Gå til innhold

Nekter DNA-test


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En venn av meg har fortalt meg at han sitter i en litt vanskelig knipe. Damen hans gjorde det slutt med han og gikk tilbake til exen sin. I mellomtiden kom det fram at hun var blitt gravid, og det er litt usikkert hvem som er faren her fordi hun var utro med exen mens hun og min venn var fortsatt sammen. 

Hvordan fungerer det med DNA-testing? Damen nekter å få en utført, og begge mennene famler litt i blinde...kan det ende i at de aldri får vite? 

 

Anonymkode: a1a14...f1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når et eventuelt krav om bidrag kommer, har man krav på en test..... håper jeg😑

Anonymkode: e94bb...c64

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Damen vil i alle fall bli spurt om hvem som skal oppføres som faren på fødselsattesten.  Da kan hun enten snakke sant eller lyve. Det er en god sjanse for at hun da oppgir barnefaren. Hvis den andre mannen da ikke tror på det og ønsker en dna test, da tror jeg han må gå via retten. Dersom hun velger å ikke oppgi barnefar i det hele tatt så blir det heller ikke noe bidrag på henne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Når et eventuelt krav om bidrag kommer, har man krav på en test..... håper jeg😑

Anonymkode: e94bb...c64

Håper jeg og....😑 blir helt matt! 

Anonymkode: a1a14...f1a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Pillarguri skrev:

Damen vil i alle fall bli spurt om hvem som skal oppføres som faren på fødselsattesten.  Da kan hun enten snakke sant eller lyve. Det er en god sjanse for at hun da oppgir barnefaren. Hvis den andre mannen da ikke tror på det og ønsker en dna test, da tror jeg han må gå via retten. Dersom hun velger å ikke oppgi barnefar i det hele tatt så blir det heller ikke noe bidrag på henne.

Etter hva jeg har forstått så er hun ikke akkurat den som tenker konsekvenser. Tviler ikke på at hun kan finne på å lyve og oppføre den som passer best for henne å ha som far. Fy for en situasjon. Trist for de to mennene.

Anonymkode: a1a14...f1a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vennen din kan hevde farskap - og det vil da være nødvendig med en DNA analyse.

Anonymkode: 1e334...d14

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vennen din kan hevde farskap - og det vil da være nødvendig med en DNA analyse.

Anonymkode: 1e334...d14

Men her kommer det liksom inn igjen; kan hun nekte? Ingen kan vel utføre tester under tvang? Interessant dette!

Anonymkode: a1a14...f1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun kan ikke nekte om en mulig far ønsker DNA test for å ha kontakt med sitt barn og rettmessige rettigheter, men hun kan nekte før barnet er født. 

Anonymkode: 4e800...867

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant følgende på farskap.no:

Min ekssamboer har nettopp fått barn. Jeg mener det er jeg som er far til barnet, men hun sier hun ikke vil oppgi meg som barnefar. Jeg mener det er viktig for barnet å få vite om meg hvis jeg er far, og jeg ønsker å ha kontakt med barnet. Hva gjør jeg?

Dersom din ekssamboer ikke er gift, kan du kontakte Fylkestrygdekontoret i det fylket barnet bor og si at du ønsker å oppgi deg selv som mulig far til dette barnet. Alternativt kan du henvende deg til tingretten der barnet bor og anlegge farskapssak. Retten hjelper deg med å sette opp en stevning, dersom du ikke har skaffet deg annen juridisk bistand (advokat). Alternativt kan du selv fylle ut skjemaet "Stevning farskapssak" som er tilgjengelig på domstol.no. Det samme gjelder dersom mor var gift med en annen mann da barnet ble født. Det ble gjenninnført frister for å reise farskapsak fra 01.01.14 som siden ble opphevet (les mer under "Lover og regler").

 

Vennen din burde kontakte Fylkestrygdekontoret.

Anonymkode: 0f198...fb3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fant følgende på farskap.no:

Min ekssamboer har nettopp fått barn. Jeg mener det er jeg som er far til barnet, men hun sier hun ikke vil oppgi meg som barnefar. Jeg mener det er viktig for barnet å få vite om meg hvis jeg er far, og jeg ønsker å ha kontakt med barnet. Hva gjør jeg?

Dersom din ekssamboer ikke er gift, kan du kontakte Fylkestrygdekontoret i det fylket barnet bor og si at du ønsker å oppgi deg selv som mulig far til dette barnet. Alternativt kan du henvende deg til tingretten der barnet bor og anlegge farskapssak. Retten hjelper deg med å sette opp en stevning, dersom du ikke har skaffet deg annen juridisk bistand (advokat). Alternativt kan du selv fylle ut skjemaet "Stevning farskapssak" som er tilgjengelig på domstol.no. Det samme gjelder dersom mor var gift med en annen mann da barnet ble født. Det ble gjenninnført frister for å reise farskapsak fra 01.01.14 som siden ble opphevet (les mer under "Lover og regler").

 

Vennen din burde kontakte Fylkestrygdekontoret.

Anonymkode: 0f198...fb3

Ah! Takk for hjelp. Skal gi han en lyd om det. :)

Anonymkode: a1a14...f1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En venn av meg har fortalt meg at han sitter i en litt vanskelig knipe. Damen hans gjorde det slutt med han og gikk tilbake til exen sin. I mellomtiden kom det fram at hun var blitt gravid, og det er litt usikkert hvem som er faren her fordi hun var utro med exen mens hun og min venn var fortsatt sammen. 

Hvordan fungerer det med DNA-testing? Damen nekter å få en utført, og begge mennene famler litt i blinde...kan det ende i at de aldri får vite? 

 

Anonymkode: a1a14...f1a

Man henvender seg til Nav. Der oppgir man at man er mulig far til x sitt barn og begjærer farskapstest. Da vil det bli sendt sak til domstolen, der det blir en kjennelse på at x og barnet begge skal ta blodprøve som skal sendes til rettsmedisinsk institutt for analyse. 

Den som mener seg å væte far får også rettslig kjennelse på at blodprøve må taes. 

Når der er en rettslig kjennelse kan ikke mor nekte å få tatt blodprøve verken av seg selv eller av barnet. Nekter hun, kan begge hentes av politiet. Politiet besørger da at prøve blir tatt. 

Og tilslutt, hvorfor hopper menn til sengs med kvinner, når de vet de risikerer å bli far? Kondom er i det minste oppfunnet. 

Anonymkode: 491a1...545

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fant følgende på farskap.no:

Min ekssamboer har nettopp fått barn. Jeg mener det er jeg som er far til barnet, men hun sier hun ikke vil oppgi meg som barnefar. Jeg mener det er viktig for barnet å få vite om meg hvis jeg er far, og jeg ønsker å ha kontakt med barnet. Hva gjør jeg?

Dersom din ekssamboer ikke er gift, kan du kontakte Fylkestrygdekontoret i det fylket barnet bor og si at du ønsker å oppgi deg selv som mulig far til dette barnet. Alternativt kan du henvende deg til tingretten der barnet bor og anlegge farskapssak. Retten hjelper deg med å sette opp en stevning, dersom du ikke har skaffet deg annen juridisk bistand (advokat). Alternativt kan du selv fylle ut skjemaet "Stevning farskapssak" som er tilgjengelig på domstol.no. Det samme gjelder dersom mor var gift med en annen mann da barnet ble født. Det ble gjenninnført frister for å reise farskapsak fra 01.01.14 som siden ble opphevet (les mer under "Lover og regler").

 

Vennen din burde kontakte Fylkestrygdekontoret.

Anonymkode: 0f198...fb3

Fylkestrygdekontoret eksisterer ikke. Alt havner under Nav. Se mitt andre svar i tråden.

Anonymkode: 491a1...545

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men her kommer det liksom inn igjen; kan hun nekte? Ingen kan vel utføre tester under tvang? Interessant dette!

Anonymkode: a1a14...f1a


Tror ikke at hun kan nekte. Om hun kan, så går det an å bestille DNA tester på nett og sjekke forholdsvis enkelt selv, spytt fra babyen mens den sover og spytt fra henne mens hun sover eller fra et glass hun drikker av, kjapp strips test. Hvor sikre de er vet jeg ikke men tror de er like sikre som andre tester, det er ordentlige tester for graviditet og rusmidler på nett også så går ut fra at de dna testene er greie, så sende inn til lab i utlandet for sammenligning. 

Uansett , ok dere vet at hun var utro? Vet dere at det var ubeskyttet? De fleste sørger hvertfall for å bruke beskyttelse når de er utro. Hun har nok mere styr på syklusen sin enn hva dere har, husk at man er ikke fruktbar hele måneden, tvert i mot er det kun noen få dager i mnd man er fruktbar så om hun var utro den ene dagen , kan hun ha vært fruktbar så lenge som 3-4 uker senere , og dette er sånn kvinner regner seg frem til og finner ut hvem faren er. Med mindre hun lå med begge to dager etterhverandre da. Det at kvinner lyver om farskap er noe som omtrent ikke skjer, men noen kan regne feil , og jeg vil tro at hun går med på en DNA test når barnet kommer for det er jo i hennes interesse å finne ut av også. 

Anonymkode: 96166...509

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Man henvender seg til Nav. Der oppgir man at man er mulig far til x sitt barn og begjærer farskapstest. Da vil det bli sendt sak til domstolen, der det blir en kjennelse på at x og barnet begge skal ta blodprøve som skal sendes til rettsmedisinsk institutt for analyse. 

Den som mener seg å væte far får også rettslig kjennelse på at blodprøve må taes. 

Når der er en rettslig kjennelse kan ikke mor nekte å få tatt blodprøve verken av seg selv eller av barnet. Nekter hun, kan begge hentes av politiet. Politiet besørger da at prøve blir tatt. 

Og tilslutt, hvorfor hopper menn til sengs med kvinner, når de vet de risikerer å bli far? Kondom er i det minste oppfunnet. 

Anonymkode: 491a1...545

Vel de hadde vært sammen en god stund. Kan jo ha vært slurv med p-piller og- hva vet jeg. 

Særere er det å ha to forhold med to ulike menn på samme tid, prestere å bli gravid og nekte å rydde opp i hvem som er far. 😑 

Vennen min må sitte rolig og tenke på at en annen mann har sex med kvinnen som(kanskje) bærer hans barn. Det er litt heftig.

Anonymkode: a1a14...f1a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vel de hadde vært sammen en god stund. Kan jo ha vært slurv med p-piller og- hva vet jeg. 

Særere er det å ha to forhold med to ulike menn på samme tid, prestere å bli gravid og nekte å rydde opp i hvem som er far. 😑 

Vennen min må sitte rolig og tenke på at en annen mann har sex med kvinnen som(kanskje) bærer hans barn. Det er litt heftig.

Anonymkode: a1a14...f1a

http://butikk.gena.no/goxpage00000013.html

Der var mer. Det offentlige tar regninga med å finne rett far til et barn.

Anonymkode: 491a1...545

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:


Tror ikke at hun kan nekte. Om hun kan, så går det an å bestille DNA tester på nett og sjekke forholdsvis enkelt selv, spytt fra babyen mens den sover og spytt fra henne mens hun sover eller fra et glass hun drikker av, kjapp strips test. Hvor sikre de er vet jeg ikke men tror de er like sikre som andre tester, det er ordentlige tester for graviditet og rusmidler på nett også så går ut fra at de dna testene er greie, så sende inn til lab i utlandet for sammenligning. 

