Gå til innhold

Teller dere med kaffe på vann-regnskapet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg prøver å bli bedre til å drikke nok vann, og man skal vel ha i seg ca. 2 liter per dag.

Jeg har alltid vært dårlig på det, men nå drikker jeg en flaske på 500 ml gjennom morgenen før lunsj, og litt fordelt på måltider utover dagen og mellom måltider. Blir ca. tre flasker i løpet av en dag så lenge jeg er veldig bevisst på å drikke. 

Jeg syns det er vanskelig å få i meg hele 2 liter hvis jeg ekskluderer vann i mat og kaffe. Kaffe er jo vanndrivende, så jeg tenker at de tre-fire koppene jeg drikker hver dag ikke kan telles med på regnskapet. Eller skal de det? Det er jo for så vidt vann? Dette gjelder jo egentlig også lettbrus.

Dere som prøver å drikke rundt to liter til dagen, drikker dere da to liter rent vann, eller teller dere med andre ting, som kaffe, brus og vann i matinntak? 

Anonymkode: 54452...cd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

To liter vann fra flaske en vanlig dag?! :sjokk:Da hadde jeg skvulpet over...

Det blir noe annet med en ekstra varm dag, eller en dag med mye aktivitet. Men to liter på kontoret... Hadde ikke gjort noe annet enn å drikke vann og tisse, rett og slett. Det høres for mye ut...

Lytt til kroppen din! Sier den at nok er nok er det som regel det. Drikker jeg mye vann i tre dager er jeg ikke tørst de neste tre, for å si det sånn...

Hvorfor har du bestemt deg for å drikke mye vann?

Anonymkode: 443c4...bb0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke drikk for mye vann! Kroppen gir beskjed om den trenger mer væske. Det er da du skal drikke. 

Anonymkode: b42f6...669

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

To liter vann fra flaske en vanlig dag?! :sjokk:Da hadde jeg skvulpet over...

 Det blir noe annet med en ekstra varm dag, eller en dag med mye aktivitet. Men to liter på kontoret... Hadde ikke gjort noe annet enn å drikke vann og tisse, rett og slett. Det høres for mye ut...

 Lytt til kroppen din! Sier den at nok er nok er det som regel det. Drikker jeg mye vann i tre dager er jeg ikke tørst de neste tre, for å si det sånn...

 Hvorfor har du bestemt deg for å drikke mye vann?

Anonymkode: 443c4...bb0

Jeg har aldri drukket nok vann tidligere, og har lyst til å få et mer bevisst forhold til det slik at det blir en vane å drikke mer. Før kunne jeg gå gjennom en vanlig dag og ikke drikke én dråpe vann. Kun en liten flaske når jeg trente styrke. Ellers bare kaffe. Snakk om å ikke gjøre annet enn å tisse.. Og ha vondt i hodet.

Jeg har holdt på i et par uker nå, og merker allerede stor forbedring i huden min, og at jeg klarer å holde meg mer unna småspising og holde porsjonsstørrelsene moderate, så jeg vil gjerne fortsette. Men da trenger jeg kanskje ikke å stresse med å drikke hele to liter, får heller fortsette med 1-1,5 slik jeg har gjort 😅

Anonymkode: 54452...cd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden kaffe er vanndrivende så skal ikke kaffe telles med på væskeinntak ila dagen 

Anonymkode: 0c2d3...e78

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke å drikke to liter vann, for det er vann i mat o.l. Men om du drikker 1 til 1,5 liter bare vann, så er det veldig bra. 

Anonymkode: 24ed5...5a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kroppen sier ifra når den trenger vann. At du har drukket kaffe i stedet for vann betyr ikke at kroppen din ikke trenger vann. Jeg ser du har skjønt selv at det ikke er bra å drikke mye kaffe. Og disse to literne vi trenger er ikke rent vann i tillegg til mat og sånt. Det er vanninnholdet i alt vi inntar. Det er bare flaskevannprodusentene som har lurt folk til å tro at man må drikke 2 liter rent vann hver dag.

Anonymkode: 8415c...7fb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaffe teller med i væskeregnskapet.. Ja, det er vanndrivende, men ikke SÅ vanndrivende.

Og du trenger ikke tvangsdrikke.

Er du tørst? Drikk. Har du veldig mørk urin? Drikk. 

Er du ikke tørst, og er urinen din lysegul, er det ingen grunn til å drikke. 

Å overhydrere er ikke noe sunnere enn å underhydrere. 

Anonymkode: 14e00...549

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar! Trives nå med å innta 1-1,5 liter dagen (på en "vanlig" dag uten hard trening) så da fortsetter jeg med det.

Så skal jeg slutte å ha dårlig samvittighet for at jeg ikke klarer å tvinge i meg to liter vann 😅

Anonymkode: 54452...cd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk for alle svar! Trives nå med å innta 1-1,5 liter dagen (på en "vanlig" dag uten hard trening) så da fortsetter jeg med det.

Så skal jeg slutte å ha dårlig samvittighet for at jeg ikke klarer å tvinge i meg to liter vann 😅

Anonymkode: 54452...cd2

Som andre skriver her; ikke tenk på at du skal presse i deg vann. Tidligere var det slik at folk gikk rundt og sippet på vannflasker hele tiden. Det er bare tull. Kroppen forteller deg når du trenger vann. Lytt til den. Når du er tørst så drikker du.

Anonymkode: 7eb8d...72d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At vi skal gå å drikke vann hele tida, er noe flaskevannindustrien har prakka på oss.

 

Fra helsedirektoratet:

image.png.f980d211cf151787d89f558b77284aa1.png

Se f.eks. hvordan Imsdal glatt unngår å skrive at vi får i oss vann gjennom mat:

Fra imsdal.no:

image.png.3f29e6ef58132abba5580e1582d9b0a9.png

 

 

Du kan regne med kaffe og mat i det totale vanninntaket. At kaffe er så vanndrivende at det er som å "gå i minus" er utrolig overdrevet:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3886980/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drikker når jeg er tørst. Kroppen sier sånn i fra når man skal drikke. Finurlig innretning det der, fra naturens side! 

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om vi drikker for mye vann, så skyller kroppen ut næringsstoffer. Vann renser, men vann i overflod er ikke nyttig, kroppen trenger pause av og til for å jobbe med andre ting. :) når det er varmt eller når du har drukket alkohol trenger kroppen mer vann, men en vanlig dag trenger en ikke overdrive vanninntaket. Dette er ihvertfall hva jeg tror stemer. Jeg trodde også før at jeg måtte få i meg mest mulig vann >_<

Anonymkode: 28e31...26f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Siden kaffe er vanndrivende så skal ikke kaffe telles med på væskeinntak ila dagen 

Anonymkode: 0c2d3...e78

Gammel myte. På tide den avlives en gang for alle.

Anonymkode: c1f82...b6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...