Gå til innhold

Bekymret for et barns påkledning..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hallo. 

Det er et barn jeg er bekymret for. Han er to år. Han har sjeldent på seg tilstrekkelig med klær. Foreldrene sier det er fordi han ikke vil pga eksem. Han har atopisk eksem. (De gjør mye som ikke hjelper særlig på eksem, f.eks. masse sukker i kostholdet og en av foreldrene røker inne) Derfor går han bare rundt i bleie, han har aldri på seg sokker. På vinteren gikk han uten sokker på det kalde gulvet inne, og hadde kun på seg fottøy når de skulle ut. Aldri strømpebukse, bare joggebukse. Nå som det er 15 grader går han ut i kun bleie. Det blåser litt kaldt, ihvertfall shorts og t-skjorte og kanskje sandaler om de tenker luft på eksemet... 

Jeg synes ikke det er riktig, og foreldrene virker ikke som de bryr seg. 

Jeg har kun nevnt det en gang, det er de som nevner det først hver gang at "han vil ikke ha på klær". Idag måtte jeg nevne det, fordi det kaldt. 

Hva burde jeg egentlig gjøre? Er det innafor å gå i bare bleie ute nå? 

(Det er mange andre ting som gjør at jeg blir bekymret, men det vet jeg ikke nok om hvordan situasjonen egentlig er..Men akkurat dette føler jeg er såpass drøyt, samtidig som jeg ser dette med egne øyne)

Anonymkode: 94593...e99

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har de penger til ordentlige klær? Er han kald på hender og føtter? Vanskelig når det gjelder andres barn.. Vet ikke helt hva jeg selv ville gjort. Men er det økonomien deres så hadde jeg donert noen brukte klær til dem for å se om de hadde brukt dem. 

Anonymkode: c0b37...56e

• Liker 2
Skrevet

Her er absolutt en bekymringsmelding på sin plass! Et 2 år gammelt barn skal ikke få bestemme mengde klær (eller mangel på klær). Bare det at de røyker inne er hårreisende. Det er vel strengt talt også ulovlig med barn i hus.

Det er 15 grader her, men det blåser kaldt. Barnet mitt har joggebukse, ullbody og tynn ullue på. Jakke tidlig på morgen. Det er absolutt ikke for varmt. Jeg ser jo de barna med shorts og tskjorte, men det er større barn som i større grad kan regulere selv.

• Liker 30
AnonymBruker
Skrevet

100% bekymringsmelding!

Anonymkode: a4a37...8a0

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er vel barnevernet det, standardsvaret her inne.

Hvis du ønsker å hjelpe selv, veiled foreldrene.

Anonymkode: b5348...552

• Liker 4
Skrevet

Min gutt er født i november og brukte knapt sokker og strømpebukser før han begynte i barnehagen da han var 14 mndr. Han var og er varm, som meg. Bruker knapt sokker selv gjennom vinteren. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Å være ute i bare bleien i 15 grader er absolutt ikke bra. 

Å ikke gå med sokker inne er ikke noe problem om barnet er varmt av seg, plenty av unger som gjør det. Og ikke noe problem å ikke ha på seg strømpebukse heller, det har aldri ungene våre gått med. 

Anonymkode: 1ad9b...de7

• Liker 7
Skrevet

Kulde er en trigger for atopisk eksem, så selv om det er fint med luft er det viktigere å smøre ofte med parfymefri krem (helst canoderm, fås på blå resept når man har atopisk eksem diagnose). Og å ikke få kald hud. Ull kan også trigge rett mot huden, men bambus og andre myke plagg innerst er supert. Hva en toåring vil har lite med saken å gjøre. 

Jeg gikk egentlig inn på tråden for å be deg ikke blande deg. Har selv en nabojente jeg fryser bare av å se på, men hun er superaktiv og ser aldri ut til å fryse. Mindre syk enn mine barn. Så foreldrene kjenner henne nok best og kler henne etter hennes kropp og behov. 

Men argumentene til foreldrene her henger ikke helt på greip, og at en toåring skal bestemme om han skal ha klær på eller ikke er i alle fall ikke forsvarlig. Røyking inne tyder ikke på at foreldrene har satt seg helt inn i hva barn har godt av og ikke. Så jeg snur og tenker at her har man den typen situasjon man bør blande seg i. Denne ungen blir ikke ivaretatt som han skal. Ville tatt en ordentlig prat med dem, og spurt hva du kan gjøre for å hjelpe. Trenger de allergivennlige klær f.eks? Dette med røyking inne hadde jeg ikke klart å la ligge. Det kan påvirke ungens helse resten av livet. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Har et barn i familien som ofte går inne i bar overkropp, selv om vinteren. Vet ikke om det kan sammenlignes. Han har alltid på seg noe på føttene da. Men han er en veldig varm person og svetter veldig lett. Han er seks år. 

