Gå til innhold

Kan man male sprinkelhoder?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har nylig malt taket i leiligheten, men det ser fortsatt ganske kjipt ut her pga sprinklene i taket. Forrige eier var storrøyker inne og sprinkelhodene er rett og slett blitt gule av misfarging over tid. Nå som taket er kritthvitt synes dette veldig godt... Går det ann å male de? Jeg tenkte evt spraymaling (typ bengalakk eller annen maling ment til metall), og dekke til den delen av sprinkelen i midten som skal smelte så sprinklene kan utløses så den ikke blir påvirket.

Anonymkode: a9592...e31

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Går det ikke vekk med sterkt salmiakkvann eller skurekrem? (Jif) Har du prøvd det?

AnonymBruker
Skrevet

Hadde vel prøvd å vaske de først.

Anonymkode: eb093...02a

AnonymBruker
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Går det ann å male de?

Spør produsenten eller leverandøren av sprinkelhodene.

Anonymkode: 5499f...33b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hørt at det er fare for at de kan begynne å sprute vann, bare man er borti de (om  man er uheldig)...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har nylig malt taket i leiligheten, men det ser fortsatt ganske kjipt ut her pga sprinklene i taket. Forrige eier var storrøyker inne og sprinkelhodene er rett og slett blitt gule av misfarging over tid. Nå som taket er kritthvitt synes dette veldig godt... Går det ann å male de? Jeg tenkte evt spraymaling (typ bengalakk eller annen maling ment til metall), og dekke til den delen av sprinkelen i midten som skal smelte så sprinklene kan utløses så den ikke blir påvirket.

Er dette i borettslag? I så fall- spør styret om råd.

• Liker 2
Skrevet

NEI.... du kan ikke male sprinklerhoder, men du kan kan skifte disse ut i hvite sprinklerhoder med hvit rosett, men man må tappe ned hele sprinkleranlegget for å gjøre det...

AnonymBruker
Skrevet

De er vasket, men de er fortsatt misfarget.

Vårt sprinkelanlegg er ikke typen som utløses om man er borti de, det er en "stopper" i den som smelter ved en viss temperatur (det er denne jeg altså beskriver å skjerme slik at ikke kommer maling på).

Er selveier,

AnonymBruker
Skrevet
På 26.4.2019 den 12.46, AnonymBruker skrev:

Vil du ha erstatningskrav herfra til evigheten, ja, da tukler du med maling og andre ting på sprinkelhodene i leiligheten din. 

Er du misfornøyd med utseende så får du kontakte et firma med peiling på sprinkler og få dem til å bytte sprinkelhodene. Ellers lar du sprinklene være. En brann hos deg kan lett utvikle seg til skade for hele huset fordi dine sprinkler ikke fungerer. Eller du tukler med sprinkelhodet og får deg en vannutblåsning ala Bravoutblåsningen. 

Bare tankegangen er er skremmende. La sprinklene være!

Anonymkode: fd16e...caa

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

De er vasket, men de er fortsatt misfarget.

Vårt sprinkelanlegg er ikke typen som utløses om man er borti de, det er en "stopper" i den som smelter ved en viss temperatur (det er denne jeg altså beskriver å skjerme slik at ikke kommer maling på).

Er selveier,

For noe tull. Bor du et annet sted enn oss, så må du gjerne teste og eksprimentere. Men er du min nabo, så holder du fingrene unna sprinklene. For sprinklenes funksjon har du ikke forstått om tråden er seriøs da?

AnonymBruker
Skrevet

Supersvamp fra Nille eller Claser'n? Verdt å prøve, i alle fall.

Anonymkode: 200b9...71e

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

For noe tull. Bor du et annet sted enn oss, så må du gjerne teste og eksprimentere. Men er du min nabo, så holder du fingrene unna sprinklene. For sprinklenes funksjon har du ikke forstått om tråden er seriøs da?

Jeg var her sist brannvesenet hadde kontroll i bygget og spurte de da om hvordan sprinkelanlegget fungerte fordi jeg har ikke bodd et sted med det før, og det var slik han forklarte meg det. Men klart, du vet nok bedre enn brannvesenet som godkjenner slike anlegg.

(og før noen spør: nei jeg spurte ikke om maling da, for det var før vi satte igang med vasking og innså at det ikke lot seg vaske bort). 

Skrevet

Hei! 

Brannvesenet har ikke noe med sprinklerannlegg å gjøre. Jeg villle ha kontaktet rørlegger (de som legger opp sprinkler-annlegg) og evt. produsent. Nei sprinklerhodet går ikke av om du berører det, men når det røde vannet når en viss temperatur så smeller det av, og det er da du får problemer. Du kan i teorien prøve å spraymale, men du burde for all del ikke male over kolben, om hvorvidt denne tøler limet på maskeringstapen vil ikke jeg gå god for. 

Jeg vil helst ikke anbefale deg å prøve på dette, men om du føler du har lommebok til å dekke eventuelle skader i egen og andres leilighet så for all del! 

Løkka tæll!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...