Gå til innhold

Sliter med å gå ned i vekt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg prøver å gå ned i vekt, og har nå gått ned et par kilo. Problemet nå er at jeg sliter med å holde meg til dietten. Jeg har lyst på sjokolade, chips og diverse annen usunn mat svært ofte. Jeg sliter kraftig med å ikke gi etter for fristelsene, trangen er rett og slett for stor. Dette fører selvfølgelig til at jeg ikke går ned i vekt lengre. Er det noe jeg kan gjøre for å holde ut, eller for å bli kvitt den intense trangen til å spise f.eks sjokolade?

Anonymkode: 1f4cc...c8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spise mer vanlig mat. Når du får sterk sug på raske karbohydrater skyldes det ofte at kaloriunderskuddet er for stort. 

Anonymkode: d89e2...7f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger du å kutte ut f.eks. sjokolade helt? Kan du klare å f.eks. kjøpe en smågodtpose med kontrollert mengde sjokolade i, og holde deg til det? 

Jeg tillater meg å kose meg en dag i uka, men det går ikke an for meg å spise som før, selvsagt. 

Jeg er en sånn som kan ha slikt i skapet uten å forsyne meg, men hvis du ikke er slik - IKKE kjøp inn.

Teller du kalorier?

Jeg kjøper inn litt smågodt, og regner ut at jeg kan spise alt før jeg begynner å spise. Vet da at jeg kan spise det med god samvittighet og trenger ikke å bekymre meg for at det skal påvirke meg på veiingen neste uke og at jeg ikke trenger å sulte meg i to dager for å være på den sikre siden (satt på spissen). 

Hvis jeg vet at det blir en helg med trangt kaloribudsjett men jeg kjenner at jeg trenger den kosen, kan jeg kjøpe en lavkaloriis (den nye serien til Hennig Olsen, NYT, er fantastisk, 320 kalorier i en boks med is) eller annet som tilfredsstiller søtsuget men med mindre kalorier, f.eks. bær og en proteinbar e.l.

Jeg trenger å ha den gode samvittigheten, ellers har jeg lett for å "gi opp" med en gang og kan spise en hel pose med smash i og en sjokoladeplate på en halv time. Lett. Vet ikke om du kanskje kan kjenne deg litt igjen i dette? 

Eventuelt, hvis du har lett for å spise slikt på kveldstid, hva med å sette et klokkeslett hvor du ikke skal spise noe mer. F.eks. ikke noe mer mat etter kl. 20, hvis du pleier å gå etter sjokoladen og chipsposen kl 21. Og vær skikkelig streng med deg selv. 

Anonymkode: 61048...28a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at du prøver å gå ned i vekt, og at du er på en diett. Din diett er bare hva du spiser. Du kan spise akkurat hva du vil. Ingen mat er usunn. Det er bare usunt å spise for mye, eller for lite, eller giftige ting, eller mat du er allergisk mot. Ingen kan spise noe som helst i ubegrensede mengder uten å legge på seg. Alle må spise mindre for å gå ned i vekt. Du liker sjokolade og potetgull. Det kan derfor være lurt å ikke ha for mye lett tilgjengelig av det du synes er vanskelig å kontrollere inntaket av.

Anonymkode: 18a05...f9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn på noe. Når jeg får cravings er det som regel når jeg er sliten/ ser TV eller ikke er opptatt med noe annet. Eksempler: Prøv å gå en runde rundt i nabolaget, lag klar mat til i morgen (meal prep), tren litt styrke/ yoga, hobby hvis du har en, les en bok. Egentlig alt hvor hjernen kan fokusere på noe annet  

Hvis du ikke orker noe prøv å spis frukt (blåbær, jordbær, ananas, mango etc) isteden.  

Anonymkode: 39109...fb3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man kategoriserer mat etter JA og NEI mat, så skjer dette. Når man ikke gjør det, så går det bra. 

Du kan fint spise potetgull og sjokolade, og fortsatt gå ned i vekt. Bare ligg i kaloriunderskudd. Med andre ord, om du skal spise 1600 kalorier per dag, så kan du spare 600 kalorier til godteri og kos. Da får du iallefall 50 g potetgull og litt sjokolade. Men da ofrer du også næringstett og god mat som er bra for deg. 

Kaloriunderskudd er det absolutt eneste som betyr noe når man skal ned i vekt. Er du i kaloriunderskudd, så går vekten ned. Sånn er det bare. Tell kalorierne dine. 

Anonymkode: 47788...4ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eneste reglene du bør sette for deg selv er egentlig at dagene med overspising og ukontrollert spising er over. Du trenger ikke spise en hel pose potetgull eller en stor plate sjokolade. Halverer du mengden så har du kommet vanvittig langt bare med det.

Anonymkode: 47788...4ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del måtte jeg rett og slett avvenne meg med sukker. Jeg kunne ikke ha godteri i huset, for det ble spist hvis jeg var overtrøtt en ettermiddag og fikk sukkersug. Skikkelig synd de gangene kjæresten hadde vært på utenlandstur og kjøpt sjokolade til en spesiell anledning 🙈

Nå når jeg er avvent har jeg faktisk ikke lyst på søtsaker, så jeg tror jeg har noe fin sjokolade i skapet som jeg handlet på Liberty i London, som holder på å gå over dato. Får lure kjæresten til å spise den 😉

Anonymkode: f9da2...6bb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS. Det er god trening for selvdisiplinen å ha godteri i hus, men ikke spise det. Du tjener mye på dette på lang sikt. For selvdisiplin, det trenger du jævla mye av når du skal ned i vekt, og iallefall om det er snakk om over 15 kg. 

Anonymkode: 47788...4ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...