AnonymBruker Skrevet 28. april 2019 #1 Skrevet 28. april 2019 Lagde en bali kyllinggryte i går. Da samboeren kom hjem varmet han hele gryten på ovnen igjen og spiste det han skulle ha. Gryten satt han inn igjen i kjøleskapet. Burde jeg bare kaste den nå? Anonymkode: 470f1...b39
AnonymBruker Skrevet 28. april 2019 #3 Skrevet 28. april 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei. Anonymkode: 56694...3db Nei til at jeg ikke burde spise den? Anonymkode: 470f1...b39
AnonymBruker Skrevet 28. april 2019 #4 Skrevet 28. april 2019 Den burde du ikke spise. Anonymkode: 77c72...c45
AnonymBruker Skrevet 28. april 2019 #5 Skrevet 28. april 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Den burde du ikke spise. Anonymkode: 77c72...c45 Hvorfor ikke det? Det er da ikke farlig å varme opp en gryte flere ganger på kort tid, så lenge den behandles forsvarlig mellom oppvarmingene. Anonymkode: 24ce5...83d 5
AnonymBruker Skrevet 28. april 2019 #7 Skrevet 28. april 2019 4 minutter siden, Jerry Lee skrev: Den kan du fint spise. Kos deg. ☺ Er det så lurt å spise en middag som har blitt avkjølt, varmet opp, avkjølt også varmet opp? Det er jo kylling i den maten.. Anonymkode: 77c72...c45
AnonymBruker Skrevet 28. april 2019 #8 Skrevet 28. april 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor ikke det? Det er da ikke farlig å varme opp en gryte flere ganger på kort tid, så lenge den behandles forsvarlig mellom oppvarmingene. Anonymkode: 24ce5...83d Sikker? Er det så bra å varme den opp flere ganger? Avkjøle, varme, avkjøle og varme? Har bare lest at det kan vokse bakterier og at det er det som er grunnen til at folk blir matforgiftet. Anonymkode: 77c72...c45
Jerry Lee Skrevet 28. april 2019 #9 Skrevet 28. april 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det så lurt å spise en middag som har blitt avkjølt, varmet opp, avkjølt også varmet opp? Det er jo kylling i den maten.. Anonymkode: 77c72...c45 Hysteriet rundt kylling er nesten latterlig. Joda...det kan være ugreit, men akkurat dette er helt innafor. 5
AnonymBruker Skrevet 28. april 2019 #10 Skrevet 28. april 2019 Sannsynligvis går det bra, men det kan også gå veldig ille. Hvis det er ris i gryta kan den inneholde noen bakterier som lager en ganske ekkel gift når de behandles slik. Du bør ta en samtale med samboeren om hvordan man behandler rester. Når man tar seg rester skal man bare varme opp så mye som man spiser, og la resten holde seg kaldt. Man skal også passe på at rester avkjøles raskt før de settes i kjøleskap. Det anbefales å ikke oppbevare rester i gryta, fordi det da tar lengre tid å avkjøle dem (om man ikke setter gryta i kaldt vann eller ut om vinteren), men i deres tilfelle kan det også hindre flere slike hendelser. Anonymkode: 95abe...2d0 3
AnonymBruker Skrevet 28. april 2019 #11 Skrevet 28. april 2019 Akkurat nå, Jerry Lee skrev: Hysteriet rundt kylling er nesten latterlig. Joda...det kan være ugreit, men akkurat dette er helt innafor. Enig! Så lenge kyllingen ikke har stått ute en hel natt vil jeg nok tro at det går bra. Og til og med da skulle det vel gått greit så lenge det ikke luktet rart. Anonymkode: b08cd...da3 2
emilie123 Skrevet 28. april 2019 #12 Skrevet 28. april 2019 Har lært at det meste av mat ikke skal varmes opp mer enn 2 ganger, men om det er riktig, det vet jeg ikke. Kylling hadde jeg vært spesielt forsiktig med
Jerry Lee Skrevet 28. april 2019 #13 Skrevet 28. april 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Enig! Så lenge kyllingen ikke har stått ute en hel natt vil jeg nok tro at det går bra. Og til og med da skulle det vel gått greit så lenge det ikke luktet rart. Anonymkode: b08cd...da3 Takk. Skulle det vært så FARLIG som påstått hadde jeg ikke blitt så gammel som jeg er. 3
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 28. april 2019 #14 Skrevet 28. april 2019 Går helt fint, har gjort det selv mange ganger.
AnonymBruker Skrevet 28. april 2019 #15 Skrevet 28. april 2019 Akkurat nå, Jerry Lee skrev: Takk. Skulle det vært så FARLIG som påstått hadde jeg ikke blitt så gammel som jeg er. Jepp! Og samme med pasta og ris. Jeg har spist en god del pasta som har stått ute hele natten. Jeg lever fortsatt! 😂 Anonymkode: b08cd...da3 2
Jerry Lee Skrevet 28. april 2019 #16 Skrevet 28. april 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jepp! Og samme med pasta og ris. Jeg har spist en god del pasta som har stått ute hele natten. Jeg lever fortsatt! 😂 Anonymkode: b08cd...da3 Akkurat det setter jeg i kjøleskapet. Da er det like bra....men, ja, endel hysteri rundt det, også.
AnonymBruker Skrevet 28. april 2019 #17 Skrevet 28. april 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jepp! Og samme med pasta og ris. Jeg har spist en god del pasta som har stått ute hele natten. Jeg lever fortsatt! 😂 Anonymkode: b08cd...da3 Og sønnen til en kollega spiste ris som hadde stått ute over natten en gang i sitt liv. Da snakker vi to uker på sykehus og mange måneder med magesmerter. At mange har flaks betyr ikke at det er trygt. Tross alt er det faktisk noen som vinner i lotto, selv om det er ganske usannsynlig. Anonymkode: 95abe...2d0 2
Jerry Lee Skrevet 28. april 2019 #18 Skrevet 28. april 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og sønnen til en kollega spiste ris som hadde stått ute over natten en gang i sitt liv. Da snakker vi to uker på sykehus og mange måneder med magesmerter. At mange har flaks betyr ikke at det er trygt. Tross alt er det faktisk noen som vinner i lotto, selv om det er ganske usannsynlig. Anonymkode: 95abe...2d0 Da er immunforsvaret lik null. "Ingen" blir så syke av det. Ei heller kylling i romtemperatur over natta. Alle tåler dette fordi det blir ikke FARLIGdårlig av så lite. Og nå har jeg sagt mitt her. Fortsatt god søndag. 😊 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2019 #19 Skrevet 28. april 2019 Akkurat nå, Jerry Lee skrev: Akkurat det setter jeg i kjøleskapet. Da er det like bra....men, ja, endel hysteri rundt det, også. Setter det vanligvis i kjøleskapet, en av de gangene det har blitt glemt så har jeg noen ganger spist det. Anonymkode: b08cd...da3
AnonymBruker Skrevet 28. april 2019 #20 Skrevet 28. april 2019 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sikker? Er det så bra å varme den opp flere ganger? Avkjøle, varme, avkjøle og varme? Har bare lest at det kan vokse bakterier og at det er det som er grunnen til at folk blir matforgiftet. Anonymkode: 77c72...c45 Det rekker jo ikke vokse spesielt mye bakterier mellom de to første oppvarmingene, som var på samme dag og med oppbevaring i kjøleskap i mellomtiden. Anonymkode: 24ce5...83d 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå