Gå til innhold

Uføretrygd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vet ikke helt hvor jeg skal plassere denne. På forhold- jeg er ikke interessert i nedlatende og stygge kommentarer her. Det kan dere holde for dere selv.

Jeg sliter veldig til daglig med ekstrem tretthet og hodepine. Har vert mange turer hos lege og spesialister og annet helsepersonell uten at de finner en årsak på dette. Jobber allerede redusert stilling og har gjort det nærmere 1 år nå. Nå har utredning og alt stoppet pga graviditet. (I utgangspunktet veldig usikker på hva mer de skal/kan gjøre så lenge de ikke har funnet ut noe enda? Noen som vet hva som skjer videre om de ikke finner ut noe?) etter permisjon er jeg veldig usikker på rettigheter og hva jeg kan gjøre videre. Kan vell ikke sykemeldes igjen med en gang? 

Er det mulig å søke på uføretrygd? Enten full eller delvis? Noen som har noen gode svar til meg? Eller bare noe å tilføye som kan hjelpe meg? Enten i forhold til arbeidslivet videre/uføre? Eller videre utredning med tips til hvor det er bra å få utredning. Kanskje dere vet om andre steder som jeg ikke har vert? 

Anonymkode: d9b72...de5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg sliter med utmattelse, samt har diagnosene asperger, depresjon og angst. Jeg fikk avslag på uføresøknaden og lever på sosialstøtte. Har ikke noe råd til deg, men det er generelt vanskelig å få ufør, og dersom du jobber deltid nå så tviler jeg på du kan få 100% ufør. I det aller minste må utredningen din være ferdig. Ofte må man ha vært gjennom flere arbeidsutprøvinger for å være sikker på at man har sjekket hvor mye du kan jobbe. Tipper du må fortsette gå til lgene til de sier du ikke kan henvises eller sjekkes ut noe mer, samt at dere må finne ut hvor mye du kan jobbe. Om hodepine og utmattelse gir godt nok grunnlag for å få ufør, vet jeg ikke. 

Anonymkode: 76186...326

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sliter med utmattelse, samt har diagnosene asperger, depresjon og angst. Jeg fikk avslag på uføresøknaden og lever på sosialstøtte. Har ikke noe råd til deg, men det er generelt vanskelig å få ufør, og dersom du jobber deltid nå så tviler jeg på du kan få 100% ufør. I det aller minste må utredningen din være ferdig. Ofte må man ha vært gjennom flere arbeidsutprøvinger for å være sikker på at man har sjekket hvor mye du kan jobbe. Tipper du må fortsette gå til lgene til de sier du ikke kan henvises eller sjekkes ut noe mer, samt at dere må finne ut hvor mye du kan jobbe. Om hodepine og utmattelse gir godt nok grunnlag for å få ufør, vet jeg ikke. 

Anonymkode: 76186...326

Hva er veien videre etter at man har fått avslag?

Anonymkode: 8d3e4...230

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sliter med utmattelse, samt har diagnosene asperger, depresjon og angst. Jeg fikk avslag på uføresøknaden og lever på sosialstøtte. Har ikke noe råd til deg, men det er generelt vanskelig å få ufør, og dersom du jobber deltid nå så tviler jeg på du kan få 100% ufør. I det aller minste må utredningen din være ferdig. Ofte må man ha vært gjennom flere arbeidsutprøvinger for å være sikker på at man har sjekket hvor mye du kan jobbe. Tipper du må fortsette gå til lgene til de sier du ikke kan henvises eller sjekkes ut noe mer, samt at dere må finne ut hvor mye du kan jobbe. Om hodepine og utmattelse gir godt nok grunnlag for å få ufør, vet jeg ikke. 

Anonymkode: 76186...326

Sliter her også, på dagpenger enda dog. Hvor mye får du i sosialsøtte? Hva med bolig? eier du selv? Jeg eier, aner ikke hvor lenge jeg kan få sosialstøtte/livsopphold når dagpengene tar slutt.

Får ikke sykmelding eller noe hjelp da legen nekter meg det. Nav er er vanskelig system

Anonymkode: ceebb...81a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må sykemelde deg, gå ett år sykemeldt , før du går over på AAP. Gjennom AAP løpet må du være til utredning og behandling pluss arbeidsutprøving Først etter nærmere 3 år på APP kan du søke ufør om du ikke er blitt bedre.

Anonymkode: 2c1aa...91d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rent praktisk, vanligste veien til ufør er:

Sykmelding til maxtid; 52 uker (i løpet av den tiden må man prøve og finne ut hva som feiler, f.eks.; MR, CT, nevrolog, etc)

Er man fortsatt syk etter 52 uker, må man søke AAP, noe som er veldig vanskelig og få... AAP har maxtid på 3 år.

Vises det underveis at du får en diagnose som gjør at du er uten arbeidsevne, så kan du få klarsignal til å søke om ufør.

Får du det - ok. Får du det ikke - så blir det sosialhjelp eller jobb...

Ved avslag:

Er du for syk til å jobbe - stakkars deg!

 

Anonymkode: bc719...86b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva er veien videre etter at man har fått avslag?

Anonymkode: 8d3e4...230

For min del er det ingen vei videre. Har ingen kontakt med nav eller helsevesen. Min vei videre er å bli enda en av de utstøtte i norge som faller mellom stoler

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Sliter her også, på dagpenger enda dog. Hvor mye får du i sosialsøtte? Hva med bolig? eier du selv? Jeg eier, aner ikke hvor lenge jeg kan få sosialstøtte/livsopphold når dagpengene tar slutt.

Får ikke sykmelding eller noe hjelp da legen nekter meg det. Nav er er vanskelig system

Anonymkode: ceebb...81a

Det er riktigere å si at jeg skal søke sosialstøtte. Har levd på kjæresten en stund. Sosialstøtte kan man få så lenge man ikke har sparepenger eller inntekt, men man får minimum av det man trenger for å dekke boutgifter og mat og den slags. 

Anonymkode: 76186...326

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du blir ikke ufør fordi du føler deg trett og har hodepine. Det er altfor diffust og ikke noe som gir NAV noen diagnosekoder å forholde seg til. 

Dessuten har du nok fort gravd din egen grav med å bli gravid. Det gir i seg selv ekstrem tretthet og hodepine, noe som burde gjøre deg totalt invalid siden du har det fra før.

Det er rett og sett tvilsomt at de vil ta deg seriøst i det hele tatt.

Anonymkode: 7ffa0...f17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men unge skulle TS ha...... 🙄

Anonymkode: 72d63...2fe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sliter med utmattelse, samt har diagnosene asperger, depresjon og angst. Jeg fikk avslag på uføresøknaden og lever på sosialstøtte. Har ikke noe råd til deg, men det er generelt vanskelig å få ufør, og dersom du jobber deltid nå så tviler jeg på du kan få 100% ufør. I det aller minste må utredningen din være ferdig. Ofte må man ha vært gjennom flere arbeidsutprøvinger for å være sikker på at man har sjekket hvor mye du kan jobbe. Tipper du må fortsette gå til lgene til de sier du ikke kan henvises eller sjekkes ut noe mer, samt at dere må finne ut hvor mye du kan jobbe. Om hodepine og utmattelse gir godt nok grunnlag for å få ufør, vet jeg ikke. 

Anonymkode: 76186...326

 

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sliter her også, på dagpenger enda dog. Hvor mye får du i sosialsøtte? Hva med bolig? eier du selv? Jeg eier, aner ikke hvor lenge jeg kan få sosialstøtte/livsopphold når dagpengene tar slutt.

Får ikke sykmelding eller noe hjelp da legen nekter meg det. Nav er er vanskelig system

Anonymkode: ceebb...81a

 

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rent praktisk, vanligste veien til ufør er:

Sykmelding til maxtid; 52 uker (i løpet av den tiden må man prøve og finne ut hva som feiler, f.eks.; MR, CT, nevrolog, etc)

Er man fortsatt syk etter 52 uker, må man søke AAP, noe som er veldig vanskelig og få... AAP har maxtid på 3 år.

Vises det underveis at du får en diagnose som gjør at du er uten arbeidsevne, så kan du få klarsignal til å søke om ufør.

Får du det - ok. Får du det ikke - så blir det sosialhjelp eller jobb...

Ved avslag:

Er du for syk til å jobbe - stakkars deg!

 

Anonymkode: bc719...86b

Høres ut som jeg har en lang veg videre ja. (Det er nokk mange av oss) 

Takk for svar og for at dere deler deres egen situasjon. 

Anonymkode: d9b72...de5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For min del er det ingen vei videre. Har ingen kontakt med nav eller helsevesen. Min vei videre er å bli enda en av de utstøtte i norge som faller mellom stoler

Det er riktigere å si at jeg skal søke sosialstøtte. Har levd på kjæresten en stund. Sosialstøtte kan man få så lenge man ikke har sparepenger eller inntekt, men man får minimum av det man trenger for å dekke boutgifter og mat og den slags. 

Anonymkode: 76186...326

Men er det ikke logisk at en fortsetter med helsevesenet for ytterligere å få diagnoser og mer papirer som kan hjelpe saken videre? Man kan jo søke om ny AAP etter 52 uker. Da vil en kunne starte forløpet igjen.

Er man ikke kommet i jobb etter 52 uker, åpner regjeringen for en ny runde.

Anonymkode: 8d3e4...230

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du blir ikke ufør fordi du føler deg trett og har hodepine. Det er altfor diffust og ikke noe som gir NAV noen diagnosekoder å forholde seg til. 

Dessuten har du nok fort gravd din egen grav med å bli gravid. Det gir i seg selv ekstrem tretthet og hodepine, noe som burde gjøre deg totalt invalid siden du har det fra før.

Det er rett og sett tvilsomt at de vil ta deg seriøst i det hele tatt.

Anonymkode: 7ffa0...f17

 

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men unge skulle TS ha...... 🙄

Anonymkode: 72d63...2fe

Og kommentarene måtte jo selvsagt komme. Alltid noen som må «hakke» ned på andre, ei klarer de heller ikke å lese. Som jeg skreiv så er jeg ikke interessert i nedlatende kommentarer. Jeg spør enkelt å greit om råd så om du ikke har noe å bidra med så kan du bla deg videre til neste tråd. 

«Føler» meg ikke trett og har hodepine. Det er noe som faktisk er et problem og noe jeg sliter med hver eneste dag. Gravid eller ikke har egentlig ikke noe med saken å gjøre. Skreiv det med fordi det er grunnen til at utredningen stoppet. Kunne like godt latt være å skrive det.

Anonymkode: d9b72...de5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Og kommentarene måtte jo selvsagt komme. Alltid noen som må «hakke» ned på andre, ei klarer de heller ikke å lese. Som jeg skreiv så er jeg ikke interessert i nedlatende kommentarer. Jeg spør enkelt å greit om råd så om du ikke har noe å bidra med så kan du bla deg videre til neste tråd. 

«Føler» meg ikke trett og har hodepine. Det er noe som faktisk er et problem og noe jeg sliter med hver eneste dag. Gravid eller ikke har egentlig ikke noe med saken å gjøre. Skreiv det med fordi det er grunnen til at utredningen stoppet. Kunne like godt latt være å skrive det.

Anonymkode: d9b72...de5

Den du siterer har faktisk et poeng. Det virker ikke logisk for helsevesenet at man er under utredning for ekstrem tretthet og hodepine og så går man hen og lar seg bli gravid. Den som da sliter med dette bør forstå at det å bli forelder oppi en slik situasjon ikke er gunstig verken for barn eller mor.

Dett er ikke ment negativt eller som hets, men det er fakta som må hensyntas. Det blir litt feil av deg å reagere slik du gjør, når du selv har stilt deg i en situasjon som kan gå fra vondt til verre

Anonymkode: 8d3e4...230

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Og kommentarene måtte jo selvsagt komme. Alltid noen som må «hakke» ned på andre, ei klarer de heller ikke å lese. Som jeg skreiv så er jeg ikke interessert i nedlatende kommentarer. Jeg spør enkelt å greit om råd så om du ikke har noe å bidra med så kan du bla deg videre til neste tråd. 

«Føler» meg ikke trett og har hodepine. Det er noe som faktisk er et problem og noe jeg sliter med hver eneste dag. Gravid eller ikke har egentlig ikke noe med saken å gjøre. Skreiv det med fordi det er grunnen til at utredningen stoppet. Kunne like godt latt være å skrive det.

Anonymkode: d9b72...de5

SELVSAGT har graviditeten noe med saken å gjøre. Du føler deg altså så dårlig at du mener du må ha uføretrygd, men er frisk nok til å få barn? Det henger ikke på greip og jeg håper du må se langt etter uføretrygd. 

Jeg har kronisk hodepine og føler meg aldri uthvilt. Jobber 100%, noe annet kunne ikke falt meg inn. 

Anonymkode: 25279...1a1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

SELVSAGT har graviditeten noe med saken å gjøre. Du føler deg altså så dårlig at du mener du må ha uføretrygd, men er frisk nok til å få barn? Det henger ikke på greip og jeg håper du må se langt etter uføretrygd. 

Jeg har kronisk hodepine og føler meg aldri uthvilt. Jobber 100%, noe annet kunne ikke falt meg inn. 

Anonymkode: 25279...1a1

Er nemlig derfor jeg skriver litt generelt å spør om veien videre i forhold Til arbeidssituasjon/uføre, utredning osv. For å høre hva andre i lignende situasjon har gjort og hvor langt de har kommet osv. 

Anonymkode: d9b72...de5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett om graviditeten er relevant for din helsesituasjon eller ikke, vil NAV bruke det mot deg at du nå er blitt gravid, typ orker du barn orker du jobbe. Eller at det at du er sliten og sånt nå er pga graviditet. Veien blir nå litt mer kronglete. Men ikke umulig om du har en legitim årsak og diagnose til at du er utmattetet.

Anonymkode: fcf28...d86

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er nemlig derfor jeg skriver litt generelt å spør om veien videre i forhold Til arbeidssituasjon/uføre, utredning osv. For å høre hva andre i lignende situasjon har gjort og hvor langt de har kommet osv. 

Anonymkode: d9b72...de5

Har aldri skrevet at jeg SKAL ha det heller. Selvsagt er det best om man kan jobbe. Men ville høre fra andre om de jobber fulltid eller deltid. Om de er delvis ufør, helt, eller ingenting, hvor de har kommet i utredningen, om det er avsluttet? 

Anonymkode: d9b72...de5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sliter med utmattelse, samt har diagnosene asperger, depresjon og angst. Jeg fikk avslag på uføresøknaden og lever på sosialstøtte. Har ikke noe råd til deg, men det er generelt vanskelig å få ufør, og dersom du jobber deltid nå så tviler jeg på du kan få 100% ufør. I det aller minste må utredningen din være ferdig. Ofte må man ha vært gjennom flere arbeidsutprøvinger for å være sikker på at man har sjekket hvor mye du kan jobbe. Tipper du må fortsette gå til lgene til de sier du ikke kan henvises eller sjekkes ut noe mer, samt at dere må finne ut hvor mye du kan jobbe. Om hodepine og utmattelse gir godt nok grunnlag for å få ufør, vet jeg ikke. 

Anonymkode: 76186...326

Hvorfor fikk du avslag? Asperger + depresjon + angst høres ut som en typisk asperger, og de havner typisk på ufør ganske så fort, Nav møre og romsdal hevder at ca 90% av de med aspergerger som er innom dem ender på uføretrygd. Hva stod det i avslaget? Klagde du på avslaget? angst og depresjon er jo noe som i teorien kan bli bedre men dersom du har forsøkt behandlingen de foreslo og det ikke hjalp så burde det holde. Hvordan gikk arbeidsutprøvingen?

Anonymkode: 30e6c...806

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uføretrygd ytes til folk som er ute av stand til å jobbe. Du må gjennom sykemld, utprøvinger. Legen må dokumentere at du er ute av stand til å jobbe. Dette tar tid. 

Om du er så dårlig som du sier, så er du blitt gravid, hvordan vil du klare et barn? 

Anonymkode: 1ca6d...5f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...