Gå til innhold

Hvor mange kalorier trenger jeg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kvinne, 24 år. 171 cm høy, 94 kg vekt. Varierende aktivitetsnivå. Jobber som hjelpepleier på sykehjem, har foreløpig kun vikariat så varierer hvor mye jeg arbeider også, noen uker er det 100% mens andre er det 50%. Prøver å gå tur så ofte som mulig i løpet av en uke, for det meste hver dag. Om ikke trener jeg hjemme (HIIT/cardio) i en halvtimes tid. 

Hvor mange kalorier trenger jeg for å gå ned i vekt? Jeg prøver å regne meg frem til det med sånne kalorikalkulatorer, men de sier forskjellige ting. Noen steder står det at jeg må spise 1600 kalorier, men jeg er redd det blir fryktelig lite om jeg i tillegg satser på å ha en aktiv hverdag? Kan jeg gå ned (relativt fort) i vekt om jeg holder meg på 1800 kalorier dagen? 

Anonymkode: a6b7a...640

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tast inn tallene dine her og beregn din bmi, og deretter tast inn andre detaljer for å beregne kaloribehov. Dette er en god kalkulator/veileder https://www.melk.no/bmi

Anonymkode: 31fe9...41c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sier antakeligvis forskjellige ting fordi du ganske enkelt trenger færre kalorier enn du forbruker, konsekvent, og over tid for å gå ned i vekt. Jo lavere kaloriinntak, jo fortere går du ned. Men jo lavere kaloriinntak, jo vanskeligere er det å holde seg til. 1600 kcal er ikke noen sultediett for en kvinne. Men du er heller ikke i akutt helsefare pga vekten din. Så dette er noe du selv må avveie - hvor fort du føler at du trenger å gå ned i vekt, mot hvor godt du tåler å være sulten. Du kan jo prøve deg fram. Du bruker sannsynligvis minst 2400 kcal per dag, så alt under det, vil gi vekttap.

Anonymkode: 6ec2f...280

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kvinne, 24 år. 171 cm høy, 94 kg vekt. Varierende aktivitetsnivå. Jobber som hjelpepleier på sykehjem, har foreløpig kun vikariat så varierer hvor mye jeg arbeider også, noen uker er det 100% mens andre er det 50%. Prøver å gå tur så ofte som mulig i løpet av en uke, for det meste hver dag. Om ikke trener jeg hjemme (HIIT/cardio) i en halvtimes tid. 

Hvor mange kalorier trenger jeg for å gå ned i vekt? Jeg prøver å regne meg frem til det med sånne kalorikalkulatorer, men de sier forskjellige ting. Noen steder står det at jeg må spise 1600 kalorier, men jeg er redd det blir fryktelig lite om jeg i tillegg satser på å ha en aktiv hverdag? Kan jeg gå ned (relativt fort) i vekt om jeg holder meg på 1800 kalorier dagen? 

Anonymkode: a6b7a...640

1600 kcal er ikke fryktelig lite om du skal ned i vekt. Trolig trener du heller ikke så mye som skirver at du gjør. Legg deg på 1500 kcal, det er mitt råd. Det klarer du fint!

Anonymkode: 7e4f5...782

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind

Et standard inntak er på 1500 kcal pluss det du trener bort slik at du aldri går under 1500 kcal. 

Altså 1500 på inaktive dager og mer de dagene du trener. Men du må finne ut hvor mange kalorier du brenner på trening den dagen ellers er det lett å spise mer enn en har forbrent og da står jo vekten stille.

Eks. Om du veier 91 kg så brenner du ca. 91 kalorier per km du jogger. Du må da jogge ca. 3 km for å kunne spise 300 kalorier i tillegg til de 1500 kcal du skal ha. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke heng deg opp i vekt og fettprosent. Juster kostholdet.

Fjern ting du IKKE skal spise. Moderate porsjoner med "vanlig" mat.

Mange roter så til enkle ting. Å ikke tenk at du skal kose deg med godteri/alkohol, dette er ikke kos. Det er søppel.

Anonymkode: 8d2af...de1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke denne kalkulatoren var helt heldig for oss med spiseforstyrrelser. På mange andre kalkulatorer kommer det opp en advarsel om at man ikke bør gå mer ned i vekt hvis man allerede er undervektig, mens her er det liksom bare fritt frem. Jeg får opp at jeg må spise veldig lite kalorier for å nå målet mitt, (1300 kalorier for å gå ned et halvt kilo i uka, og 890 kalorier for å gå ned et kilo i uka...), og jeg synes ikke det er spesielt heldig at det ikke engang kommer opp en advarsel om at dette er direkte helsefarlig. 

Dette står riktignok lengre ned på siden: Ditt energiinntak for å oppnå vektnedgang ser ut til å kunne bli for lavt. For å opprettholde energi, hormonbalanse og treningsglede anbefales det at du prøver å øke aktivitetsnivået ditt for å slippe å kutte så mye i kaloriene.

Ser jo at dette er en slags advarsel, men i mitt spiseforstyrrede sinn så tolker jeg det som at det er ok å spise ca 1000 kalorier om dagen og i tillegg trene mye. 

Anonymkode: de30d...465

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...