Gå til innhold

Hvor mange kalorier trenger jeg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kvinne, 24 år. 171 cm høy, 94 kg vekt. Varierende aktivitetsnivå. Jobber som hjelpepleier på sykehjem, har foreløpig kun vikariat så varierer hvor mye jeg arbeider også, noen uker er det 100% mens andre er det 50%. Prøver å gå tur så ofte som mulig i løpet av en uke, for det meste hver dag. Om ikke trener jeg hjemme (HIIT/cardio) i en halvtimes tid. 

Hvor mange kalorier trenger jeg for å gå ned i vekt? Jeg prøver å regne meg frem til det med sånne kalorikalkulatorer, men de sier forskjellige ting. Noen steder står det at jeg må spise 1600 kalorier, men jeg er redd det blir fryktelig lite om jeg i tillegg satser på å ha en aktiv hverdag? Kan jeg gå ned (relativt fort) i vekt om jeg holder meg på 1800 kalorier dagen? 

Anonymkode: a6b7a...640

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tast inn tallene dine her og beregn din bmi, og deretter tast inn andre detaljer for å beregne kaloribehov. Dette er en god kalkulator/veileder https://www.melk.no/bmi

Anonymkode: 31fe9...41c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sier antakeligvis forskjellige ting fordi du ganske enkelt trenger færre kalorier enn du forbruker, konsekvent, og over tid for å gå ned i vekt. Jo lavere kaloriinntak, jo fortere går du ned. Men jo lavere kaloriinntak, jo vanskeligere er det å holde seg til. 1600 kcal er ikke noen sultediett for en kvinne. Men du er heller ikke i akutt helsefare pga vekten din. Så dette er noe du selv må avveie - hvor fort du føler at du trenger å gå ned i vekt, mot hvor godt du tåler å være sulten. Du kan jo prøve deg fram. Du bruker sannsynligvis minst 2400 kcal per dag, så alt under det, vil gi vekttap.

Anonymkode: 6ec2f...280

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev: