Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er sykemeldt pga en sykdom med usikre prognoser. Det har vært mange sykemeldinger de siste årene og jeg har nå blitt bedt om å gå ned i stilling dvs redusere fra en 80% stilling til 50%. Hvilke rettigheter har jeg som arbeidstaker og hvordan vil det påvirke sykepengene? Jeg hadde møte med HR og bedriftslege i dag og ble veldig satt ut, så jeg var om betenkningstid. Bedriften min er en IA bedrift, om det er av betydning. 

Anonymkode: 336d0...f64

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge har du vært sykemeldt? 

De første 52 ukene kan man ikke sykemelde noen pga sykefravær

Anonymkode: ff6bf...51c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært sykemeldt i ca 6 mnd nå, men jeg har hatt flere lange og korte sykemeldinger de siste 6 årene. Jeg har 4 månederigjen til maksdato

AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke du skal godta å gå ned i stillingsprosent sånn helt uten videre. Da tror jeg at jeg hadde jobbet mot ufør i den prosenten de mener du skal si opp. 

Anonymkode: 4f42c...f07

• Liker 8
Skrevet

Forstår at det høres brutalt ut, men pga sykdomshistorikken og en del fravær siste 6 år, så blir spørsmålet om det kan være en god løsning for deg å redusere stillingen? Både helsemessig og fraværsmessig? 

Jeg ville tatt kontakt med NAV angående rettigheter og problemstilling, og hva som skjer hvis du takker ja eller nei til dette. Bruk dem som rådgivende organ. 

Arbeidsgiver kan i verste fall si deg opp pga gjentakende mye fravær siste årene. Ja selv om det er en IA bedrift. Det høres likevel som om at dem ønsker at du skal bli værende, ettersom dem kommer med et slikt forslag. Det er det ikke alle som får 😊

AnonymBruker
Skrevet

Kan man si opp noen som pga sykdom? Jeg har dokumentasjon på sykdommen min og det er ikke noe alternativ å gå ned i stilling egentlig, siden jeg risikerer å bli ufør. Da vil jeg ikke kunne leve av trygda. Jeg ønsker å jobbe mest mulig og håper at jeg skal bli frisk, men prognosene er dårlige akkurat nå. 

Skrevet (endret)
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan man si opp noen som pga sykdom? Jeg har dokumentasjon på sykdommen min og det er ikke noe alternativ å gå ned i stilling egentlig, siden jeg risikerer å bli ufør. Da vil jeg ikke kunne leve av trygda. Jeg ønsker å jobbe mest mulig og håper at jeg skal bli frisk, men prognosene er dårlige akkurat nå. 

Ja, når sykepengerettighetene går ut kan du sies opp pga sykdom. Men er en lang prosess før den tid. 

Man kan også bli oppsagt ved gjentakende fravær over flere år. Særs sjeldent, og kanskje vanskelig, men det er faktisk mulig. 

Her er noen dommer hvor folk har blitt sagt opp pga sykdom utenfor verneperioden: 

https://www.jusstorget.no/sykefravaer-som-oppsigelsesgrunn/

Endret av Juks
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er sykemeldt pga en sykdom med usikre prognoser. Det har vært mange sykemeldinger de siste årene og jeg har nå blitt bedt om å gå ned i stilling dvs redusere fra en 80% stilling til 50%. Hvilke rettigheter har jeg som arbeidstaker og hvordan vil det påvirke sykepengene? Jeg hadde møte med HR og bedriftslege i dag og ble veldig satt ut, så jeg var om betenkningstid. Bedriften min er en IA bedrift, om det er av betydning. 

Du bør IKKE si om stillingen din men heller undersøke mulighetene til å få uføre prosent på den delen du ikke klarer å utføre. 
Du taper pensjonspoeng og en hel del andre ting. 

• Liker 7
Skrevet

Enig med kvinne35+       Ikke gå ned i stillingsprosent! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror jeg må snakke med NAV. Kollegaene mine frarådet meg til å redusere stillingen pga rettighetene mine på lang sikt, da det ikke er sikkert at jeg blir frisk igjen. 

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg tror jeg må snakke med NAV. Kollegaene mine frarådet meg til å redusere stillingen pga rettighetene mine på lang sikt, da det ikke er sikkert at jeg blir frisk igjen. 

Jeg føler at her har bedriften penger å spare mens du har MYE å tape. Her har du mange år foran deg hvor alle dine rettigheter blir berørt ved en lavere stillingsprosent. Hvorfor skal man måtte si opp en prosent bare fordi man ikke har helse til å arbeide den? Det er ikke rettferdig og du har kjempe og prøvet og feilet. Så lenge som du har vært i denne kampen nå så burde det vel vise til at du gjerne ikke er i helsemessig stand til å arbeide din fulle prosent men det er ikke rett at du skal tape på at helsen din nekter deg å arbeide den prosenten du ønsker og ikke minst trenger for å overleve fremover. Det går kun utover deg og du kan ikke gå og søke om økt stillingsprosent etter at du er kjent med at du ikke har helse til å utføre den så da blir du stående der med halv oppsparing og halve rettigheter da... Jeg ville hørt med NAV angående hvordan du skal gå frem når du ikke klarer å arbeide over 50% stilling men uten at du står igjen som en taper. Du har tross alt kjempet en 6års lang kamp det blir for dumt å måtte kaste inn teppet nå. For du kan jo aldri gjøre det om igjen. Mest sannsynlig vil du aldri komme over 50% stilling igjen. Gjerne du til og med vil ende opp i enda lavere prosent ettersom helsesituasjonen din blir bedre kartlagt. Masse lykke til og jeg håper du får ordnet opp innen fristen på 4mnd. Du burde nok ta med din egen fastlege også på disse samtalene. Jeg mener at du har lov å ha med egen fastlege på møter med bedriftshelsetjeneste og leder osv sånn at legen din taler din sak. De andre taler jo først og fremst bedriftens sak. Så vær litt obs på å få signerte dokumenter eller deltakelse fra din fastlege og husk å ta gyldig kopi med stempel og behold originalene selv inkludert papirer som går til NAV.

Skrevet

Altså, jeg ser jeg forklarte meg dårlig og misvisende. 

Du må ikke godta å fratre 30% av stillingen, men godta å jobbe redusert, altså 50%. Der du videre blir langvarig 30% sykemeldt/AAP/ufør fra stillingen, og fortsette å jobbe den 50% stillingen som avtalt. Så kan arbeidsgiver omgjøre stillingen med en endringsoppsigelse til en ren 50% stilling når dine frister/maksdatoer er nådd. 

Skrevet
Akkurat nå, Juks skrev:

Altså, jeg ser jeg forklarte meg dårlig og misvisende. 

Du må ikke godta å fratre 30% av stillingen, men godta å jobbe redusert, altså 50%. Der du videre blir langvarig 30% sykemeldt/AAP/ufør fra stillingen, og fortsette å jobbe den 50% stillingen som avtalt. Så kan arbeidsgiver omgjøre stillingen med en endringsoppsigelse til en ren 50% stilling når dine frister/maksdatoer er nådd. 

Dette hørtes meget fornuftig ut! :tommelopp:

Skrevet

Vet at det har skjedd en del forandringer siden jeg ble ufør. Jeg gjorde verdens største tabbe mens jeg var syk. Jeg gikk ned i stilling fra 100 til 25 prosent over nesten 4 år. Mitt livs størset tabbe.

Skrevet
1 minutt siden, kvinne35+ skrev:

Dette hørtes meget fornuftig ut! :tommelopp:

Ja, hentet meg inn der 😄 Tenkte kun at å jobbe 50% hørtes fornuftig ut, og glemte av hva TS måtte gjøre med den 30-prosenten. :) Ikke si den opp! Ikke la dem si deg opp! Men godta å jobbe 50%, der du er 30% syk.

Å redusere stillingen kan være en god løsning for TS. Blant annet for å unngå å bli oppsagt pga fravær på lengre sikt ettersom helsesituasjonen ikke akkurat taler i hen's favør! Og kanskje TS klarer å jobbe 50% over lengre tid uten sykemelding. Vinn-vinn for begge parter det :) 

AnonymBruker
Skrevet

Ikke godta å gå ned i stillingsprosent! Dersom du har 4 måneder igjen til maksdato forblir du sykmeldt i den prosenten du ikke kan jobbe fram til da. Sjekk hva personalhåndboka sier ang. rett til ulønnet permisjon ut over maksdato. Mange steder har man rett til permisjon i et år eller to etter maksdato dersom man ikke har blitt frisk. 

Så det beste for deg er altså å forbli sykmeldt til maksdato og da si opp den delen av stillingen du ikke klarer å utføre, evt. (aller helst) søke permisjon i denne delen av stillingen dersom personalreglementet tillater det. Så undersøker du om du kan ha rett på å søke 50% uføretrygd etter AAP. 

Anonymkode: 0e80f...918

AnonymBruker
Skrevet

Ikke si opp deler av stillingen din.

De har ikke rett til å kreve at du sier opp, og de bryter retningslinjer for sykemeldingsperioden når de ver deg om det. 

Om de kan si deg opp etter 1 års sykemelding, kommer an på evt tariffavtale på din arbeidsplass. 

Noen steder kan en bli oppsagt etter 1 års sammenhengende sykemelding, andre steder har en rett på 1 års ulønnet permisjon etter år kr 1. ( om en fortsatt er syk og  skal over på aap ordning e.l) 

Det er veldig viktig at nav er inne i prosessen, det er lovpålagt at de skal være det også, mener jeg. Ikke gjør noe som helst uten at du har drøftet det ned nav og dere har eg god langsiktig plan for deg. 

Du blei samråd med din fastlege/ evt soesialisttjeneste og Nav lage en ordentlig oppfølgingsplan, og komme fram til et realistisk mål for hvor mye og hvordan du bør jobbe for at funksjonsnivået ditt skal være best mulig i framtida. 

Anonymkode: 10658...8da

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...