Gå til innhold

Avstand il forankjørende


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Boten for å ligge for nært er 7-10.000 kr. Det har ikke jeg råd til.

Har alltid lært at man skal ligge med tre sekunders avstand til bilen foran. Dette synes jeg er litt mye så jeg ligger med 2 sekunder. Noe nærere enn dette tør jeg ikke.

Problemet er at andre anser min avstand til forankjørende som en luke, og legger seg inn. Noe som betyr at jeg stadig må bremse, og får en veldig oppstykket og ujevn kjøring. Bør jeg ligge nærmere?

Anonymkode: cce6e...140

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tre sekunder er heller en minimum anbefaling. 

I følge trafikkreglene:

Avstanden til forankjørende skal være så stor at det ikke oppstår fare for påkjøring dersom den forankjørende saktner farten eller stanser. Avstanden skal være slik at forbikjørende uten fare kan kjøre inn mellom kjøretøyene.

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krampus

Holder meg en billengde bak, litt lengre på vinteren. Var det kjørelæreren sa, og det er det som føles komfortabelt og riktig når jeg kjører. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, batcat skrev:

Holder meg en billengde bak, litt lengre på vinteren. Var det kjørelæreren sa, og det er det som føles komfortabelt og riktig når jeg kjører. 

Det var veldig kort avstand. Vil tro at du vil få en bot dersom det er kontroll. 

Anonymkode: d73ac...0bc

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krampus
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var veldig kort avstand. Vil tro at du vil få en bot dersom det er kontroll. 

Anonymkode: d73ac...0bc

Det er rett over tre sekunder, så det får jeg ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Boten for å ligge for nært er 7-10.000 kr. Det har ikke jeg råd til.

Har alltid lært at man skal ligge med tre sekunders avstand til bilen foran. Dette synes jeg er litt mye så jeg ligger med 2 sekunder. Noe nærere enn dette tør jeg ikke.

Problemet er at andre anser min avstand til forankjørende som en luke, og legger seg inn. Noe som betyr at jeg stadig må bremse, og får en veldig oppstykket og ujevn kjøring. Bør jeg ligge nærmere?

Anonymkode: cce6e...140

Farten avgjør hvor nære du kan ligge. Du skal slippe inn biler som gir tegn til å ville inn i køen. 

Du skal og være aktpågivende, hensynsfull og varsom i trafikken. Du skal også kjøre slik at du ikke volder andre fare...ligger du for tett oppi forankjørende, så er du til fare for andre og får både bot og i verstefall prikker i førerkortet. Så her må du ta frem teoriboka og lese på nytt slik at du forstår det du skal forstå.

Anonymkode: c899f...ed0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En bil lengde..... la oss si at en «billengde» er 6 meter. Da kan du kjøre i 5-7 km i timen for at 1001-1002-1003 skal gjelde. Haha det er iddjoter som deg som ligger å sleiker meg i ræva når jeg kjører.

Avstanden til bilen foran skal være slik at du ikke risikerer å krasje i den når den bråbremser. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Farten avgjør hvor nære du kan ligge. Du skal slippe inn biler som gir tegn til å ville inn i køen. 

Du skal og være aktpågivende, hensynsfull og varsom i trafikken. Du skal også kjøre slik at du ikke volder andre fare...ligger du for tett oppi forankjørende, så er du til fare for andre og får både bot og i verstefall prikker i førerkortet. Så her må du ta frem teoriboka og lese på nytt slik at du forstår det du skal forstå.

Anonymkode: c899f...ed0

Her må du nok lese HI på nytt, og svare på det TS tar opp. Hvis du vil diskutere andre ting så lag en egen tråd.

TS: Det er er ikke så mye du får gjort. Du bør i alle fall ikke ligge nærere. Jeg opplever dette selv, hvor biler som venter på å innkjøring på vei de har vikeplikt for, legger seg inn i det de opplever som en luke. Noe betyr at jeg må bremse fordi de må opp i hastighet. Da legger jeg meg heller med større avstand, så én bil kan legge seg inn, men opplever ofte at to biler da mener de rekker det. Men det skjer ikke like ofte.

Anonymkode: 4f222...a20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ligge minimum 3 sekunder. Når du ligger 2 sekunder bak, er du altfor nær.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, batcat skrev:

Holder meg en billengde bak, litt lengre på vinteren. Var det kjørelæreren sa, og det er det som føles komfortabelt og riktig når jeg kjører. 

 

19 minutter siden, batcat skrev:

Det er rett over tre sekunder, så det får jeg ikke. 

Hvis du kjører seks kilometer i timen, kjører du i 1.66 meter i sekundet. Da kjører du fem meter på tre sekunder. Så hvis du kjører fortere enn 6km/t er en billengde for kort. 

I 18 km/t er fem meter et sekund bak. Så da begynner faren for bot.

I 36 km/t er avstanden et halvt sekund, der mister du lappen hvis du blir tatt fortere med fem meter avstand. 

En billengde er alt for lite, tre billengder er alt for lite. Tre sekunder er avstanden fordi den automagisk blir lengre når farten blir høyere. 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Boten for å ligge for nært er 7-10.000 kr. Det har ikke jeg råd til.

Har alltid lært at man skal ligge med tre sekunders avstand til bilen foran. Dette synes jeg er litt mye så jeg ligger med 2 sekunder. Noe nærere enn dette tør jeg ikke.

Problemet er at andre anser min avstand til forankjørende som en luke, og legger seg inn. Noe som betyr at jeg stadig må bremse, og får en veldig oppstykket og ujevn kjøring. Bør jeg ligge nærmere?

Anonymkode: cce6e...140

Hvorfor er det et problem at folk kommer seg fram? Hvis alle kjører med kort avstand kommer ingen seg inn eller ut av motorveien, det er fjottete. 

Dess lengre avstand man bruker, dess bedre flyter trafikken. Folk kommer seg lett inn og ut av motorveien og ingen trenger å stoppe. Jeg har sett en bil stoppe alle tre feltene på ring 3, dette kommer av to ting. At personen som skulle ut ikke evner å planlegge og at avstanden mellom bilene er for kort.

I tillegg fjerner ekstra avstand traffic waves. Hvis du ikke vil bremse ned kan du jo ha ennå lengre avstand, så får de nok plass til å aksellere. 

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her må du nok lese HI på nytt, og svare på det TS tar opp. Hvis du vil diskutere andre ting så lag en egen tråd.

TS: Det er er ikke så mye du får gjort. Du bør i alle fall ikke ligge nærere. Jeg opplever dette selv, hvor biler som venter på å innkjøring på vei de har vikeplikt for, legger seg inn i det de opplever som en luke. Noe betyr at jeg må bremse fordi de må opp i hastighet. Da legger jeg meg heller med større avstand, så én bil kan legge seg inn, men opplever ofte at to biler da mener de rekker det. Men det skjer ikke like ofte.

Anonymkode: 4f222...a20

Hva er egentlig problemet? Trafikk er et lagspill, dess flere som kommer seg inn og ut av motroveien dess bedre. Ha lengre avstand så rekker de å aksellerere.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 sekunder bak på motorvei er helt håpløst, hvertfall i Oslo-området. Da smetter noen inn i luka konstant. Utover det er jeg helt for å holde god avstand.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er i alle fall helt sikkert. Folk er ikke enig i hva som er riktig å gjøre. Og da er det ikke rart det skjer mye merkelig ute på veiene.

Anonymkode: 4f222...a20

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, batcat skrev:

Det er rett over tre sekunder, så det får jeg ikke. 

Det får jeg ikke til å stemme. En billengde bak, hvordan blir det over tre sekunder? 

Anonymkode: d73ac...0bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, batcat skrev:

Holder meg en billengde bak, litt lengre på vinteren. Var det kjørelæreren sa, og det er det som føles komfortabelt og riktig når jeg kjører. 

Da må du kjøre ekstremt sakte, eventuelt ha tenkt millisekunder istede for sekunder.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, NBA skrev:

3 sekunder bak på motorvei er helt håpløst, hvertfall i Oslo-området. Da smetter noen inn i luka konstant. Utover det er jeg helt for å holde god avstand.

Hvorfor er det så farlig at noen kjører forbi deg og inn i luken mellom din bil og bilen foran?

Anonymkode: 28f26...7d7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er også forpliktet til å slippe inn biler når du kjører på flerfelts vei.

Anonymkode: 28f26...7d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det så farlig at noen kjører forbi deg og inn i luken mellom din bil og bilen foran?

Anonymkode: 28f26...7d7

Fordi da må jeg sakke farten mer og mer og mer og mer.

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du er også forpliktet til å slippe inn biler når du kjører på flerfelts vei.

Anonymkode: 28f26...7d7

Haha nei. Den som bytter felt har vikeplikt. Den plikter å tilse at luken er stor nok og at den har høy nok fart.

Sånne som deg skaper farlige situasjoner på flerfeltsveier fordi de tror de eier veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å herregud. Tenk at folk her slipper ut på veiene uten å kunne trafikkreglene.

Flere i denne tråden jeg helst ikke vil møte på veiene.

Anonymkode: a71de...ef8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser at flere her er så opptatt av denne boten en får ved å ligge for nærmt, men hva med sikkerhet! Hvorfor tror dere at en bli bøtlagt for å ikke holde avstand. Tenker dere ikke på konsekvensen av å ligge for nærmt? Hva om bilen foran må bråbremse? Det skal så lite til før det oppstår en kollisjon. 2 sekunders avstand? Bare et lite uoppmerksomt øyeblikk og pang! Blir jo helt skremt. Hold avstand. Minst 3 sekunder. Helst mer! 

Anonymkode: 1c234...ad8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solkremen

Syns man alltid skal forvente at bilen foran kan finne på å bråbremse. Mange stoler for mye på andre bilister, men jeg er heller skeptisk. Ligger alltid 3sekunder bak, gjerne mer. Kjører stort sett med aktiv criuse control, og denne regulerer selv. 

Bremser også ned gradvis dersom noen ligger for tett bak meg. Da tar de enten hintet å slakker av farta, eller kjører forbi. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...