Steggen Skrevet 22. april 2005 #1 Skrevet 22. april 2005 Slepp nynorsk til på redaksjonell plass i VG og Dagbladet. Nesten 8300 har så langt skrive under på oppropet frå Noregs Mållag www.nm.no. Har du?
Gjest Devil's Spawn Skrevet 22. april 2005 #5 Skrevet 22. april 2005 Ingen som nekter noen å trykke en riksavis bestående av bare nynorsk. Må vel være opp til VG og Dagbladet hvilket språk de ønsker å bruke.
Gjest Anonymous Skrevet 22. april 2005 #6 Skrevet 22. april 2005 Tull! Jasså, gi meg prosenter som viser at det er stor mengde nynorskbrukere i Oslo. VG og Dagbladet er fortsatt Oslo aviser selv om de selger i hele landet
Gjest Formosiss Skrevet 22. april 2005 #7 Skrevet 22. april 2005 Hvorfor skal jeg gjøre dette? Ingenting som hindrer avisene i å skrive på nynorsk dersom de vil dette, men etter min mening hadde det blitt ufattelig rotete dersom man skulle skrevet både på bokmål og nynorsk, noe som for øvrig praktiseres i regionsavisen der jeg kommer fra. Det blir rett og slett bare rotete. MvH Silje, som står for bokmål.
Arwen Skrevet 22. april 2005 #8 Skrevet 22. april 2005 Ingen som nekter noen å trykke en riksavis bestående av bare nynorsk. Må vel være opp til VG og Dagbladet hvilket språk de ønsker å bruke. og på grunn av dette signerer ikke jeg
Theo Skrevet 22. april 2005 #9 Skrevet 22. april 2005 Jasså, gi meg prosenter som viser at det er stor mengde nynorskbrukere i Oslo. VG og Dagbladet er fortsatt Oslo aviser selv om de selger i hele landetJeg har ingen tall - det har heller ikke du fremvist for det motsatte. Med så mange innflyttere i Oslo er det selvsagt mange som bruker nynorsk. I og med at VG får støtte fra Staten (så vidt jeg vet), mener jeg at de bør forpliktes til å tillate begge målformer.
Gjest Devil's Spawn Skrevet 22. april 2005 #10 Skrevet 22. april 2005 I og med at VG får støtte fra Staten (så vidt jeg vet), mener jeg at de bør forpliktes til å tillate begge målformer. Pressestøtte er vel bare for de avisene som sliter økonomisk, for at vi skal ha en bredere pressedekning.
Gjest Anonymous Skrevet 22. april 2005 #11 Skrevet 22. april 2005 Pressestøtte er vel bare for de avisene som sliter økonomisk, for at vi skal ha en bredere pressedekning. Rimelig sikker på at VG og Dagbladet også får det, noe som kan være et demokratisk problem.
Gjest Anonymous Skrevet 22. april 2005 #12 Skrevet 22. april 2005 Helt teit at de det er forbudt å skrive nynorsk i Dagbladet og VG. Ja til rikere mål i media!
Ingeborg Skrevet 22. april 2005 #13 Skrevet 22. april 2005 Rimelig sikker på at VG og Dagbladet også får det, noe som kan være et demokratisk problem. VG og Dagbladet får ikke pressestøtte. Men de har momsfritak, noe som utgjør en ikke ubetydelig indirekte statlig støtte.
Gjest Anonymous Skrevet 22. april 2005 #14 Skrevet 22. april 2005 og på grunn av dette signerer ikke jeg Enig. Journalistene må få bruke det "målet" de selv er komfortabel med. Jeg for min del bruker bokmål, men er for mangfold.
mrs williams Skrevet 22. april 2005 #15 Skrevet 22. april 2005 må sei at oslo folk er ekstremt dårlige på nn. Mens vi som er oppvoksen med nn, kan begge deler. jeg skriver begge skriftmåla. har bm som hovedmål og nn som side mål, og siden jeg kan skrive begge like bra så har jeg gode karaktere i både nn og bm. Og må eg minne dokke hardbarka bm folk om at bm er en fornorskning av dansk Medan nn er eit helit nytt skriftspråk basert på dialektene i Noreg. Tenk på det dere!! Jeg er ingen forkjemper for nn bare iriterer meg at folk er så negative til nn uten grunn!! Til begge sider: Skal vi ikke heller være stolte over at vi som et av få land har to jamnstilte skriftspråk?!
Arwen Skrevet 22. april 2005 #16 Skrevet 22. april 2005 Jeg er ingen forkjemper for nn bare iriterer meg at folk er så negative til nn uten grunn!! Til begge sider: Skal vi ikke heller være stolte over at vi som et av få land har to jamnstilte skriftspråk?! Er vel ingen her som er veldig negative til nynorsk, vi synes bare avisene må få bestemme selv. Personlig spiller det liten rolle for meg på hvilket skriftspråk artikler står skrevet. Leser både BM og NN godt jeg
Gjest Anonymous Skrevet 22. april 2005 #17 Skrevet 22. april 2005 Kjøper ingen av avisene, så jeg har ingen formening. Jeg kan fint lese nynorsk, og er ingen nynorskhater. Men gi meg en god grunn til å kjøpe VG eller Dagbladet? De er snart en forlengelse av Se og Hør, jo.
Gjest Devil's Spawn Skrevet 22. april 2005 #18 Skrevet 22. april 2005 Og må eg minne dokke hardbarka bm folk om at bm er en fornorskning av dansk Nynorsk har mange likhetstrekk med svensk, vet ikke om det er noe særlig bedre . Jeg er ingen forkjemper for nn bare iriterer meg at folk er så negative til nn uten grunn!! Hvis vi ikke hadde blitt prakket på noe vi ikke trenger på ungdomsskolen og videregående, hadde man kanskje ikke vært så negatvie til det. Til begge sider: Skal vi ikke heller være stolte over at vi som et av få land har to jamnstilte skriftspråk?! Er vel ikke så veldig mye å være stolte av i grunn, det ideelle hadde vært ett skriftspråk. Hvis jeg hadde fått være i fred og ikke hatt religiøse nynorskfanatikere som skulle prakke på å lære meg dette, kunne jeg levd med to skriftspråk i Norge.
Gjest Anonymous Skrevet 22. april 2005 #19 Skrevet 22. april 2005 Prakket på noe du ikke trenger? Trenger du ikke skrifspråket? Hva er galt med mangfold og berikelse av et skriftspråk? Det ideelle hadde vært å smelte sammen de to språkene, slik at vi hadde hatt et enda mer rikt og fargefullt skriftspråk. Jeg har enda ikke truffet på en som er bevandret i nynorsk som ikke kan det å bruke det norske skriftspråket. Det samme kan jeg dessverre ikke si om ensidige bokmålsbrukere.
Gjest Devil's Spawn Skrevet 22. april 2005 #20 Skrevet 22. april 2005 Prakket på noe du ikke trenger? Etter at jeg var ferdig med artium har jeg ikke brukt det en gang. Norsklæreren vår på ungdomskolen var så ærlig og sa han synes man burde ha brukt norsktimene til noe mer fornuftig, men det var nå en gang sånn. Jaggu fikk han rett i at det var bortkastet tid. Trenger du ikke skrifspråket? Hva er galt med mangfold og berikelse av et skriftspråk? Nei, man trenger overhodet ikke både nynorsk og bokmål. Helt riktig. Man kunne ha brukt den tiden til å lære seg norsk i praktiske sammenheng (vi drev jo ikke med noe annet nynorsk og tolke ting opp, ned fram og tilbake), annet fremmedspråk eller realfag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå