Gå til innhold

Snart førerprøve! Tips?


monroe927

Anbefalte innlegg

Nå sitter jeg her som dame på snart 30 år, som endelig har fått fingeren ut og skal ta førerprøven min neste uke! 

Jeg er så ufattelig nervøs at jeg allerede nå har sovet dårlig ganske mange netter - er veldig nervøs fordi det betyr utrolig mye for meg! 

Er det noen her inne som har noen gode tips og triks som kan være lur å tenke på? 

Jeg har to «hovedting» som bekymrer meg; lukeparkering (all annen parkering går som en drøm) men denne sliter jeg litt med og ikke minst - avgjøre hvilke veier der høyreregelen gjelder og ikke!! Altså hvilke veier som er kryss og åpen for alminnelig ferdsel og ikke. Snakker selvfølgelig om situasjoner der det ikke et skiltet eller oppmerking i vei.

Senest når jeg øvelseskjørte i dag kom jeg opp i en situasjon med høyreregel - der det kom en bil fra høyre og jeg bremser ned for denne - for så å oppdage at dette var en parkeringsplass (noe jeg ikke kunne se før jeg var på høyde med krysset). Samme gjelder også avkjørsler som er merket med gatenavn - men som samtidig helt tydelig kommer fra parkeringsplass, blir litt småloco av disse tingene, og engster meg veldig for å gjøre sånne «tullete» feil. Noen det ute med noen gode råd på hvordan jeg kan bli klokere på dette 🙈🚘

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjør mye og bli kjent med de veiene, spør lærer. Og så er det bedre å stoppe en gang for mye enn for lite. Parkering, bensinstasjon osv er vel veldig enkelt. Hvor i landet bor du? Lukepark har jeg aldri fått de gangene jeg kjørte opp.

Anonymkode: 73bbf...f61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lukeparkering får du ikke. Jeg øvde ikke på det på trafikkskolen en gang, for det skjer ikke. Hadde fire oppkjøringer, aldri lukeparkert. 

En god huskeregel med høyreregelen er at hvis det er "tenner" på bakken eller et trekantet skilt for biler som kommer på veien til høyre, så har de vikeplikt. Se langt frem, og gjør deg en mening om du har vikeplikt, og hvis ikke - om det er en parkeringsplass.

Hvis veien har et hvitt skilt med veinavn, er det en vei som du har vikeplikt for (med mindre de har tenner/skilt og/eller det er en forkjørsvei), hvis ikke er det en parkeringsplass/privat vei som du ikke har vikeplikt for. 

Er du fremdeles i tvil - stopp uansett.

Anonymkode: 6c016...2af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sensor her i byen ble instervjuet av avisa. Han fortalte at de fleste som stryker gjør det fordi de ikke overhoder vikeplikt eller fordi de ikke overholder fartsgrensen. Som andre sier, lukeparkering får du ikke. Det burde kjørelærer fortalt deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du kommer til å stryke og det går helt fint. Ta det med ro og prøv igjen!

Anonymkode: 5c532...3a1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gikk det? :)

Anonymkode: 73bbf...f61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er du usikker på om det er høyreregel, ja så sier du til sensor: «her er jeg usikker på om det er høyreregel eller ikke, så nå bremser jeg litt ned for å orientere meg litt.» 

Etter først å ha sjekket bakspeilet før du bremser såklart.., Du kommer langt med å FORTELLE sensor HVA du gjør, og HVORFOR du gjør det. 

Anonymkode: 7b334...138

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her! 

Ååå, det gikk kjempefint! Bestod med glans, men fikk dog lukeparkering i Bergen sentrum. Hadde øvd masse på det dagen før oppkjøringen og smatt inn i luken - tror noe tok over kroppen min, for så bra har jeg aldri parkert før 😂🚘 Så nå er det tut og kjør her i gården

Anonymkode: e89b4...a72

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest studentinorge1998

Jeg har lært at hvis det står et veiskilt inn til privat vei (eksempel rilleveien eller noe sånn), så vil det si at veien har mer enn 5 hus som gjør at du får vikeplikt (med mindre du kjører på forkjørsvei selvsagt). Bedre å bremse ned slik at du kan stoppe forsvarlig enn å bryte vikeplikten! En ting kjørelæreren min fikk meg til å gjøre under øvelseskjøring var å si høyt hva jeg tenkte! F.eks. «kommer det noen til venstre her, nei det gjør det ikke, da kan jeg kjøre videre», «jeg begynner ikke å blinke her for da tror de jeg skal inn der, nå blinker jeg». Høres utrolig teit ut når jeg skriver det, men foreldre/kjørelærer/sensor kan jo ikke lese tanker haha. Gjorde dette på oppkjøring og fikk mye skryt! 

 

En annen ting er å være ærlig med sensor når du har satt deg i bilen. Si det rett ut at du er stressa! Ville også fortalt henne om du ønsker å holde samtalen kort eller ikke når du kjører i byen/landevei. 

 

Ønsker deg masse lykke til, gjerne oppdater oss på hvordan det gikk! 🤗

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest studentinorge1998
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her! 

Ååå, det gikk kjempefint! Bestod med glans, men fikk dog lukeparkering i Bergen sentrum. Hadde øvd masse på det dagen før oppkjøringen og smatt inn i luken - tror noe tok over kroppen min, for så bra har jeg aldri parkert før 😂🚘 Så nå er det tut og kjør her i gården

Anonymkode: e89b4...a72

GRATULERER!! 😄😄🙌🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, studentinorge1998 skrev:

Jeg har lært at hvis det står et veiskilt inn til privat vei (eksempel rilleveien eller noe sånn), så vil det si at veien har mer enn 5 hus som gjør at du får vikeplikt (med mindre du kjører på forkjørsvei selvsagt). Bedre å bremse ned slik at du kan stoppe forsvarlig enn å bryte vikeplikten! En ting kjørelæreren min fikk meg til å gjøre under øvelseskjøring var å si høyt hva jeg tenkte! F.eks. «kommer det noen til venstre her, nei det gjør det ikke, da kan jeg kjøre videre», «jeg begynner ikke å blinke her for da tror de jeg skal inn der, nå blinker jeg». Høres utrolig teit ut når jeg skriver det, men foreldre/kjørelærer/sensor kan jo ikke lese tanker haha. Gjorde dette på oppkjøring og fikk mye skryt! 

 

En annen ting er å være ærlig med sensor når du har satt deg i bilen. Si det rett ut at du er stressa! Ville også fortalt henne om du ønsker å holde samtalen kort eller ikke når du kjører i byen/landevei. 

 

Ønsker deg masse lykke til, gjerne oppdater oss på hvordan det gikk! 🤗

Wooosh

Anonymkode: 6c016...2af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...