Gå til innhold

Måtte snakke til mor på butikken


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hun orket vel ikke mer av ungens grining da. Måtte bare handle å bli ferdig. 

Anonymkode: b3452...839

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet i en butikk og hadde en kunde som hadde med seg sin sønn på 10-11 år. Han var så frekk og stygg med mora si hele tiden at jeg ikke klarte å holde munn. Fortalte han at sånn snakker man bare ikke til mammaen sin. Han ble stille da. 

Anonymkode: 552af...038

  • Liker 45
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, hva skal man gjøre da? Jeg skjønner at det er irriterende med skrikerunger, men å la ungen vinne på å være skrikerunge ved å evt kjøpe noe han ville ha, eller forlate butikken, så tror jeg fort det kan ha motsatt virkning. 

Anonymkode: 2650b...9a8

  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vel, hva skal man gjøre da? Jeg skjønner at det er irriterende med skrikerunger, men å la ungen vinne på å være skrikerunge ved å evt kjøpe noe han ville ha, eller forlate butikken, så tror jeg fort det kan ha motsatt virkning. 

Anonymkode: 2650b...9a8

Du setter deg ned på huk, gir de en konsekvens som inntreffer hvis de har en slik holdning og væremåte. Hvis de ikke retter seg etter det så gjennomfører du konsekvensen.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vel, hva skal man gjøre da? Jeg skjønner at det er irriterende med skrikerunger, men å la ungen vinne på å være skrikerunge ved å evt kjøpe noe han ville ha, eller forlate butikken, så tror jeg fort det kan ha motsatt virkning. 

Anonymkode: 2650b...9a8

Jeg oppførte meg sånn på butikken HVER gang vi var der, verdens verste drittunge. Hver eneste gang ble jeg løfta under armen og ut i bilen, verså god å vente der. Det burde gå an å gjøre i dag også selv om verden har blitt overpedagogisk og ingen skal straffes for noe. Eneste feilen mine foreldre gjorde var å ta meg med inn på butikken på nytt neste gang.

Anonymkode: cf71d...229

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, nicks803 said:

Du setter deg ned på huk, gir de en konsekvens som inntreffer hvis de har en slik holdning og væremåte. Hvis de ikke retter seg etter det så gjennomfører du konsekvensen.

Det er ikke alltid det funker heller. Noen ganger så er det best å bare få gjort seg ferdig, og vise ungen at skriking på den måten, skal ikke ha noen innvirkning. Det er ikke barebare å gi en konsekvens der og da, noen ganger må man faktisk igjennom slike situasjoner. Mange foreldre gir alt for fort etter, og dette plukker ungene opp fort.

Anonymkode: 2650b...9a8

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, nicks803 skrev:

Du setter deg ned på huk, gir de en konsekvens som inntreffer hvis de har en slik holdning og væremåte. Hvis de ikke retter seg etter det så gjennomfører du konsekvensen.

Eh ja. Prøv det på en to-treåring som ikke skjønner bæret

Anonymkode: 32aa0...f6d

  • Liker 40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ok at du sa ifra, men d er ikke sikkert han hadde blitt stille om det var moren som hadde sagt d samme.. 

Anonymkode: a3616...459

Jeg skulle til å skrive det samme. Jeg har jobbet en del i butikk, og har opplevd foreldre som absolutt prøver å få barna til å oppføre seg. Så henvender jeg meg til barna, og det blir stille/de gjør som jeg ber dem om. Jeg husker at jeg også var slik som liten: Mamma og pappa maste og kjeftet jo om alt hele tiden, det gjorde større inntrykk om folk utenfra reagerte.

Anonymkode: f0d84...6c2

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg oppførte meg sånn på butikken HVER gang vi var der, verdens verste drittunge. Hver eneste gang ble jeg løfta under armen og ut i bilen, verså god å vente der. Det burde gå an å gjøre i dag også selv om verden har blitt overpedagogisk og ingen skal straffes for noe. Eneste feilen mine foreldre gjorde var å ta meg med inn på butikken på nytt neste gang.

Anonymkode: cf71d...229

Ja, det er jo noe man kan prøve hvis man vil, mener ikke at man ikke skal få konsekvenser, men mener at noen ganger så kan det funke og bare ikke reagere på slik oppførsel. Det værste er faktisk å bli ignorert når man ikke kan oppføre seg. Og her er det ikke snakk om å ignorere ett barns følelser og tanker, bare så det er sakt.

Anonymkode: 2650b...9a8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, nicks803 skrev:

Du setter deg ned på huk, gir de en konsekvens som inntreffer hvis de har en slik holdning og væremåte. Hvis de ikke retter seg etter det så gjennomfører du konsekvensen.

Ehhh.. barn er vanskelig å komme inn på når de har anfall.. la de skrike seg ferdig og ta praten når de har roet seg hjelper. Å leke bedreviter lager bare kvalme. Håper moren gav en god faen i hele episoden. 

Anonymkode: 68c08...df8

  • Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn er ofte slitne når de endelig er på vei hjem fra barnehage/skole/sfo, og så MÅ de bli med i butikken på veien. Unger hører ofte minst på foreldrene når de slår seg vrange. Jeg ville blitt glad om noen hadde hjulpet barnet mitt ut av et sånt trassanfall. Tror ikke barnet glemmer det med det første. Trenger ikke å hoverere ovenfor foreldrene etterpå om hvor elendige de er, for det kjenner de nok ganske sikkert på selv. Gi de heller et smil om at du har forståelse.
Noen barn har store utfordringer mtp diagnoser, så kanskje det anfallet i butikken er den minste utfordringen de hadde den dagen, hva vet vi?
Omtrent eneste stedet jeg synes foreldre skal gjøre hva som helst for å få ungen rolig er på fly, der burde foreldre legger til rette for at barnet kan få viljen sin hele veien.

Anonymkode: affdf...ce2

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har blitt diskutert opp og ned her inne på KG om mødre som ikke reagerer når barnet deres står å skriker i butikken.

Dette skjedde i dag på min lokale butikk. En liten gutt sto å skrek lenge og vel fordi han ikke fikk viljen. Midt i matbutikken.

Hans tafatte mor sto bare helt oppreist uten å reagere noe som igjen var til stor sjenanse på oss andre i butikken.

Jeg gikk bort til ungen, satte meg ned og så han dypt inn i øynene: «Store gutter oppfører seg ikke som små babyer inne på matbutikken».

Det ble helt stilt fra gutten. Jeg reiste meg opp, så mot mora og sa at neste gang hun er på butikken må hun ta hensyn at det er andre folk i verden en henne.

Så ja det nytter å si i fra, det nytter å lære andres barn hva som er rett og galt. Det funker!

Anonymkode: 0df02...0f6

Jeg synes ikke du har noen rett til å blande deg inn i dette og dette er gjerne demonstrasjoner fra barnet i en lang prosess hvor moren prøver å lære barnet at det ikke nytter å skrike til seg ting i butikken.

Moren har nok prøvd alle muligheter og nå prøvde hun å overse uønsket adferd.

Jeg vet ikke hvor mye du kan om barn eller dyr for den saks skyld.
Men å ignorere uønsket adferd kan i mange tilfeller ha ønsket effekt PÅ SIKT!!!

Du har ingen rett til å snakke til andre barn og heller ikke til å "sette på plass mødre".

Det er direkte respektløst og uforskammet!!!

Anonymkode: 743dc...af9

  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er jo som andre sier, mest sannsynlig virka det fordi ungen fikk tilsnakk av en fremmed. 

Jeg har en sta 5- åring, og hvis han skaper seg ute blant folk setter jeg alltid etter ham ev fjerner ham fra situasjonen. Skal innrømme at jeg ofte like mye gjør det av hensyn tl at omgivelsene skal se at jeg gjør noe som at det faktisk har effekt. Vet jo at mange tenker som Ts.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok at du sa ifra, men d er ikke sikkert han hadde blitt stille om det var moren som hadde sagt d samme.. 

Anonymkode: a3616...459

Selvfølgelig blir barna stille når andre snaller til de men ikke sikkert det hjelper at foreldrene snakker til. De blir redd og paff når andre de ikke kjenner sier noe. 

 

Anonymkode: eb552...791

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes ikke du har noen rett til å blande deg inn i dette og dette er gjerne demonstrasjoner fra barnet i en lang prosess hvor moren prøver å lære barnet at det ikke nytter å skrike til seg ting i butikken.

Moren har nok prøvd alle muligheter og nå prøvde hun å overse uønsket adferd.

Jeg vet ikke hvor mye du kan om barn eller dyr for den saks skyld.
Men å ignorere uønsket adferd kan i mange tilfeller ha ønsket effekt PÅ SIKT!!!

Du har ingen rett til å snakke til andre barn og heller ikke til å "sette på plass mødre".

Det er direkte respektløst og uforskammet!!!

Anonymkode: 743dc...af9

Griper en fremmed inn for å demonstrere hvor udugelig forelderen er blir det feil. Men det kan jo også hende den andre voksne leser situasjonen, ser at forelderen trenger hjelp og handler ut fra at barn ofte blir litt «skremt» av tilsnakk fra en fremmed. Stor forskjell der!

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...