Jump to content
Sign in to follow this  
AnonymBruker

Rusmisbrukere plassert nær boligområder.

Recommended Posts

AnonymBruker

Det har gått en serie artikler i lokalavisa for tiden, om innbruddsbølger på Vea. 
(plussartikkel): https://www.h-avis.no/nyheter/karmoy/krim/jeg-har-dogna-for-a-beskytte-ungene-mine/s/5-62-801011

Også her: https://hnytt.no/2019/04/25/tar-grep-etter-tyveribolge-starter-patruljering-pa-vea/

Forstår det er rusmisbrukkere plassert et sted i området. Slikt har vi her også, et annet sted i kommunen. Det er bygget et såkalt kollektiv, dvs en rekke med små kuber som slike er plassert i. Var nok de som stjal sykkel her, og forsøkte brekke opp vindu, som senere punkterte og måtte skiftes.
Flere steder i landet også sikkert?
Er så forbannet på denne politikken. Kan de ikke sende dem vekk, ut på en øy eller noe, sånn at disse krapylene ikke plager og herjer med folk?
Er fristet til å stemme på et parti ekstremt nok til å mene det nå. Frp kanskje, men tror de også er blitt for snille hva.
Det er først når man får sånt innpå livet selv, at man begynner å forstå hvilken plage sånt er. Vil ha de vekk! Langt vekk!
Dene dullingen fører ikke noe vetigt med seg. Det er prøvd og feilet nok nå.

Anonymkode: 8688e...b8b

Fortsetter under...

Guest MizBiz

Ok, skjønner det er kjipt når det fører til innbruddsbølge. Men her jeg bor, et borettslag med en et-par junkier og noen hasjrøykere innimellom vanlige folk og småbarnsfamilier gjør de ingen fortred. Du har en stygg ordbruk om en vanskeligstilt gruppe, må jeg si...

AnonymBruker
2 minutter siden, MizBiz skrev:

Du har en stygg ordbruk om en vanskeligstilt gruppe, må jeg si...

Ja. Jeg beklager, trekker tilbake de ordene. Var blitt litt oppildnet etter lesingen, og flashbacket om egne opplevelser for få år siden.

AnonymBruker

Det er sjelden noen som duller med rusmisbrukere altså. Men de må jo faktisk bo et sted. Skjønner tanken din om øde øy på en måte, men ytterligere stigmatisering og å fjerne dem fra resten av samfunnet er ikke helt veien å gå. Kjenner i hvert fall ikke en eneste rusmisbruker (og jeg kjenner dessverre en del) som det ville bli hjulpet. Men det er kanskje ikke å hjelpe dem som er målet ditt her?

Det som faktisk kunne hjulpet her er at den type vinningsforbrytelser ville fått større konsekvenser. I mitt politidistrikt (Øst) er de så overarbeidet at de gjerne samler opp en haug saker av denne typen på en person, og så blir det en rettssak og en latterlig liten straff til slutt. Jeg har selv tipset om samme person i forbindelse med flere tilfeller av hærverk og innbrudd/forsøk på innbrudd i nærheten av arbeidsplassen min (vi har kameraer utenfor). Allikevel går han fritt rundt og gjør lignende ting igjen og igjen. DET synes jeg er et problem. Det ligger mye forebygging i å faktisk gi noen konsekvenser for det de gjør. 

Anonymkode: 3dc33...68f

AnonymBruker

Jeg ville heller hatt rusmisbrukere i mitt nærmiljø enn folk som deg, som lirer av seg dømmende og giftige ord om andre.

Anonymkode: aef41...560

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det som faktisk kunne hjulpet her er at den type vinningsforbrytelser ville fått større konsekvenser. I mitt politidistrikt (Øst) er de så overarbeidet at de gjerne samler opp en haug saker av denne typen på en person, og så blir det en rettssak og en latterlig liten straff til slutt.

Ja det er jo klart. Bare tull sånn som det er i dag, et helt disiplinløst samfunn, der slike grupper få ting oppi henda og det ikke stilles krav. Man uføretrygdes i vilden sky, sånn at det er blitt som en slags "kulturtrend" å være ung, uføretrygdet og litt sånn pilleknarker. Det er en litt "kul" vei å komme innpå liksom, og sånn har det vært lenge. Helt siden jeg var ung på 80-tallet, var akkurat samme da. Forskjellen at dengang kunne man nærmest gå rett til en lege å forlange uføretrygd og fikk det som ingenting. Det var før NAV tida, og det var helt horribelt. Litt strengere sånn nå, men likevel ikke nok.
Jeg tror vi må tilbake til mer av det gamle, til 30 åra da man stilte krav, og måtte selv sørge mer for å holde seg på bena og i live.

Annonse

Guest MizBiz
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er jo klart. Bare tull sånn som det er i dag, et helt disiplinløst samfunn, der slike grupper få ting oppi henda og det ikke stilles krav. Man uføretrygdes i vilden sky, sånn at det er blitt som en slags "kulturtrend" å være ung, uføretrygdet og litt sånn pilleknarker. Det er en litt "kul" vei å komme innpå liksom, og sånn har det vært lenge. Helt siden jeg var ung på 80-tallet, var akkurat samme da. Forskjellen at dengang kunne man nærmest gå rett til en lege å forlange uføretrygd og fikk det som ingenting. Det var før NAV tida, og det var helt horribelt. Litt strengere sånn nå, men likevel ikke nok.
Jeg tror vi må tilbake til mer av det gamle, til 30 åra da man stilte krav, og måtte selv sørge mer for å holde seg på bena og i live.

Det er lite av det du skriver som stemmer da. Annet enn hvor lett det var å bli uføretrygdet før vs nå. Utover det, så er det vanskelig for de som blir narkomane å skulle bare bli stil krav til. Det er ofte snakk om mennesker som mangler oppdragelse pga omsorgssvikt, social skills, vanlig skolegang og andre grunnleggende livsferdigheter. De kan ikke bare fungere som vanlige mennesker uten massiv hjelp og behandling.