Uansett , ok dere vet at hun var utro? Vet dere at det var ubeskyttet? De fleste sørger hvertfall for å bruke beskyttelse når de er utro. Hun har nok mere styr på syklusen sin enn hva dere har, husk at man er ikke fruktbar hele måneden, tvert i mot er det kun noen få dager i mnd man er fruktbar så om hun var utro den ene dagen , kan hun ha vært fruktbar så lenge som 3-4 uker senere , og dette er sånn kvinner regner seg frem til og finner ut hvem faren er. Med mindre hun lå med begge to dager etterhverandre da. Det at kvinner lyver om farskap er noe som omtrent ikke skjer, men noen kan regne feil , og jeg vil tro at hun går med på en DNA test når barnet kommer for det er jo i hennes interesse å finne ut av også. 

Anonymkode: 96166...509

Ja hun var utro over lengre tid og har vedgått dette. Hun har nok hatt sex med de litt om hverandre også. Hvilke valg hun har gjort prevensjonsmessig vet jeg ikke, men hun har da altså klart å bli gravid.

Hun er usikker selv på hvem som er far sier hun. Vennen min sier han tror det er han. Hun hater trynet på han, så prøver å dytte han unna. 

Anonymkode: a1a14...f1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:


Tror ikke at hun kan nekte. Om hun kan, så går det an å bestille DNA tester på nett og sjekke forholdsvis enkelt selv, spytt fra babyen mens den sover og spytt fra henne mens hun sover eller fra et glass hun drikker av, kjapp strips test. Hvor sikre de er vet jeg ikke men tror de er like sikre som andre tester, det er ordentlige tester for graviditet og rusmidler på nett også så går ut fra at de dna testene er greie, så sende inn til lab i utlandet for sammenligning. 

Uansett , ok dere vet at hun var utro? Vet dere at det var ubeskyttet? De fleste sørger hvertfall for å bruke beskyttelse når de er utro. Hun har nok mere styr på syklusen sin enn hva dere har, husk at man er ikke fruktbar hele måneden, tvert i mot er det kun noen få dager i mnd man er fruktbar så om hun var utro den ene dagen , kan hun ha vært fruktbar så lenge som 3-4 uker senere , og dette er sånn kvinner regner seg frem til og finner ut hvem faren er. Med mindre hun lå med begge to dager etterhverandre da. Det at kvinner lyver om farskap er noe som omtrent ikke skjer, men noen kan regne feil , og jeg vil tro at hun går med på en DNA test når barnet kommer for det er jo i hennes interesse å finne ut av også. 

Anonymkode: 96166...509

Hvorfor ha hennes DNA? De vet vel om det er hennes barn eller ikke, lol.

Trenger bare farn og barn. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det meg du sikter til ts? I så fall, nei jeg kommer ikke til å oppgi noen av de tullingene som far til mitt barn. Mvh.

Anonymkode: f76e2...6cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

5 timer siden, AnonymBruker skrev:


Tror ikke at hun kan nekte. Om hun kan, så går det an å bestille DNA tester på nett og sjekke forholdsvis enkelt selv, spytt fra babyen mens den sover og spytt fra henne mens hun sover eller fra et glass hun drikker av, kjapp strips test. Hvor sikre de er vet jeg ikke men tror de er like sikre som andre tester, det er ordentlige tester for graviditet og rusmidler på nett også så går ut fra at de dna testene er greie, så sende inn til lab i utlandet for sammenligning. 

Anonymkode: 96166...509

Å ta DNA-test selv på nett tror jeg ikke holder juridisk. Det beste er å gå gjennom NAV fordi da skjer alt på riktig måte. Blodprøve blir tatt og analysert av anerkjente og profesjonelle som ivaretar domstolens krav til beviskjede. 

Så vennen din kontakter NAV, som sørger for å finne ut hvem som er far, om mor vil eller ikke. De vil ikke presse gjennom testing før etter barnet er født, fordi test på foster har en liten risiko for barnet.

Endret av ViljaH
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...