Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Hadde en lang diskusjon med klassen her en dag om hva som er vits i å vite sånn generelt. Grunnen til at vi kom inn på det var at jeg er meget godt i geografi, og mine klassevenner er vel på et gjennomsnitts nivå, alså en hel del under meg. Dei fleste mener at det ikke er vits i å vite hvor mange stater det er i usa, hvor mange kommuner det er i norge, fylker, fjelltopper,hav, innsjøer, osv.... men av en eller annen grunn så biter sånt seg fast i hode mitt når jeg har lest om dette. Noe som "skal" være nokså unormalt for folk flest.

Hvor mye kan dere om geografi, i forhold til de du omgåes med??

Vet at mye av dette er unødvendig å vite, men jeg tar det veldig lett...

Og for dere som vil prøve, sjekk ut denne linken, prøv å dra staten til riktig sted, scoret 98%første gang jeg , 100% andre gang!!

http://www.sheppardsoftware.com/states_exp...ate15s_500.html

Videoannonse
Annonse
Gjest Bellatrix
Skrevet

Om geografikunnskaper er viktig kommer jo an på hva man vil bli. Tror ikke det er nødvendig for alle yrker, men sikkert lurt i andre. :wink: God hukommelse er vel bra uansett. :)

Gjest Anonymous
Skrevet
Og for dere som vil prøve' date=' sjekk ut denne linken, prøv å dra staten til riktig sted, scoret 98%første gang jeg , 100% andre gang!!http://www.sheppardsoftware.com/states_experiment_drag-drop_Intermed_State15s_500.html[/quote']

Good for you! Det er ikke bare geografi som betyr noe, andre er mer interessert i norskfaget og har fått med seg at "sunt" skrives uten "d" som i overskiften din... :wink:

Ja, geografikunnskapene mine er litt rustne. Likevel er det allmennkunnskap å vite noen fakta om sitt eget land. Trodde alle visste hvor mange fylker det er i Norge? :o

Skrevet

All kunnskap er verdt å ha med seg, og ingen kunnskap er unødvendig.

Mener nå jeg.

Gjest Gjesta
Skrevet

"Ipsa scientia potestas est" sa engang Francis Bacon-kunnskap i seg selv er makt. All kunnskap er nyttig, og hva man velger å fordype seg i, er en følge av hva man interesserer seg for.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hva er det egentlig noen vits i å vite? Tja, jeg synes det er lurt å ha god allmennkunnskap, og geografi går absolutt innunder det.

Jeg synes faktisk at det er litt skremmende mange som faktisk nesten ikke kan peke ut Norge på et verdenskart.

Ok, det var kanskje litt overdrevent, men jeg har en venninne som kommer hjem fra ferie fra Karibien og ikke har nubbsjans til å peke ut Karibien på kartet. Samme jente kan ikke peke ut Storbritannia på et kart heller...

Sånt synes jeg er litt skremmende når det er snakk om voksne mennesker på nesten 30 med høyere utdannelse...

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har alltid vært kjempegod i geografi, men det blir jo lite verdsatt....

Skjønner heller ikke hvorfor man på død og liv MÅ kunne bruke kunnskapen sin til noe nyttig (og konkret) alltid.

Gjest Catwoman
Skrevet
All kunnskap er verdt å ha med seg, og ingen kunnskap er unødvendig.

Mener nå jeg.

enig der.

Selv om man nødvendivis ikke får brukt det, så er det alltid greit å vite. Man kommer ihvertfall ikke noe drligere ut av det ved å ha kunnskap man ikke får brukt enn å ikke ha kunnskapen.

Gjest Anonymous
Skrevet

Noe fester seg lettere hos noen. Nå er det geografi som er de greie, de andre kan være bedre enn deg i andre ting.

Om du har nytten av det? Det spørs jo om du skal bruke det til noe...

Jeg var meget flink i tegning og matte på skolen,men i dag har jeg ikke bruk for det.

Min sønn er meget flink i historie, alt fester seg i hodet på han. han står aldri fast i noen spørsmål, men har han bruk for det i dag? Nei.

Skrevet

Knallspill!

Ang. unyttig kunnskap så kan det ikke være noe feil med det. Kan endel selv om endel forskjellig, og jeg synes det bare er morsomt. Ting fester seg, og det kan være moro å dra frem sånne ting i ny og ne.

