Evehei77 Skrevet 25. april 2019 #1 Skrevet 25. april 2019 (endret) Vi har fått oss en hunnkatt på 2 år som akkurat ble sterilisert. Nå får hun fôr for steriliserte katter og iflg forpakningen skal frøken som veier 3,5 kg har 65 gr pr døgn. Det er så utrolig lite. Vi har prøvd å dele opp i to og i fire, men uansett så står hun og mjauer og vil ha mat rett som det er. Jeg vet at katter ofte er matvrak og tigger uansett men jeg syns så synd på henne. Jeg syns virkelig at 65 gr høres voldsomt lite ut. Og det er jo nesten ikke fett i det fôret heller. Hva ville dere gjort/gjør dere med katten deres? Vil jo heller ikke at katta blir feit liksom. Endret 25. april 2019 av Evehei77
AnonymBruker Skrevet 25. april 2019 #2 Skrevet 25. april 2019 Med mindre katten faktisk er overvektig eller overspiser så kan de gå på fri tilgang på tørrfôr. Det er ikke naturlig for en katt å spise to ganger (feks) om dagen. De går gjerne å spise litt nå og litt da. Anonymkode: 394b3...956 4
AnonymBruker Skrevet 25. april 2019 #3 Skrevet 25. april 2019 Mine har fri tilgang til tørrfor. De spiser litt nå og da. De er ikke overvektige. Så bare fyll på med tørrfor, hun spiser nok til hun er mett, og spiser nok ikke igjen før hun er småsulten. De står ikke akkurat over matskåla hele dagen. Anonymkode: 5f80b...51d 2
Gjest kira87 Skrevet 25. april 2019 #4 Skrevet 25. april 2019 Det hørtes veldig lite ut. Er det våt eller tørrfór? Vår katt har fri tilgang på tørrfor og får en pakke med våtfor fordelt utover dagen. Dette er sterilisertfór fra Royal Canin. Hun har hatt denne "dietten" i 6 år nå og er helt normalvektig ifølge vet. Husk tilgang til vann også, gjerne flere steder i huset og unna maten.
AnonymBruker Skrevet 25. april 2019 #5 Skrevet 25. april 2019 La katten spise når den vil 😊 her er det fri tilgang til tørrfôr. Også får dei våtfor til frokost og kvelds 😊 av og til nykokt fisk til middag og ☺️ Anonymkode: f92b9...ce9 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2019 #6 Skrevet 25. april 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: La katten spise når den vil 😊 her er det fri tilgang til tørrfôr. Også får dei våtfor til frokost og kvelds 😊 av og til nykokt fisk til middag og ☺️ Anonymkode: f92b9...ce9 Fisk er en favoritt her også 😍 vi har ofte ovnsbakt laks, å vi velger alltid den som er uten krydder/salt etc fordi katten skal få 😂 Anonymkode: 394b3...956 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2019 #7 Skrevet 25. april 2019 Fri tilgang til tørrfôr skal være greit. Dyr spiser normalt ikke mer enn de trenger, og er ikke som mennesker som hiver innpå fordi det er godt. Jeg tenker overvektige dyr får feil og mye annen mat beregnet på mennesker? Godt tørrfôr innholder det en katt trenger og så gi litt fisk utenom. Både tunfisk og fisk en lager til middag. Har enda ikke vært borti en katt som ikke elsker fisk 🙂 Anonymkode: dd723...b63
AnonymBruker Skrevet 25. april 2019 #8 Skrevet 25. april 2019 11 minutter siden, AnonymBruker said: La katten spise når den vil 😊 her er det fri tilgang til tørrfôr. Også får dei våtfor til frokost og kvelds 😊 av og til nykokt fisk til middag og ☺️ Anonymkode: f92b9...ce9 Er kattene dine feite? Har møtt en person som gir våtfor hver dag og gjerne litt middagsrester + tilgang på tørrfor hele tiden. Kattene hennes er ganske runde... Anonymkode: 59489...ef8
AnonymBruker Skrevet 25. april 2019 #9 Skrevet 25. april 2019 Min katt på slank får 50 gr til dagen, det sa veterinæren. Maten står fremme hele dagen, katter spiser litt om gangen. Hun får kun kattemat aldri noe annet. Hun er sterilisert og litt lat 😄 Hun spiser ikke opp alt engang. Det er nok det som vetrinæren din sier. Anonymkode: a2fd1...3af
AnonymBruker Skrevet 25. april 2019 #10 Skrevet 25. april 2019 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er kattene dine feite? Har møtt en person som gir våtfor hver dag og gjerne litt middagsrester + tilgang på tørrfor hele tiden. Kattene hennes er ganske runde... Anonymkode: 59489...ef8 Ikke meg du siterte, men her får pus fri tilgang på tørrfôr, litt våtfor morgen og kveld (en spiseskje ca) og litt middagsrester dersom det er noe som ikke er saltet og krydret (men ikke mye, bare litt for smaken egentlig), slik som ovnsbakt fisk som ikke er krydret. Får masse skryt hos dyrlegen, men dersom man gir masse våtfor og i tilleg kjører på med matrester så er det ikke rart katten blir tykk, stakkars, tykke katter har det ikke godt. Anonymkode: 394b3...956
Minya Skrevet 29. april 2019 #11 Skrevet 29. april 2019 Vi har fri tilgang til tørrfór for våre katter, men matskålene er relativt små. De holder ca 2dl tørrfór, så vi etterfyller morgen og kveld ved behov. De får også en pose/boks/eske våtfór på deling en til to ganger per dag. Vi snakker gourmet gold boks-størrelse eller Whiskas pose-størrelse. Gamlepus er litt undervektig pga alderdom og sykdom (og skal snart avlives pga nedsatt livskvalitet), og yngstemann på seks år er sunn og frisk, med kun et par hundre gram ekstra padding iflg veterinær. Han er veldig stor, men ser frisk og fin og langt fra feit ut. Og han er et matvrak, men likevel klarer han å begrense seg selv mtp tørrfóret.
_popcorn_ Skrevet 29. april 2019 #12 Skrevet 29. april 2019 Mine har fri tilgang, Royal Canin Light. Dem er: 3,2kg litt undervektig, 3,5 kg perfekt vekt, og 7,2kg noe overvektig. Dem har fri tilgang, men det går ca 180-200g tørrfor om dagen til dem, som tilsvarer 60-70g daglig i snitt pr pus. Minste får litt tilleggsforing pga undervekten. Siden jeg begynte på Light-foret, så har de to største holdt seg stabilt i vekt. Yngste/minste varierer mer, men hun er også i vekst (halvannet år nå), og har slitt mye med mark, i tillegg til at hun er superaktiv.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå