Gå til innhold

Kjøpte brukt elbil men for hver kilometer vi kjører forsvinner 3-5 km range?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjøpte en Leaf som skulle ha et godt batteri. 40 km hjem, 65 km range forsvant. Lada til 80%. Siden har hver reelle kilometer vi har kjørt fjernet 3-5 km med range. Er dette normalt?

Anonymkode: 20c29...7d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ja, dessverre er det slik på enkelte bilmerker.

Andre bilmerker har annen et annet oppsett som synes å stemme bedre med virkeligheten, men Nissan har ikke valgt dette.

 

Anonymkode: 95844...dc1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rekkevidde baserer seg på forbruk, er du hard på gassen, kjører mye på motorvei type 90-110km/t, har full varme/kjøling på så vil rekkevidden gå ned. Men den er som regel alltid litt "pessimistisk", så du vil alltid ha litt mer å gå på en hva rekkevidden er beregnet til. På vinteren går rekkevidden ned pga bilen bruker mer strøm på oppvarming av batteripakken og kupéen. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som C-girl sier så kommer det helt an på kjøremønsteret ditt. Jeg har opplevd det motsatte enkelte ganger, spesielt dersom det er kø og trafikken går jevnt i 50-60 kmt, da fikk jeg plutselig kun 20 km forbruk på over 35 km. Men om jeg kjører litt hardt og ligger over 90-100 så trekker den litt mer enn avstanden skulle tilsi. 
Jevnt over så syns jeg den stemmer ganske bra på mitt kjøremønster, i alle fall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det kaldt (og/eller veldig mye regn) så tapper batteriet seg mye fortere.

Vi har også Leaf, og synes vår ramlet nedover fort også. Så begynte det å komme en skilpadde i displayet.. 🤣

Anyways; bilen fikk nytt batteri! Garantisak.

Anonymkode: 64a5b...37a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 29.4.2019 den 21.20, AnonymBruker skrev:

DIESEL ER LØSNINGEN 

Ikke for alle.

Jeg bor i utkant av byen og må gjennom bomringen begge veier hver dag. Jeg kjøpte en billig elbil (Peugeot iOn) med rekkevidden på maks 100 km. I de 6 siste årene har jeg spart 2-3 tusen kroner HVER måned. Det beste kjøpet jeg har gjort. Nå koster det riktig nok litt bompenger. 8 kr per vei. Helt grei sum det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jo an på kjøremønsteret, om du har bagasje, bruker musikkanlegget eller air condition.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får alltid lengre rekkevidde enn det som står, men det har kanskje noe med at jeg kan kjøre bil og eierne ikke kan det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, abrasiveRefraction skrev:

Jeg får alltid lengre rekkevidde enn det som står, men det har kanskje noe med at jeg kan kjøre bil og eierne ikke kan det.

Du er alltid like sjarmerende. 😘

Nå har det gått seg til her. Vi bor i et område med mange bratte bakker, og de viser seg å være problemet. Ligger jeg i 90 på den litt flatere riksveien så får jeg vesentlig mer enn 1 km ut av hver kilometer. Så vi begynner egentlig å få litt oversikt over hva som er reell rekkevidde. Inntil det en dag plutselig ikke stemmer lel, hehe.

Anonymkode: 20c29...7d5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rekkevidde er så avhengig av vei også. La oss si du kjører bil til jobb - og det er nedover, omtrent hele veien. Og når du kommer frem, så har bilen estimert å ha brukt så mye og sier at det er 80 km igjen på batteri. Men så kjører du hjem etter jobb, og det er bare oppover, og forbruk av batteri er helt annet, enn på veien til jobb. Og batterien går ned mye saktere enn på veien til jobb. Dette skjer meg daglig men er egentlig ikke så mye å bekymre deg for, så lenge du lader på morgen, så kommer du jo til og fra jobb. 

Anonymkode: 8d0ea...ce9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jau da, etter en stund nå ser vi hvilke standardruter som krever mest osv. Samtidig vil jeg jo helst ikke måtte lade bilen hele tiden heller. Vi bruker elbilen mye mer enn vi opprinnelig forutså (den er kjekk å kjøre), men jeg er redd for at vi i -10 må lade den omtrent annenhver dag.

Anonymkode: 20c29...7d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For batteriet sin del er det best å ligge mellom 80 og 30 prosent hele tiden, akkurat som for pc, mobil og andre elektriske apparater, så det er mye bedre å klattlade enn å lade helt ut for så å lade helt fullt igjen. Levetiden på batteriet kan bli 5-10 ganger så lang. 

Anonymkode: f21bc...11e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det vi ser er at vi bruker mye av batteriet hele tiden. Så da er også behovet for jevn lading til stede...hvor finner jeg prosentvisning i en gammel Leaf? I morges kom jeg på jobb med litt over 10 km igjen og bilen har lada hele arbeidsdagen. Dette er ikke uvanlig for oss, gitt.

Anonymkode: 20c29...7d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...