For å sitere et gammel råd:

Betre byrdi

du ber kje i bakken

enn mannevit mykje.

D'er betre enn gull

i framand gard;

vit er vesalmanns trøyst.

Kunnskap veier ikke mye....

Skrevet

Å kunne Geografi i dag er veldig kjekt, vi lever i ei tid hvor ting blir mer og mer internationalt. Det er jo usikkert for din del hvor mye kontakt du får med omverden, men det er altids greit å vite masse hvis du spiller TP...

Man skal ikke tenke at det er kjekt å vite, det trenger jeg å vite. Bare ta med deg det du kan, og så kan du heller finne ut av hva du må vite for å komme dit du vil i livet. alt annet er en bonus.

Gjest happyending
Skrevet

Puslespill.. :-)

Jeg fikk bare 68%.. jeg er ikke så god i geografi

Skrevet

Jeg tror allmennkunnskaper er bra å ha, og selv fikk jeg også en god karakter i geografi, men jeg synes ikke det er imponerende om man vet hvor mange fylker det er i Norge eller hvor mange stater det er i USA. For meg er det noe "alle vet", eller burde. Tror det handler om å ha litt kunnskap og innsikt om ting utenfor sitt eget lille univers. Som noen nevnte; kunnskap er makt!

Mvh Yvonne :heiajente:

Gjest gjest1
Skrevet

Er så enig med de som tidligere har sagt at kunnskap er nyttig! Det er for meg skjokkerende om folk ikke kan finne de engelske øyer på et kart, eller ikke vet hvor Irak faktisk er.

Selv har jeg klisterhjerne på sære ord og uttrykk, og kan ramse opp latinske navn på det meste av dyr og planter i norsk natur. Om det er nyttig? Tja, antagelig ikke.... Men er man interisert i å lære, tror jeg også at ting fester seg lett. Skal jeg lære et fag, vil jeg helst vite alt! Ikke bare det som kreves etter pensum, men alt jeg kan komme over om emnet.

Til Cronos:

Håvamål?

Skrevet

Latinske navn på dyr og planter kan jeg ikke, og slikt imponerer meg, eller mennesker som kan snakke mange språk. Jeg er en sånn person som må lese mye, MYE, men har det satt seg, så sitter det der. F. eks kan jeg ulike tekster fra bibelen utenatt, blant annet trosbekjennelsen(ikke påtvunget og har aldri hatt en spesielt kristen familie), sangtekster er jeg flink på og reklamer. Men om det er nyttig? Si det, det kan bli det. Dessuten er jeg ofte en som plukker opp ting, tall her og der, også grubler jeg etterpå hva de betyr og hvorfor jeg har snappet dem opp, helt til jeg faktisk får bruk for dem. Ikke alltid det skjer, hehe.

Gjest Catwoman
Skrevet
blant annet trosbekjennelsen(ikke påtvunget og har aldri hatt en spesielt kristen familie)

Vi ble tvunget til å lære den på skolen vi, lære utenat for så å lese den høyt for frøken.

Så den kan jeg faktisk enda. :ler:

Skrevet

Rart med det, skjønner egentlig ikke hvorfor, jeg skulle konfirmeres, så vi lærte å synge deler av den, og da satt jeg meg plutselig ned en dag og bestemte meg for å lese hele bibelen. Jeg er rar.. :roll:

Gjest Catwoman
Skrevet

Nei, jeg syns ikke du er rar. :-) Tror det kan finnes mye interresant i bibelen, har ikke lest hele jeg da, men har tenkt jeg skal en dag... hvis jeg klarer å komme meg gjennom.

Gjest Anonymous
Skrevet

Synes egentlig testen var litt teit....man kan jo ha ganske god peil på amerikansk geografi selv om man ikke klarer å plassere Nebraska på mm korrekt. I denne testen får man jo feil om man bommer med 1 mm....Men forsåvidt morsom nok hvis man ser bort fra dette. Forøvrig er jeg enig i at mange (inkludert meg selv for å være helt ærlig... :oops: ) har overraskende dårlige geografikunnskaper. Har ei venninne med lang og god utdanning, som trodde alt nord for Trøndelag var Finnmark, og var helt sikker på at Bodø lå i Finnmark fylke! Men når det er sagt kan man jo ha mye annen god kunnskap selv om man er dårlig i geografi...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...