AnonymBruker Skrevet 26. april 2019 #1 Skrevet 26. april 2019 Hvor opptatt er dere av å finne en partner med likt, eller tilnærmet likt, politisk syn som deg selv? Er dere opptatt av å ikke diskutere politikk på de par første datene? Er det noen av dere som har hatt kjærester som har et ganske annet syn enn dere selv, og har det gått greit? Jeg har forresten lært meg hvorfor det normalt ikke anbefales å diskutere politikk på første date... Anonymkode: f3e82...a23
megda Skrevet 26. april 2019 #2 Skrevet 26. april 2019 Det som fungerer best er jo om man har samme verdier og tankesett når man skal være partnere. Det bare gjør alt lettere og bidrar til litt mindre friksjon enn det man trenger (om du ikke vil ha det da). 1
SPOCA Skrevet 27. april 2019 #3 Skrevet 27. april 2019 Det er svært viktig, kunne aldri vært sammen ned en som ikke sto på samme side politisk. Foretrekker at vi er medlem i samme parti, men nærmeste parti på samme side kan også fungere.
I Grosny Skrevet 27. april 2019 #4 Skrevet 27. april 2019 (endret) Det politiske bildet er forandret. Høyre -venstre motsetningen er ikke hva den var og FRP og SV er mye mer like enn før. I hesteskoteorien møtes ytre venstre og ytre høyre, mens det egentlige høyre, altså regimet, inneholder nesten alle partiene på tinget unntatt Rødt. Alder har forresten mye å si. Jeg likte ikke Carl I Hagen når jeg var ung, men jeg liker Carl I Hagen nå (selv om jeg fortsatt står ett godt stykke unna politisk). Jeg er moralist og sosialdemokrat og velger Hagen foran Støre. Særlig pga flyktningepolitikken. Hagen vil hjelpe dem der de er, mens Støre bombet Libyere tilbake til Al Qaida-alderen, og lagde flyktninger av dem. Endret 27. april 2019 av I Grosny 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2019 #5 Skrevet 27. april 2019 16 minutter siden, I Grosny skrev: Det politiske bildet er forandret. Høyre -venstre motsetningen er ikke hva den var og FRP og SV er mye mer like enn før. I hesteskoteorien møtes ytre venstre og ytre høyre, mens det egentlige høyre, altså regimet, inneholder nesten alle partiene på tinget unntatt Rødt. Alder har forresten mye å si. Jeg likte ikke Carl I Hagen når jeg var ung, men jeg liker Carl I Hagen nå (selv om jeg fortsatt står ett godt stykke unna politisk). Jeg er moralist og sosialdemokrat og velger Hagen foran Støre. Særlig pga flyktningepolitikken. Hagen vil hjelpe dem der de er, mens Støre bombet Libyere tilbake til Al Qaida-alderen, og lagde flyktninger av dem. Det er ikke tema.Sorry. Nei, kunne ikke vært sammen med en med ulikt politisk syn som meg. Anonymkode: a2321...06c
AnonymBruker Skrevet 27. april 2019 #6 Skrevet 27. april 2019 Er gift. Vi har like verdier. Men etter 16 år sammen vet jeg ikke hva hn stemmer ellee hn vet ikke hva jeg stemmer. Anonymkode: d5f18...9c2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2019 #7 Skrevet 27. april 2019 Vi har jevnt over veldig like verdier. Men står ulikt politisk. Særlig distriktspolitikk, økonomisk politikk og forskjeller i samfunnet, mm. For oss fører dette utelukkende til gode diskusjoner, og begge ser at det finnes argumenter for begge synspunkt. Mer grunnleggende forskjeller hadde jeg ikke taklet, og ekstreme meninger i forhold til religion, innvandring/nasjonalisme, med mer, hadde vært en dealbreaker. Anonymkode: 08ecb...fe3 4
AnonymBruker Skrevet 27. april 2019 #8 Skrevet 27. april 2019 Kunne aldri vært sammen med noen som stemmer mindre rødt enn SV og Rødt. Helt uaktuelt. Vil knapt nok vært venner med noen som stemmer borgerlig. Anonymkode: e3999...02d 4
M71 Skrevet 27. april 2019 #9 Skrevet 27. april 2019 Det finnes de som foretrekker ekkokamre, og det finnes de som synes at å ta en diskusjon hvor man kan være rykende uenige men allikevel ha det interessant/spennende og kanskje få en dypere forståelse for andre siden(uten at man trenger å endre standpunkt for det) Så nei, kvinner/partnere som foretrekker ekkokamre er for kjedelige for meg så kan de søke partnere med samme politiske syn på ytterfløyene som de ønsker selv. 5
