. april 2019 Aldri, har en piercing i nesa så da får jeg ikke lov. Anonymkode: 24b11...07a
AnonymBruker Skrevet 30. april 2019 #7 Skrevet 30. april 2019 Hvis man har O type da? (mener å huske det sto noe minus der også?) Er ikke det en blodtype "alle" kan få hvis de må ha blod, så den er ettertraktet fordi den kan brukes til så mange? Jeg har aldri gitt blod, fordi jeg som menstruerende i alle år var "blodfattig" fra før. Nå har jeg ikke mens lenger, og tror derfor blodprosenten min er mye bedre. Kan jeg melde meg som blodgiver da? Vil de ha mitt type 0 blod? Er det 0,5 L de tapper pr gang? Og hvis jeg bor i Oslo, hvor reiser man for å gi blodet? Er det et spesielt sykehus, eller en egen "blodbankbygning"? Anonymkode: 684d6...bb5
AnonymBruker Skrevet 30. april 2019 #8 Skrevet 30. april 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis man har O type da? (mener å huske det sto noe minus der også?) Er ikke det en blodtype "alle" kan få hvis de må ha blod, så den er ettertraktet fordi den kan brukes til så mange? Jeg har aldri gitt blod, fordi jeg som menstruerende i alle år var "blodfattig" fra før. Nå har jeg ikke mens lenger, og tror derfor blodprosenten min er mye bedre. Kan jeg melde meg som blodgiver da? Vil de ha mitt type 0 blod? Er det 0,5 L de tapper pr gang? Og hvis jeg bor i Oslo, hvor reiser man for å gi blodet? Er det et spesielt sykehus, eller en egen "blodbankbygning"? Anonymkode: 684d6...bb5 Google er din venn... Et kjapt google-søk på blodbanken oslo kom opp med følgende: https://oslo-universitetssykehus.no/fag-og-forskning/nasjonale-og-regionale-tjenester/det-norske-benmargsgiverregisteret/bli-blodgiver Du melder deg som blodgiver, får en oppstartstime hvor de tar blodprøve og måler jernlagre og blodprosent, og så tas det derfra. Ja, de vil ha alle typer blod, enten det nå er 0, A, B, AB, alt. Det blodet de ikke får brukt selv, kan de selge, eller bruke til forskning. Så ja, de vil alltid ha blodet ditt. De tapper 450 ml, + 50 ml blodprøve som blant annet brukes til å sjekke blodprosenten (og de stopper tappingen om blodprosenten viser seg å være for lav). Anonymkode: 44a37...1d2 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2019 #9 Skrevet 30. april 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvis man har O type da? (mener å huske det sto noe minus der også?) Er ikke det en blodtype "alle" kan få hvis de må ha blod, så den er ettertraktet fordi den kan brukes til så mange? Jeg har aldri gitt blod, fordi jeg som menstruerende i alle år var "blodfattig" fra før. Nå har jeg ikke mens lenger, og tror derfor blodprosenten min er mye bedre. Kan jeg melde meg som blodgiver da? Vil de ha mitt type 0 blod? Er det 0,5 L de tapper pr gang? Og hvis jeg bor i Oslo, hvor reiser man for å gi blodet? Er det et spesielt sykehus, eller en egen "blodbankbygning"? Anonymkode: 684d6...bb5 Meld deg som blodgiver på giblod.no 🙂jeg har 0+ (som ikke er akuttblodet, det er om det er 0-) og jeg gir 4 ganger i året. Anonymkode: 885f9...b2b
AnonymBruker Skrevet 30. april 2019 #10 Skrevet 30. april 2019 1 hour ago, AnonymBruker said: Hvis man har O type da? (mener å huske det sto noe minus der også?) Er ikke det en blodtype "alle" kan få hvis de må ha blod, så den er ettertraktet fordi den kan brukes til så mange? 0- er en blodtype alle kan få, ja. Såkalt katastrofeblod. Jeg har det og blir innkalt hver 3. mnd. Anonymkode: 1d6f9...fde
AnonymBruker Skrevet 30. april 2019 #11 Skrevet 30. april 2019 Jeg har AB+ og gir kanskje en gang i året. Mannen min har 0- (kriseblod) og blir kalt inn hver 2./3. Måned. Anonymkode: 1555e...b2d
AnonymBruker Skrevet 30. april 2019 #12 Skrevet 30. april 2019 Jeg har 0- og når jeg var blodgiver så ble jeg innkalt hver 3 mnd, men det ble for ofte. Jeg klarte ikke å få opp jernnivåene mine på den tiden. I mange andre land så gir man 2 ganger i året, det hadde nok vært mye bedre for min del. Nå kan jeg ikke gi blod pga medisiner. Anonymkode: ed765...1c6
AnonymBruker Skrevet 30. april 2019 #13 Skrevet 30. april 2019 Blir innkalt ca hver 3-4 måned. Jeg bor i en av de største byene i Norge og der er behovet større enn feks mindre byer. Så hvor ofte du gir avhenger av blodprosenten din og behovet til sykehuset Anonymkode: fa63d...0a3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå