Gå til innhold

To valper fra samme kull, fordeler og ulemper?


LittLykke

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe hund, nå passer det perfekt. Jeg har funnet en valp jeg vil kjøpe, men lurer på om noen har erfaring med å kjøpe 2 valper fra samme kull med en gang? eller om man bør holde seg til en. Det er nå jeg har mulighet til å være hjemme og denne muligheten får jeg ikke så lett igjen. Hvis jeg ikke kjøper 2 nå med en gang vil vi bare ha en hund. Hunden vil på sikt måtte være hjemme i arbeidstiden og tanken var da at for hunden vil det være bedre å være 2 hunder sammen fremfor en. jeg har noe erfaring med hund, men det er veldig lenge siden så det er ikke helt klart for meg hvor krevende valpestadiet er. samtidig tenker jeg at valp er en periode, som vil gå forbi. jeg tenker helst langsiktig, hva som er best for hunden, og for meg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det mest utfordrende vil være å kunne gi dem nok sosialisering, miljøtrening og trening, hver for seg. De trenger å lære å møte verden og bli kjent med den uten å være avhengig av å støtte seg på bror/søster. Du kan selvsagt gå tur med dem sammen også, men store deler av sosialiseringen og miljøtreningen bør være separat, så da blir det dobbelt opp med tid.

Fordelen er at de har mye selskap i hverandre og det kan spare både deg og inventar for skarpe valpetenner. ;) Her er det nok forskjeller, men jeg vet flere melder om at søsken kan leke ganske voldsomt etterhvert som de blir eldre, så det kan bli en utfordring å lære dem å være rolig inne og kunne omgås uten å herje hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De oppdretterne jeg kjenner selger ikke to valper fra samme kull til samme person bl.a. på grunn av det @Tabrisnevner over her. To valper av samme kjønn fra samme kull er galskap da det er gode muligheter for at de som voksne kan komme til å havne i langvarig konflikt fordi det ikke er åpenbart hvem som har høyest rang i form av alder, størrelse, kjønn etc. De er jo så like som de kan få blitt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil få utfordringer. Valpene må også lære å være alene hver for seg. 

Anonymkode: 26a5e...585

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk for svar;) da gjør jeg ikke det. kanskje muligheten for valp byr seg igjen ved et senere tidspunkt, men starter med en først. Har alt laget avtale om henting av hunden til helgen, jeg gleder meg kjempe mye;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, LittLykke skrev:

tusen takk for svar;) da gjør jeg ikke det. kanskje muligheten for valp byr seg igjen ved et senere tidspunkt, men starter med en først. Har alt laget avtale om henting av hunden til helgen, jeg gleder meg kjempe mye;) 

Hvis du oppdrar valp nr en først, og denne ser ut til å bli en trygg og god hund som klarer seg alene hjemme uten problemer, kan du innføre valp nr to uten å akkurat være hjemmeværende i to måneder etterpå. Prøv å ta et par ukers ferie kanskje ved valp nr 2. Ellers får valp nr to selskap i en voksen, forhåpentligvis veloppdragen hund når du drar på jobb igjen, og vil se til denne voksne hunden for hvordan den skal oppføre seg. 

Min erfaring er at hund nr to glatt taklet å være hjemme alene fra første forsøk, fordi han så til den eldste hunden, som bare var avslappet og rolig og gikk og la seg. Da var han rolig også. Når jeg tenker etter, var det mye hund nr 2 ikke trengte å dresseres til, han bare hermet etter hund nr 1 når jeg ga en kommando. Det er lettlærte gjeterhundraser det er snakk om her.

Endret av Million
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Million skrev:

Hvis du oppdrar valp nr en først, og denne ser ut til å bli en trygg og god hund som klarer seg alene hjemme uten problemer, kan du innføre valp nr to uten å akkurat være hjemmeværende i to måneder etterpå. Prøv å ta et par ukers ferie kanskje ved valp nr 2. Ellers får valp nr to selskap i en voksen, forhåpentligvis veloppdragen hund når du drar på jobb igjen, og vil se til denne voksne hunden for hvordan den skal oppføre seg. 

Min erfaring er at hund nr to glatt taklet å være hjemme alene fra første forsøk, fordi han så til den eldste hunden, som bare var avslappet og rolig og gikk og la seg. Da var han rolig også.

Men lærte du valp nummer to å være alene uten den andre? En jeg kjenner gjorde den feilen og når den eldste døde klarte ikke den yngste å være alene hjemme. 

Anonymkode: 26a5e...585

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men lærte du valp nummer to å være alene uten den andre? En jeg kjenner gjorde den feilen og når den eldste døde klarte ikke den yngste å være alene hjemme. 

Anonymkode: 26a5e...585

Han (valp nr to) var en trygg og stødig type, så det gikk greit, uten å måtte "lære det først". Vi bare gjorde det, og han la seg og kikket ut vinduet for å vente på oss. Gikk greit. F.eks når hund nr en skulle til veterinæren og jeg ikke gadd å drasse med meg begge to.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Takk for alle svar;) det ble bare en valp som nå har vært i hus i en uke. verdens søteste lille hund, og ja, en er mer enn nok. gjør ikke annet enn å løpe ut med henne og tørke tiss inne. litt omvendt det der ennå, men veldig veldig koselig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser tråden er litt gammel, men til andre som måtte lure: søk opp «litter mate syndrome». Det som ofte skjer er at valpene bonder med og blir avhengig av hverandre i stedet for eieren. Dette har blitt svært problematisk for mange eiere.

Anonymkode: 5a1dc...94a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...