I Grosny Skrevet 27. april 2019 #10 Skrevet 27. april 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Kunne aldri vært sammen med noen som stemmer mindre rødt enn SV og Rødt. Helt uaktuelt. Vil knapt nok vært venner med noen som stemmer borgerlig. Anonymkode: e3999...02d Jeg regner med at dette går seg til når du blir mer voksen. Jeg var nok litt sånn jeg også da jeg var ung. 6
AnonymBruker Skrevet 27. april 2019 #11 Skrevet 27. april 2019 Jeg veit ikke en gangs hva kjæresten min stemmer, og vi har hvert sammen i 8 år. Jeg bryr meg kun om politikk når det skal stemmes ellers kunne jeg ikke brydd meg mindre. Anonymkode: 7a8c4...0b1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2019 #12 Skrevet 27. april 2019 Jeg er en Rødt / SV - mann. Jeg har merket meg at i møte med alle kvinner til høyre for AP har det ført til litt temperamentsfulle diskusjoner og «mildt bråk», særlig H- og FrP. Men det virker som det er mer det grunnleggende tankemessige «operativsystemet» heller enn uenighet i enkeltsaker som er problemet. FrP-kvinner i særdeleshet representerer minuspolen der jeg er plusspolen i et batteri. Det har også vært en del styr med Høyre-kvinner. KrF, Venstre og SP-kvinner (har ikke møtt så mange) har det ikke vært så sterke gnisningner, men heller ikke noe magnetisme som fører oss nærmere hverandre. AP-kvinner har jeg fungert ganske greit med, SV-kvinner og Rødt-kvinner stor suksess. Anonymkode: 35813...627 3
AnonymBruker Skrevet 27. april 2019 #13 Skrevet 27. april 2019 helt greit bare det ikke blir for rødt. det er jo ikke akkurat de skarpeste knivene i skuffen som stemmer Ap, SV og Rødt. Anonymkode: 7c37a...bcf 3
AnonymBruker Skrevet 28. april 2019 #14 Skrevet 28. april 2019 Kunne aldri vært med en som var helt motsatt av meg politisk, like verdier og like visjoner for fremtiden og samfunnet er noe av det viktigste for et forhold i mine øyne. Er nok greit å ikke gå veldig inn i politikk på første date men syns det er helt innafor å kjøre normale samtaleemner som for eksempel metoo som er relevant, eller for eksempel snakke om tiggere og klasseforskjeller om man går forbi en tigger å se åssen daten reagerer eller mener om sånne hverdagslige samfunnsproblemer. Anonymkode: cc234...c4d 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2019 #15 Skrevet 28. april 2019 18 timer siden, I Grosny skrev: Jeg regner med at dette går seg til når du blir mer voksen. Jeg var nok litt sånn jeg også da jeg var ung. Jeg er 44 og har aldri stemt noe annet enn Rødt. Anonymkode: e3999...02d 4
I Grosny Skrevet 28. april 2019 #16 Skrevet 28. april 2019 (endret) 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er 44 og har aldri stemt noe annet enn Rødt. Anonymkode: e3999...02d Da vil jeg gi deg ett nytt perspektiv på politikk. Sammenlign hva slags offentlig maskin de forskjellige vil ha med biler, og du vil se at rød-blå aksen ikke er nøyaktig det samme som god-ond aksen. De rødeste vil ha det lekreste offentlige systemet. Luksusversjonen med bra NAV, gratis barnehage til alle, god velferd, velfungerende byråkrati, god infrastrukur... Vi snakker om noe skikkelig jålete som kan sammenlignes med En Volvo XC 60, mens de blåeste vil ha noe skikkelig billig, en sliten brukt rusten VW Polo. Rødt- Volvo XC 60 MDG- Tesla model 3 SV- Toyota Avensis Ap- VW Golf H - VW Polo FRP- Rusten gammel Polo Jeg liker XC 60 best, men har ikke råd til å betale for den, og kjører følgelig en eldre bruktbil. Jo blåere man er desto billigere offentlig apparat vil man ha. Mens de røde vil ha toppklasse (dyrt). Noen må betale for det, og de som er fattigst er de som uansett rammes forholdsmessig hardest. De som rammes hardest i dag er lavtlønte deltids skiftarbeidere som kjører gammel bensinbil (har ikke råd til Tesla og ikke råd til den dyre leiligheten nær jobb) gjennom flere bommer til flere forskjellige jobber. Det er sånn sett ikke ren ondskap å være kjip på offentlige utgifter/evner/kapasitet. Det som er litt merkerlig er at de rikeste i Norge ikke stemmer Rødt hele gjengen, fordi de har råd til å jåle seg opp med ett toppklasse statsapparat, har så mye penger at de uansett kan gjøre hva de vil, og vil egentlig bare få en bedre livssituasjon av en bedre fungerende