Gå til innhold

«Komt» er ikke et ord.


Rotemor

Anbefalte innlegg

Jeg har sett det flere ganger i det siste.

Noen skriver ord slik de selv uttaler dem. Har norskundervisningen blitt så mye dårligere eller synes det bare bedre her inne enn andre steder?

«Komt» synes jeg er ganske ekstremt. Jeg skjønner ikke hvorfor man uttaler det slik engang. Hvilken dialekt er det?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke greit å skrive det, nei. Men jeg sier det, og er fra Sunnhordland.

Anonymkode: 164a4...ef9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Arabella skrev:

I Bergen.

Og Stavanger.

Anonymkode: eaa93...a78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Arabella skrev:

I Bergen.

Jeg er fra Bergen (født på en tintallerken i Marken), men har aldri sagt "komt". Tror det må være en utglidning av språket à la skino, skylling og skjole.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å de som skriver «ik» istedet for «ikke» 🙄 makan til latskap....

Anonymkode: cf1cc...d06

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Pillarguri skrev:

Jeg er fra Bergen (født på en tintallerken i Marken), men har aldri sagt "komt". Tror det må være en utglidning av språket à la skino, skylling og skjole.

Jeg har heller ikke hørt det i Bergen, men har hørt det i Stavanger når jeg tenker meg om.

Men det er selvsagt ingen grunn til å skrive det slik. Det er jo et av de første 500 ordene man lærer å skrive eller noe slikt.

Jeg har større forståelse for «særiøs», »komplemang» og andre mer avanserte ord selv om jeg grøsser av det også.

Man sitter og skriver feil etter feil når det aldri har vært enklere å finne rett skrivemåte. 

Det virker som om mange ikke forstår hvordan de oppfattes. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pillarguri skrev:

Jeg er fra Bergen (født på en tintallerken i Marken), men har aldri sagt "komt". Tror det må være en utglidning av språket à la skino, skylling og skjole.

Nope, det er et helt normalt dialekttrekk. Noen steder sier de "kømmi", noen sier "komt", det er nettopp det som kalles dialekt, ikke en utglidning.

Anonymkode: 164a4...ef9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også sett dette flere ganger her inne i det siste. "komt", "prøvt" og andre ord som ender på "-et"hvor det virker som om personen har trukket sammen ordet. Ser bare rart ut. 

Dialekt eller ikke, man skriver det ikke. 

Anonymkode: 18c1d...d81

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fra Bergen og sier av og til 'komt', men skriver det jo ikke slik.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sier "komt" på nordvestlandet, men skriver det ikke. 

Anonymkode: 0ab82...5ae

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanlig å si det i Bergen, men vi skriver det ikke.  Omtrent alle jeg kjenner her ifra sier det, og folk fra andre steder i Norge også. Personlig kommer jeg ikke på en person som uttaler det som det skrives. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er å si det, men noe annet er å skrive det.

Anonymkode: 1e9e1...09a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Chiyo skrev:

Det er vanlig å si det i Bergen, men vi skriver det ikke.  Omtrent alle jeg kjenner her ifra sier det, og folk fra andre steder i Norge også. Personlig kommer jeg ikke på en person som uttaler det som det skrives. :P 

Har du aldri hørt noen si "kommet"? Det er helt vanlig her hvor jeg bor. 

Men, man får si hva man vil. Men ikke skriv det, det ser veldig fordummende ut. 

Anonymkode: 18c1d...d81

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt sånn "Facebook-norsk". Der folk av den klassiske Livets Harde Skole skriver dialekt, og skriver ordene akkurat slik de uttrykker dem i postene sine. Grusomt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har du aldri hørt noen si "kommet"? Det er helt vanlig her hvor jeg bor. 

Men, man får si hva man vil. Men ikke skriv det, det ser veldig fordummende ut. 

Anonymkode: 18c1d...d81

Jo, jeg har nok hørt noen si det, men jeg kommer ikke på noen bekjente som uttaler e'n. Selvfølgelig skriver jeg ikke dialekt, det er barbarisk! :fnise: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 2.5.2019 den 13.30, Million skrev:

Det er litt sånn "Facebook-norsk". Der folk av den klassiske Livets Harde Skole skriver dialekt, og skriver ordene akkurat slik de uttrykker dem i postene sine. Grusomt.

«Kommentarfelt-norsk» - Hakket verre 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har du komt til den konklusjonen? Det er jo definitivt et ord...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes haugevis av eksempler online hvor folk skriver elendig dårlig. Dog skal man være forsiktig med å påpeke det, for tydeligvis har 99% av de som skriver feil dysleksi, og nåde den som tør å si at han/hun synes vedkommende selv skriver bra. "Bedreviter" og "overlegen" er vel karakteristikker man får slengt etter seg da. Ingen skriver perfekt, men det må gå an å bruke hodet.

Edit: Dersom noen skulle finne skrivefeil i det jeg skriver her; ønsker å understreke at jeg på ingen måte mener jeg skriver feilfritt, selv om jeg er bekymret for hvordan tilstanden til det norske språk blir på lang sikt.

Endret av Wiskola
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen skriver det slik, men uttalen er slik i halve landet.

Anonymkode: 6a8da...1ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...