Gå til innhold

Kuledyne/vektdyne- noen erfaringer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sliter med søvnen.  Jeg er ikke helt sikker på hvorfor, men jeg sovner lett, men etter 4-5 timer klarer jeg ikke holde på søvnen lenger, og går inn og ut av våken tilstand.  Jeg sover også veldig lett.

Siden jeg har et langt høyere behov for søvn enn det jeg får, er jeg så og si aldri uthvilt når jeg må stå opp.

Som sagt vet jeg ikke hvorfor det er slik.  Det kan være på grunn av smerter i korsrygg og hofter, det kan være fordi jeg blir for varm, eller det kan være andre årsaker.

Nå har jeg fått anbefalt vektdyne-, men jeg er usikker.

Jeg vet det kan fungere godt til mennesker med ad(H)d, autisme, demens osv, der "sansene" er en del av deres søvnproblematikk, men jeg har ikke sett noen dokumentasjon på at det kan fungere på andre ting.

Jeg synes dynen er for dyr for et "kanskje/muligens", det blir til slutt veldig kostbart å være desperat, og håper noen har erfaringer de kan dele med meg.

Anonymkode: 46b9e...f83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg sover ekstremt lett, og våkner omtrent hver gang jeg snur meg - det er ofte. Har alltid hatt det sånn, så jeg har bare innfunnet meg med at det er sånn jeg er laget. Uansett, jeg merker at jeg sover mye tyngre og bedre når jeg har to dyner på meg, og har av den grunn også vurdert vektdyne. Så du kunne kanskje prøvd to dyner først, for å se om det har noen effekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vernepleier og kjenner en del brukere som benytter seg av slike dyner, og for noen har de en klar effekt, noen litt mindre, mens andre ble det verre:P Men de måtte betale for disse dynene selv, får ikke noe offentlig støtte eller noe. Men kanskje du kan være kreativ og lage en selv på et vis? Kanskje du finner noen ideer på nett?:)

Anonymkode: b7d1f...da1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sliter med søvnen.  Jeg er ikke helt sikker på hvorfor, men jeg sovner lett, men etter 4-5 timer klarer jeg ikke holde på søvnen lenger, og går inn og ut av våken tilstand.  Jeg sover også veldig lett.

Siden jeg har et langt høyere behov for søvn enn det jeg får, er jeg så og si aldri uthvilt når jeg må stå opp.

Som sagt vet jeg ikke hvorfor det er slik.  Det kan være på grunn av smerter i korsrygg og hofter, det kan være fordi jeg blir for varm, eller det kan være andre årsaker.

Nå har jeg fått anbefalt vektdyne-, men jeg er usikker.

Jeg vet det kan fungere godt til mennesker med ad(H)d, autisme, demens osv, der "sansene" er en del av deres søvnproblematikk, men jeg har ikke sett noen dokumentasjon på at det kan fungere på andre ting.

Jeg synes dynen er for dyr for et "kanskje/muligens", det blir til slutt veldig kostbart å være desperat, og håper noen har erfaringer de kan dele med meg.

Anonymkode: 46b9e...f83

Vektdyner/kuledyner har ingen effekt på vanlige søvnforstyrrelser. 

Hvem har prestert å anbefale deg denne typen kostbar dyne? 

Når du i tillegg har problemer med bekken og korsrygg så har kuledyne eller vektdyne ingenting i din seng å gjøre. Dynen vanskeliggjør at du får snudd deg om natta, og vil gi deg langt mer plager i bekken og rygg fordi du må bruke mye krefter på å få snudd på deg naturlig i løpet av natten. 

Har du mye penger, så kan du jo prøve, men jeg vedder mye på at dyna går raskt ut av senga. 

Anonymkode: 401ea...2a3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cura of Sweden selger vektdyner, får kjøpt de på Clas Ohlson. De er de billigste vektdynene jeg har funnet hittil. En venninne av meg fikk til jul og hun sover mye bedre med den enn med en vanlig dyne! 

Anonymkode: aaa18...962

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.  Å prøve to dyner kan jeg sikkert gjøre, men jeg er redd det blir for varmt for meg.   Men jeg skal tenke litt. :)

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vektdyner/kuledyner har ingen effekt på vanlige søvnforstyrrelser. 

Hvem har prestert å anbefale deg denne typen kostbar dyne? 

Når du i tillegg har problemer med bekken og korsrygg så har kuledyne eller vektdyne ingenting i din seng å gjøre. Dynen vanskeliggjør at du får snudd deg om natta, og vil gi deg langt mer plager i bekken og rygg fordi du må bruke mye krefter på å få snudd på deg naturlig i løpet av natten. 

Har du mye penger, så kan du jo prøve, men jeg vedder mye på at dyna går raskt ut av senga. 

Anonymkode: 401ea...2a3

Det var akkurat dette som er min største innvending også.

Det var en bekjent som anbefalte meg (og alle andre som sover dårlig) en slik dyne.  Hun har brukt sin noen uker nå, og er overbevist om at den er løsningen på alt, og for alle.

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Cura of Sweden selger vektdyner, får kjøpt de på Clas Ohlson. De er de billigste vektdynene jeg har funnet hittil. En venninne av meg fikk til jul og hun sover mye bedre med den enn med en vanlig dyne! 

Anonymkode: aaa18...962

Takk, det vet jeg, men jeg synes 2000 kr er for mye å betale for et "kanskje det kan hjelpe" når det ikke finnes dokumentasjon på at det kan hjelpe på f.eks smerteproblematikk, som mest sannsynlig er grunnen til mitt søvnproblem.

Anonymkode: 46b9e...f83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar.  Å prøve to dyner kan jeg sikkert gjøre, men jeg er redd det blir for varmt for meg.   Men jeg skal tenke litt. :)

Det var akkurat dette som er min største innvending også.

Det var en bekjent som anbefalte meg (og alle andre som sover dårlig) en slik dyne.  Hun har brukt sin noen uker nå, og er overbevist om at den er løsningen på alt, og for alle.

Takk, det vet jeg, men jeg synes 2000 kr er for mye å betale for et "kanskje det kan hjelpe" når det ikke finnes dokumentasjon på at det kan hjelpe på f.eks smerteproblematikk, som mest sannsynlig er grunnen til mitt søvnproblem.

Anonymkode: 46b9e...f83

Tro kan flytte fjell. Noen tror så sterkt på de tingene de selv har skaffet seg at de er overbevist om at produktet er løsningen på alt og for alle. 

Kjøp deg heller en varm dundyne for halve prisen av den billigeste kuledynen. 

Anonymkode: 401ea...2a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøve å lage selv? 

Evt søk på YouTube på «weighted blanket», der er det alt fra reviews og klipp fra TV-programmer til flere DIY-guider :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...