stat. De som har råd til å koste på seg de lekreste bilene har også råd til å bla opp litt ekstra for det lekreste statsapparatet. Endret 28. april 2019 av I Grosny 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2019 #17 Skrevet 28. april 2019 Nå holder jeg meg på venstresiden i politikken, men uansett er jeg ikke helt blind og synes enkelte saker på høyresiden er bedre enn enkelte saker på venstresiden(selvom det er fåtall). Når det kommer til om jeg kunne vært sammen med en person fra venstre eller høyre side så ville jeg faktisk vært åpen for det. Hadde nok blitt ganske mange heftige diskusjoner, men det er jo gøy en gang i blant og. Hadde vi hatt for forskjellige meninger, så hadde det ikke gått. Det ville også i mitt hodet vært en dealbreaker å høre det, men jeg er alltid åpen for å høre nye meninger så tviler at det ville stoppet meg. Anonymkode: 83abb...07f 3
AnonymBruker Skrevet 28. april 2019 #18 Skrevet 28. april 2019 (endret) Jeg er åpen for det meste, men personen må også være det. Hvis hun er fastlåst og tilber et parti uten å reflektere litt selv, er det no-go for meg. Innlegget er ryddet for svar til slettet innhold. Anonymkode: c9307...ee3 Endret 29. april 2019 av Elaine Marley 3
AnonymBruker Skrevet 28. april 2019 #19 Skrevet 28. april 2019 Politikk dekker jo veldig mye... Min partner kan stemme det han vil, MEN han må være for abort, for likestilling, for homofiles rettigheter, han må anse homofile og folk fra andre kulturer som vanlige folk, ikke være rasist. Ikke være "elev ved livets harde skole". Han mener at klimaendringene er reelle, og at alle må gjøre litt for miljøet. Dessuten må han bli kvalm og forbannet når han ser/hører Trump! Kan legge til at nesten alle menn jeg kjenner passer til beskrivelsen 😊 Anonymkode: d35ee...374
Gjest Parkeringsvakt Skrevet 28. april 2019 #20 Skrevet 28. april 2019 Å ploppe ut med mine politiske meninger på første date er nok ikke noe jeg ville sett på som hensiktsmessig og jeg ville nok ikke giddet ta en debatt om jeg merket vi var ganske ulike på personlighet og verdier. Men det kunne jo blitt en samtale naturlig, der man snakket om noe uten at det skulle bli veldig debatt eller diskusjon ut av det. Det forbeholder jeg mennesker som jeg kjenner bedre enn noen jeg nettopp har møtt. Jeg ser ikke at jeg ville falt for noen som var veldig ulik meg og/ eller som hadde veldig ulike verdier. Dette fordi verdiene våre er et resultat av personlighetene våre, og er med på å forme personlighetene våre fremover. Så en som har hatt enkelte synspunkt som er langt unna mine, ville hatt en personlighet som ville vært langt unna min på enkelte områder, områder som sannsynligvis ville vanskeliggjort den type nært og åpent forhold jeg ønsker. På samme måte vil en som har noen verdier langt fra mine, ha gjennom tiden blitt formet av de verdiene, de perspektivene og biasene det gir en person, akkurat slik som jeg har blitt formet av mitt. Jeg ville nok valgt bort de som har verdier og meninger knyttet mer til ego, enn til tanke. Dvs, mennesker som har visse verdier fordi de styrker egoet deres, kanskje fordi meningene er provoserende og de liker være den som provoserer og er kontroversiell, eller som føler seg bedre enn andre fordi verdiene deres gjør dem bedre enn andre eller at de er overlegne intellektuelt osv. Om verdiene kommer av en "ærlig" tanke, så er det mer sannsynlig at jeg kunne vært med noen, selv om vi var ulike på noen områder. Da tenker jeg også at vi vil endre hverandres meninger ved genuin utveksling av ideer, fordi vi begge er åpne for å endre mening, selv om ideen til den andre skulle by oss imot. Det aller viktigste er at personen ikke skaper gørr bare for å skape gørr at han ikke forsøker skape drittstemning bare fordi han vil provosere eller blir provosert av andre han syntes er hyklere eller idioter og føler at han må påpeke dette. En åpen person som ønsker det beste for partner (noe jeg selvsagt også gjør), som er laidback og genuin, samt noe positiv selv om han kanskje er litt misantropisk eller kynisk, er det viktigste
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå