Gå til innhold

Skikkelig rusten glidebolt i bremsen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Holder på med bremsevedlikehold og skifter klosser nå. Den ene glidebolten min var helt rustet fast (dette til tross for at bilen ble EU godkjent for noen få måneder siden). Nå har jeg børstet den og tatt godt med kobberpaste på den. Men burde jeg kanskje ha skiftet den ut?

IMG_20190426_154102.thumb.jpg.19df1cf4c0f799f65adbbe9408981fb9.jpg

Anonymkode: 5419c...209

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Må absolutt byttes ja, smøre den nye med silikonfett eller bremsesylinderfett, ikke kobberpasta

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mitza skrev:

Må absolutt byttes ja, smøre den nye med silikonfett eller bremsesylinderfett, ikke kobberpasta

Ikke kobberpaste? Jeg har smurt alle åtte med kobberpaste. 🤪🤔

Anonymkode: 5419c...209

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kobberpasta på glideboltene nei. Det er ikke bra i lengden. Kobberpasta er fint å bruke på glideflatene til bremseklossene... dvs. der bremseklossene glir på bremsecalipperen.  Men ikke bruk kobberpasta på glideboltene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Mitza skrev:

Det er ikke bra i lengden.

Men kan du ikke si hvorfor?

Anonymkode: 5419c...209

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kobberpasta stivner og blir hard over tid = trege bremser + varmgang. Stivnet/hard kobberpasta fungerer som mer et slipemiddel.

Varmgang kan føre til kast i bremseskiven, og i verste fall føre til dampbobler dersom bremsevæsken er slitt. Både for varm bremseskive og dampbobler i bremsevæsken = null bremser. Dersom bare den ene bolten går tregt får du skjevslitasje og bilen drar til siden ved bremsing.

En del bilmerker har ikke smøring på glideboltene i det hele tatt uten at jeg ser noe galt i det heller. Selv smører jeg med silikonfri grease, eller bremsecalipper fett uansett bilmerke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men...kan jeg børste det av og smøre det på nytt først i høst? Eller blir det for lenge å vente?

Anonymkode: 5419c...209

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst kan det være en idé å gjøre noe med årsaken til problemet. Den mansjetten så ikke veldig tett ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får man kjøpt mansjett og bolt løst eller må jeg ha hele klampen og kaliperen ny? Er en nokså sjelden bil, så deler har generelt vært vanskelige å få tak i.

Anonymkode: 5419c...209

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Får man kjøpt mansjett og bolt løst eller må jeg ha hele klampen og kaliperen ny? Er en nokså sjelden bil, så deler har generelt vært vanskelige å få tak i.

Anonymkode: 5419c...209

Vanligvis får man det, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...