Gå til innhold

Voksne kaller oss late og egoistiske.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Voksne kaller oss late og egoistiske. Nå som vi faktisk deltar, blir vi bedt om å tie stille. Hva vil dere egentlig? | Rebekka Cha Leirtrø
Si ;D-innlegg: Jeg er lei av at vi blir bedt om å holde kjeft fra ethvert hjørne. Det kan virke som at alt vi gjør, er å skape problemer.

https://www.aftenposten.no/meninger/sid/i/qL65nL/Voksne-kaller-oss-late-og-egoistiske-Na-som-vi-faktisk-deltar_-blir-vi-bedt-om-a-tie-stille-Hva-vil-dere-egentlig--Rebekka-Cha-Leirtro

 

Hun har et poeng.

Anonymkode: 6c100...896

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi vil at dere holder kjeft og betaler masse skatt for å finansiere pensjonen til oss gamlinger.

Anonymkode: dc229...9e5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde fått litt mer respekt om dere hadde gått å plukka plast på strendene f. eks.

Anonymkode: 28217...d2a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi vil at dere holder kjeft og betaler masse skatt for å finansiere pensjonen til oss gamlinger.

Anonymkode: dc229...9e5

 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hadde fått litt mer respekt om dere hadde gått å plukka plast på strendene f. eks.

Anonymkode: 28217...d2a

Jeg er 15 år eldre enn Rebekka som skrev artikkelen.

Anonymkode: 6c100...896

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt typisk et ganske unyansert og lite reflektert innlegg fra en tenåring der skyld og ansvar for at de selv ikke faktisk bidrar skyves over på voksenverden og foreldre. De er ikke fritatt for å reflektere over eget forbruk og bidrag til løsning når man først skal være kritisk. Her i huset er det i hvertfall ungdommene som er miljøverstingene, som stadig vil ha nytt, som ikke tar vare på tingene sine, som ikke vil ha restemat.... 

Anonymkode: e705f...5db

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse ungdommene gjør jo egentlig null og niks for å gjøre verden til ett litt bedre sted å leve i. 

Det eneste de faktisk holder på med, er å sutre og klage over at alle andre ikke gjør nok...  

Anonymkode: 9b9e7...813

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kjærlighetsbarn98
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Disse ungdommene gjør jo egentlig null og niks for å gjøre verden til ett litt bedre sted å leve i. 

Det eneste de faktisk holder på med, er å sutre og klage over at alle andre ikke gjør nok...  

Anonymkode: 9b9e7...813

Ingen ungdommer gjør noe for at verden skal bli et bedre sted? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er litt typisk et ganske unyansert og lite reflektert innlegg fra en tenåring der skyld og ansvar for at de selv ikke faktisk bidrar skyves over på voksenverden og foreldre. De er ikke fritatt for å reflektere over eget forbruk og bidrag til løsning når man først skal være kritisk. Her i huset er det i hvertfall ungdommene som er miljøverstingene, som stadig vil ha nytt, som ikke tar vare på tingene sine, som ikke vil ha restemat.... 

Anonymkode: e705f...5db

Så fordi dine barn ikke har blitt oppdratt til å ta vare på tingene sine og spise restemat så er hele generasjonen et problem? Folk skrek at foreldrene måtte ta ansvar da debatten rundt Sophie Elise's og andre influencers reklamering for kosmetiske inngrep og kroppspress stod på som verst, men nå er plutselig ikke materialisme foreldrenes ansvar? 

Millennial-generasjonen er nok den mest miljøbevisste generasjonen så langt. Flere og flere blir vegetarianere og veganere eller velger bort kjøtt flere dager i uka, vi er opptatt av å redusere plastbruken vår og er veldig nøye på å resirkulere og sortere søppel. Mange handler brukt, både på grunn av trend og på grunn av miljø. Flere velger en minimalistisk livsstil enn noen gang. Mange er svært opptatt av å ikke bruke sminke og diverse toalettsaker som blir dyretestet. Mange velger også å bruke en gjenbrukbar menskopp i stedet for bind og tamponger. Vi kjemper også for rettigheter for de undertrykte: homofile, transpersoner, kvinner fra undertrykkende samfunn, minoriteter, osv. 

Dette er bare noen få eksempler på hvordan denne generasjonen jobber for miljøet, og jeg vet i hvert fall at min foreldregenerasjon ikke bryr seg i nærheten av like mye, ei heller baby boomers som ødela boligmarkedet for min generasjon og den kommende. Denne generasjonen bryr seg og kjemper konstant for en bedre verden. Vi må ordne opp i klimakrisen tidligere generasjoner har skapt og krangle med 60-åringene som mener global oppvarming bare er tull (inkludert politiske ledere for stormakter). 

Man må også huske at ungdommer ofte ikke blir politisk engasjerte før de blir gamle nok til å tilegne seg informasjon og reflektere skikkelig. Jeg begynte vel tenke litt mer over slikt da jeg var 13-14, men det tok meg mange år å lære meg å gjøre ordentlig research, reflektere og argumentere. Å studere hjalp meg også godt på vei, men jeg vet at jeg fortsatt har mye å lære i en alder av 24. Det tar tid å bli ferdig utlært, men at dagens ungdomsskoleelever bryr seg nok til å streike for klimaet er jo bare flott! Dette er noe som gagner oss alle, og at voksne mennesker sitter og sutrer over at ungdommen faktisk bryr seg nok om en sak til å organisere protester blir faktisk for dumt. 

Anonymkode: 2e45b...923

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold aldri kjeft om miljøvern, kjære du som er engasjert: gamle, godt voksen, ung voksen og ungdom, ja og barn.  Aldri. Jo flere som engasjerer seg i miljøvern, uanett alder, jo bedre. Innhent kunnskap og spre den, gjør miljøvennlige valg og snakk om dette så lenge dere/vi orker, og så litt til.

Eneste krav her: Snakker en høyt om miljøvern så må en ta mange miljøvennlige valg. En kan ikke bytte mobil hvert år eller ha siste mote og ferieturer med lange flyreiser flere ganger i året, om en bry seg om miljøet. En må vise med handling det en sier med ord for at folk skal høre. Uansett hvilken alder en er i.

 

Endret av fjærestein
Skivefeil
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er litt typisk et ganske unyansert og lite reflektert innlegg fra en tenåring der skyld og ansvar for at de selv ikke faktisk bidrar skyves over på voksenverden og foreldre. De er ikke fritatt for å reflektere over eget forbruk og bidrag til løsning når man først skal være kritisk. Her i huset er det i hvertfall ungdommene som er miljøverstingene, som stadig vil ha nytt, som ikke tar vare på tingene sine, som ikke vil ha restemat.... 

Anonymkode: e705f...5db

Tydelig at du ikke forstod poenget med artikkelen.

Anonymkode: 6c100...896

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Hadde fått litt mer respekt om dere hadde gått å plukka plast på strendene f. eks.

Anonymkode: 28217...d2a

Som om det hjelper mer enn et par dager? De har ingen mulighet til å rydde opp i kaoset vi har laget i løpet av mange tiår, og det vet du godt. Dette er mye større enn dem og de er bare barn og ungdom, men det er de som skal leve med det marerittet vi har skapt for dem. Vi voksne on the other hand setter på oss skylappene, mener vi er i vår fulle rett til å fortsette å leve som vi alltid har gjort og nekter å gi avkall på noe som helst. Ungdommen kan ikke ordne opp i dette, men kudos for at de tør å reise seg opp og si fra, og for at de  er langt mer (oppriktig) miljøbevisste enn oss. De fortjener ikke denne latterliggjøringen, men det er dessverre ikke få fra min generasjon (og eldre) som framstår som litt smålige og enkle mobbere. Spør du meg så er det ikke ungdommene som er mest bortskjemte her. Greit å minne seg selv på at det er de som sitter ved makta om ikke så altfor mange år, kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at vi kan legge ned absolutt hele NorgeMen dette kommer likevel aldri til å ha noen som helst innvirkning på miljøet. Norge er ikke en gang en tusendel av hele verden... 

Så lenge stormakter som USA og Kina og India holder på som de gjør, så hjelper det null og niks at noen norske politikere reiser verden rundt på miljø-konferanser.                

Anonymkode: 9b9e7...813

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske todelt i denne saken. Det ikke noe å få ungdommen til å reflektere over klimaendringene, og kunnskapen om akkurat det er ofte tilstede. Problemet er heller det at liv og lære ikke henger sammen. Klimaendringene er statens ansvar, mens eget forbruk er man i liten grad villig til redusere. Forbruket på mobiltelefoner og PC-er for eksempel er ganske stort på skolen jeg jobber. Man streiker for klimaet, men klarer ikke å sortere søppel i klasserommet.

Et annet problem er forholdet mellom økonomi og klima og miljø. "Det grønne skiftet" er i stor grad ideologisk basert, og fullstendig avhengig av statlige tiltak. Lønnsomheten avhenger av særfordeler. Hvor bærekraftig er det?

Om man snakker "en framtid" er denne like styrt av økonomiske betingelser. Det er liten tvil om at dagens ungdomsgenerasjon går en svært usikker fremtid i møte. Dagens voksengenerasjon har forsynt seg grovt av kaka, både når det kommer til offentlige ytelser og senere pensjon. Jeg er relativt ung selv, og kan aldri tenke meg at det blir aktuelt å gå av med pensjon før etter langt etter fyllte 70 år. Jeg kan absolutt forstå frustrasjonen, av litt andre grunner.

I det store bildet er Norge en liten brikke i verden. Vi må følge trendene internasjonalt. Økt levestandard i Afrika og Asia, gjør at tiltak her i Norge reduseres til noe som er svært lite verdt. Fattige mennesker med et håp om fremtiden, vil fremdeles ta valg som gagner dem selv, akkurat som vi har gjort her i Norge. Står valget mellom mat på bordet, eller å være en usynlig brikke som deltar i reduksjon av utslipp, vil alle velge maten.

Maslows behovspyramide er igjen relevant. Du er allerede nådd det øverste steget og selvrealisering, før du begynner å ta valg kun av moralske grunner overfor klimaet. Er du der, er du allerede trolig en storforbruker, enten direkte eller indirekte.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

På 29.4.2019 den 9.58, AnonymBruker skrev:

Hadde fått litt mer respekt om dere hadde gått å plukka plast på strendene f. eks.

Anonymkode: 28217...d2a

Hei. Jeg er hu som skreiv denne artikkelen. Så fint du gir tips! Du skulle bare visst hvor mange av oss late tenåringer faktisk går runst og plukker opp plast fra stranda. Jeg personlig bruker å plukke opp søppel på veien dersom jeg ser noe, og nå har jeg begynt å unngå å kjøpe varer som har plastemballasje. Jeg skreiv artikkelen fordi vi faktisk begynte å gjøre noe, men eldre blei sinte. Men forstår at dette kanskje ikke er noe som du følger med på, og det går egentlig fint! Jeg veit at mange tenåringer kommer med tomme ord, men det er veldig mange av oss som er veldig engasjerte for miljøet og faktisk gjør noe med det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.4.2019 den 10.09, AnonymBruker skrev:

Det er litt typisk et ganske unyansert og lite reflektert innlegg fra en tenåring der skyld og ansvar for at de selv ikke faktisk bidrar skyves over på voksenverden og foreldre. De er ikke fritatt for å reflektere over eget forbruk og bidrag til løsning når man først skal være kritisk. Her i huset er det i hvertfall ungdommene som er miljøverstingene, som stadig vil ha nytt, som ikke tar vare på tingene sine, som ikke vil ha restemat.... 

Anonymkode: e705f...5db

Beklager at artikkelen min framstod som unyansert. Jeg personlig observerte det ikke slik, men det kan være fordi jeg skrev artikkelen. Jeg henvendte meg til en veldig spesifikk sak, nemlig klimastreiken. Dette handler om hvordan vi som er unge kan engasjere oss, men allikevel blir vi hakket ned på. Personlig gjør jeg så mye jeg kan for å ta vare på miljøet og vil fortsette å gjøre det. Jeg blir litt usikker på om du leste hele artikkelen når du skriver som du gjør, fordi da hadde du sett at dette handla om at vi gjorde noe?  Alle de jeg kjenner som er miljøbevisste gjør så mye for å ta bedre vare på kloden vår, de legger ikke ansvaret vekk og ber andre om å ta det. Men mange ønsker at flere også skal ta ansvar på samme måte, spesielt politikere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.4.2019 den 13.42, AnonymBruker skrev:

Disse ungdommene gjør jo egentlig null og niks for å gjøre verden til ett litt bedre sted å leve i. 

Det eneste de faktisk holder på med, er å sutre og klage over at alle andre ikke gjør nok...  

Anonymkode: 9b9e7...813

Men det er jo gamlingene som sutrer og klager på oss heletiden....

Anonymkode: 73576...2eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

De aller fleste fikk vel med seg bildene etter at disse ungdommene hadde demonstrert for miljøet. Det lå jo søppel strødd overalt. 

Og så skal man liksom ta disse "aktivistene" 100 % alvorlig?? 

Anonymkode: 9b9e7...813

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...