Gå til innhold

Kan hund og katt bli venner?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nettopp fått meg en hund og skal hjem til mamma og pappa som har to katter. Er en del hjemme, så det beste er om hunden min kunne gått sammen med kattene deres så han slipper å sitte alene på leiligheten mens jeg er hos dem. 

Har noen erfaring om hvordan jeg kan gå frem for at det skal gå så rolig for seg som mulig?  

Anonymkode: 51abe...f4c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vær obs på det dyret som er mest voldsom og innpåsliten. Pass på at den ikke får overkjøre de andre. Du må være forelderen som oppdrar dine kranglete barn og irettesetter den av de som er ufin, rett og slett

Anonymkode: 93e6b...b9e

AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vær obs på det dyret som er mest voldsom og innpåsliten. Pass på at den ikke får overkjøre de andre. Du må være forelderen som oppdrar dine kranglete barn og irettesetter den av de som er ufin, rett og slett

Er det beste at foreldrene mine passer sine katter og jeg passer på hunden? Hvis den ene katten går til angrep så bør en av de ta seg av det siden de er eierne? Jeg har ikke så mye med kattene å gjøre, så føler ikke de kjenner meg godt nok til at jeg vil bryte inn. 

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det beste er at de som ser en konlfikt eller aggressiv oppførsel griper inn der og da. Se på det som å lære småbarn at vold og aggressiv oppførsel ikke er ok. Mennesker må være de voksne som lærer dyra hva som er ok og hva som ikke er ok. Man skal aldri stå og se på at katter slåss og hisser på hverandre, eller at hunder hisser på hverandre, eller hunder og katter osv. Se på dyr som barn som ikke har lært hva de sosiale reglene er, som må lære at vold og aggresjon ikke er ok. Om et barn slår et annet barn, så reagerer den voksne selv om han ikke er forelder til barnet det gjelder

Skrevet

Ja hund og katt kan bli venner, men det er ikke alltid de blir det. Ha kontroll over hunden mens den er i kattenes hjem, la kattene observere på avstand, det kan ta lang tid før de blir fortrolige med hverandre hvis de blir det. 

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, Kvartz skrev:

Ja hund og katt kan bli venner, men det er ikke alltid de blir det. Ha kontroll over hunden mens den er i kattenes hjem, la kattene observere på avstand, det kan ta lang tid før de blir fortrolige med hverandre hvis de blir det. 

Enig. Ha litt kontroll på hunden siden den er et fremmedelement i deres hus. Men ellers tror jeg det som regel går bra å la de finne ut av det selv. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi har fått til det når vi eide hunden og fikk en adoptert katt, som var redd alt. Det tok et par uker så var alt som normalt. Men jeg har ikke klart at andre hunder blir godtatt av katten. Det er nok fordi de ser hverandre bare innimellom. 

Anonymkode: 14806...01d

AnonymBruker
Skrevet

Skill kattene og hunden med babygrind i begynnelsen. Om de blir vant med hverandre på litt avstand først så unngår du noen fallgruber. 

Anonymkode: b8657...203

Skrevet

Hvis det er en hund som jager katter, ville jeg holdt den i bånd og i bur. De færreste katter angriper hund, hvis ikke hunden kommer for nær. Ha hunden i bånd og be den legge seg de første timene. Slipp de så sammen, men sørg for at kattene har stativ osv. de kan flykte til. Dette er voksne dyr? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, Jytte skrev:

Hvis det er en hund som jager katter, ville jeg holdt den i bånd og i bur. De færreste katter angriper hund, hvis ikke hunden kommer for nær. Ha hunden i bånd og be den legge seg de første timene. Slipp de så sammen, men sørg for at kattene har stativ osv. de kan flykte til. Dette er voksne dyr? 

Den eldste katten er 4 år og den andre 1/2 år. Hunden min er 4 mnd. 
Det har seg også sånn at den eldste katten deres ble oppvokst med hund det første halvåret av livet hennes, men jeg vet ikke om hun husker noe av det nå? 

Skrevet

Siden kattene bor der tenker jeg at det lureste er om kattene er sjefene og hunden. Kjenner en familie som har fått mange valper i løpet av noen år (de har vært svært uheldige, det er ikke oppdretter sin skyld og de har ikke mange hunder nå) hos de har katten alltid fått lov til å si i fra til valpen om den kommer for nærme, dermed vet hunden at katten er sjefen og hvor langt den må holde seg unna for å unngå pus.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...