Gå til innhold

Hvordan starte russebuss?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg var ikke sikker på hvor jeg kunne spørre og jeg er klar over at dette kanskje ikke er rette forumet å spørre i, men jeg tar en sjans. Det har seg slik at jeg skal være russ i 2021, så det er enda en stund til. Jeg og mine venner skal ha buss og vi er til nå 20 stk og mangler 4. Vi skal ha det første bussmøte nå til helgen for å diskutere diverse ting. Vi sliter litt med hvordan vi skal komme i gang, og lurte derfor på om noen av dere gjerne har hatt buss, eventuelt om dere har sønner eller døtre som er eller var på buss. Hva må man huske på? Hvordan starter man? Hva er det man trenger?

Jeg vet at mange voksne ikke er veldig begeistret over hvordan russekulturen har blitt, og hvor mye penger vi faktisk bruker, men husk at dette er vårt valg og vi bruker våre egne penger som vi tjener helt selv. Dere trenger derfor ikke skrive under alt det negative som kommer med å ha buss:) 

HVIS DERE HAR TIPS TIL ANDRE PLASSER JEG KAN PUBLISERE DETTE, SI IFRA!

Anonymkode: 92967...cfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er bussruss 2020. 

Det flrste dere må bli enige om, er om dere vil leie eller eie buss. Vi leier, mest fordi da kan vi betale for en full pakke, og ikke trenger å bruke energi på å selge en buss. Kom i kontakt med firmaer som driver med utleie allerede nå hvis dere ønsker d. Pass på å dele ut/stemme over hvem som skal ha hvilke oppgaver :

2 bussjefer, 2 økonomisjefer, PR-sjef, festsjef er eksempler på hva vi har.

Bli enige om et budsjett, men vær klar over at dette sannsynligvis må økes litt etter hvert. Utarbeid en kontrakt og bli enige om hvor ofte dere skal ha innbetalinger og hvor store de skal være. Ettersom dere er mindreåroge trenger dere en voksen til å opprette en bankkonto. Husk også å ta kontakt med folk og tilby dere som arbeidskraft, arbeidsdignad er en fin måte å tjene penger på. Vurder også salg av dopapir/kaker osv.

utarbeid også en intern kontrakt for dere på gruppa!

det er det første og viktigste jeg kommer på nå. Etter hvert kan dere begynne å snakke om navn, logo, klesleverandør mm. Lurt å være tidlig ute!

Anonymkode: a6c8c...1ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oisann, ser innlegget mitt ble litt rotete! Gikk litt fort i svingene. Spør meg gjerne om du lurer på noe mer :)

Anonymkode: a6c8c...1ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oisann, ser innlegget mitt ble litt rotete! Gikk litt fort i svingene. Spør meg gjerne om du lurer på noe mer :)

Anonymkode: a6c8c...1ad

Jeg vurderer å stille som bussjef, men er litt usikker fordi jeg ikke het vet hva oppgaven til en bussjef er. Jeg liker å ha kontroll på ting og ser på meg selv som en god leder. Jeg har alltid vært personen som tar lederrollen i gruppeoppgaver osv. Hva gjør bussjefen?

Anonymkode: 92967...cfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det mye av selve prosessen jeg har glemt, men jeg var bussruss i 2015. Her er ihvertfall noen ting å tenke på:

- Fordel verv tidlig. Økonomi, spons, dugnad, klær, PR, og rulling er områder der det er greit å ha noen med hovedansvar. På økonomi burde det bære mer enn én. 

- Sett opp budsjett. Vi var ikke "satsebuss" og hadde ikke et veldig høyt budsjett, men mye penger er det snakk om uansett. Jeg tror vi betalte 120 000 kr for bussen, men måtte gjennom reparasjoner til en verdi av 180 000 kr. De fleste russebusser er gamle, så ha en buffer som kan gå til reparasjon. Det er utrolig kjipt om noe ryker etter 1.dag med rulling. I tillegg kommer interiør, eksteriør, lyd, lys, klær og russelåt. Det kan være lurt å kjøpe en buss som allerede har vært brukt som russebuss, så slipper dere å bygge om så mye. Det sparte vi en del tid å penger på. Selv om dette også betyr risiko for at bussen er slitt. 

- Ha mage dugnader, og begynn tidlig! Selg doruller, nordkak (kakebokser altså), spør butikker og kjøpesentere om dere kan sette istand kakelotteri, vaffelsalg osv. Kontakt dagligvarebutikker ang varetellinger og hør med konsertarrangører om dere kan få jobbe som vakt. Litt usikker på om sistnevnte fortsatt er lov, eller om man må ha vekterkurs, men vi fikk ihvertfall jobbet som vakthold på diverse konserter på Oslo spektrum. Det kan også være lurt å ha faste halvårsinnbetalinger. Tror vi hadde 1000kr per pers i halvåret. 

... Også en drøss med andre ting å tenke på sikkert, med dette var det jeg kom på i farta. Lykke til! Dere har mye å glede dere til! 

Anonymkode: 7b347...3a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...