Anonymkode: dbd01...919

AnonymBruker
Skrevet

Mine atopiske barn takler ikke strømpebukser, og drar av seg sokkene ved første anledning. De går i tynne bomullstights når de må (om vinteren). De fryser sjeldent, problemet er at huden deres er tørr og varm. Sukker har ingen direkte sammenheng med eksem. Røyking inne er alvorlig, atopikere har jo mye høyere risiko for astma og annen allergi. 

Men følges barnet opp av hudlege da? Smøres han? Snakk med dem om du er bekymret. Går han ikke i barnehage? Er han ellers rask og frisk? 

Anonymkode: fb88c...359

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mine atopiske barn takler ikke strømpebukser, og drar av seg sokkene ved første anledning. De går i tynne bomullstights når de må (om vinteren). De fryser sjeldent, problemet er at huden deres er tørr og varm. Sukker har ingen direkte sammenheng med eksem. Røyking inne er alvorlig, atopikere har jo mye høyere risiko for astma og annen allergi. 

Men følges barnet opp av hudlege da? Smøres han? Snakk med dem om du er bekymret. Går han ikke i barnehage? Er han ellers rask og frisk? 

Datteren min har også atopisk eksem, dog ganske mild. Bruker helst bomull her også. Skjønner godt hva du snakker om:) 

Han smøres, men ikke ofte. Han kler av seg alt av klær, og når han går med klær, er det noe som er atopisk eksem vennlig. De Bruker masse mykningsmiddel med parfyme i, i tillegg til at de ikke passer på så veldig med smøringen og riktige produkter.. han går ikke i bhg, og det er en del andre ting som har vært ille, men som har bedret seg etter tilsnakk fra flere familiemedlemmer.. 

Jeg vurderer å ta en ordentlig prat med dem:) Vi må bare finne ut hvordan vi kan ta det opp på en ok måte.. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Datteren min har også atopisk eksem, dog ganske mild. Bruker helst bomull her også. Skjønner godt hva du snakker om:) 

Han smøres, men ikke ofte. Han kler av seg alt av klær, og når han går med klær, er det noe som er atopisk eksem vennlig. De Bruker masse mykningsmiddel med parfyme i, i tillegg til at de ikke passer på så veldig med smøringen og riktige produkter.. han går ikke i bhg, og det er en del andre ting som har vært ille, men som har bedret seg etter tilsnakk fra flere familiemedlemmer.. 

Jeg vurderer å ta en ordentlig prat med dem:) Vi må bare finne ut hvordan vi kan ta det opp på en ok måte.. 

Hvordan vet du alle disse detaljene?

Anonymkode: 4264c...0d6

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har de penger til ordentlige klær? Er han kald på hender og føtter? Vanskelig når det gjelder andres barn.. Vet ikke helt hva jeg selv ville gjort. Men er det økonomien deres så hadde jeg donert noen brukte klær til dem for å se om de hadde brukt dem. 

Anonymkode: c0b37...56e

De har ikke verdens beste råd, men de kjøper det de trenger. Barnet har nok av klær:)

2 timer siden, Skogkløver skrev:

Her er absolutt en bekymringsmelding på sin plass! Et 2 år gammelt barn skal ikke få bestemme mengde klær (eller mangel på klær). Bare det at de røyker inne er hårreisende. Det er vel strengt talt også ulovlig med barn i hus.

Det er 15 grader her, men det blåser kaldt. Barnet mitt har joggebukse, ullbody og tynn ullue på. Jakke tidlig på morgen. Det er absolutt ikke for varmt. Jeg ser jo de barna med shorts og tskjorte, men det er større barn som i større grad kan regulere selv.

Som forelder må man ta "upopulære valg". Her tvinges det på riktige klær, og ingen klaging etterpå. Har fått min egen til å "velge" mellom passende alternativer, men thats it..

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er vel barnevernet det, standardsvaret her inne.

Hvis du ønsker å hjelpe selv, veiled foreldrene.

Anonymkode: b5348...552

Enig. Barnevernet kontaktes kun om foreldrene ikke endrer dette..

2 timer siden, Måbarefåsiat... skrev:

Min gutt er født i november og brukte knapt sokker og strømpebukser før han begynte i barnehagen da han var 14 mndr. Han var og er varm, som meg. Bruker knapt sokker selv gjennom vinteren. 

Det er nok helt vanlig ser jeg:) jeg er en skikkelig frysepinne og forstår kanskje ikke helt hvordan det er å være varm selv på vinteren. Her sover jeg med fleecebukse hele sommeren. 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Å være ute i bare bleien i 15 grader er absolutt ikke bra. 

Å ikke gå med sokker inne er ikke noe problem om barnet er varmt av seg, plenty av unger som gjør det. Og ikke noe problem å ikke ha på seg strømpebukse heller, det har aldri ungene våre gått med. 

Anonymkode: 1ad9b...de7

Han er nok varm av seg, det er vårt barn også. Men jeg trodde kanskje det irriterte den sensitive huden? Kanskje like greit å gå uten klær, så mye mykningsmiddel de bruker.. uff, jeg høres fæl ut nå, men slik er det. 

1 time siden, Embla82 skrev:

Kulde er en trigger for atopisk eksem, så selv om det er fint med luft er det viktigere å smøre ofte med parfymefri krem (helst canoderm, fås på blå resept når man har atopisk eksem diagnose). Og å ikke få kald hud. Ull kan også trigge rett mot huden, men bambus og andre myke plagg innerst er supert. Hva en toåring vil har lite med saken å gjøre. 

Jeg gikk egentlig inn på tråden for å be deg ikke blande deg. Har selv en nabojente jeg fryser bare av å se på, men hun er superaktiv og ser aldri ut til å fryse. Mindre syk enn mine barn. Så foreldrene kjenner henne nok best og kler henne etter hennes kropp og behov. 

Men argumentene til foreldrene her henger ikke helt på greip, og at en toåring skal bestemme om han skal ha klær på eller ikke er i alle fall ikke forsvarlig. Røyking inne tyder ikke på at foreldrene har satt seg helt inn i hva barn har godt av og ikke. Så jeg snur og tenker at her har man den typen situasjon man bør blande seg i. Denne ungen blir ikke ivaretatt som han skal. Ville tatt en ordentlig prat med dem, og spurt hva du kan gjøre for å hjelpe. Trenger de allergivennlige klær f.eks? Dette med røyking inne hadde jeg ikke klart å la ligge. Det kan påvirke ungens helse resten av livet. 

Takk for et fint svar! Jeg og mannen må snakke ordentlig med dem, fordi vi bryr oss om gutten. Vi har bare et barn fra før, og er mindre "erfarne", så hvordan vi kan ta det opp på en ok måte, må vi finne ut av. Jeg er helt enig, det er ikke forsvarlig å høre på barnet i dette tilfelle. Det finnes mange klær man kan bruke, selv på varme barn:) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet du alle disse detaljene?

Anonymkode: 4264c...0d6

Vi er i en situasjon hvor vi kjenner alle disse detaljene. Vi ser hverandre hver dag. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror enten du bør fokusere på en ting av gangen, selvom jeg forstår det er helheten her som bekymrer. Er det klær, snakk med dem om det. Foreslå bomull og fleece, hudlege, tips om smøreregimer, kremer, vaskemidler, neutral tøymykner, gode klesplagg (utvasket bomull er jo gull), badeolje. 

Er det røyking inne, burde jo alle reagere på det. Men er det sånn «røyke foran peisen», «under vifta» ol når barnet er ute, sover i annet rom, er det kanskje ikke helkrise (jeg mener bare: da forstår de problemstillingen, og kan kanskje endre det til «røyking på balkongen»). 

Er det kosthold, må du trå varlig. «Masse sukker», det er relativt, og som sagt ville jeg ikke knyttet det opp mot eksem eller klær. 

Eller: Tar de overhodet ikke vare på barnet på noe plan, det fryser, utsettes for passiv røyking og spiser bare godteri, da må det sterkere lut til, da må du ta en alvorsprat og be dem søke hjelp, hvis ikke må dere varsle noen. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er helt feil, og jeg tviler på at det hjelper mot eksem.

Jeg ville definitivt sagt ifra, men om de ikke lytter så lar jeg dem gjøre som de vil. Å kontakte barnevernet for noe slikt er like dumt.

Anonymkode: 6d647...1ca

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror enten du bør fokusere på en ting av gangen, selvom jeg forstår det er helheten her som bekymrer. Er det klær, snakk med dem om det. Foreslå bomull og fleece, hudlege, tips om smøreregimer, kremer, vaskemidler, neutral tøymykner, gode klesplagg (utvasket bomull er jo gull), badeolje. 

Er det røyking inne, burde jo alle reagere på det. Men er det sånn «røyke foran peisen», «under vifta» ol når barnet er ute, sover i annet rom, er det kanskje ikke helkrise (jeg mener bare: da forstår de problemstillingen, og kan kanskje endre det til «røyking på balkongen»). 

Er det kosthold, må du trå varlig. «Masse sukker», det er relativt, og som sagt ville jeg ikke knyttet det opp mot eksem eller klær. 

Eller: Tar de overhodet ikke vare på barnet på noe plan, det fryser, utsettes for passiv røyking og spiser bare godteri, da må det sterkere lut til, da må du ta en alvorsprat og be dem søke hjelp, hvis ikke må dere varsle noen. 

Forstår godt hva du mener. Jeg er kanskje en mor som blir sett på som "hysterisk førstegangsmor". 

For mye sukker - i den forstand at barnet ikke liker fast føde og får flere glass med cola -istedet- i løpet av en dag. Eller juice. Ikke vanlig juice, men den typen som inneholder tilsatt sukker. Foreldrene gjør ekstremt lite tiltak for å få barnet til å spise. 

- røyking skjer i samme rom. Gjerne der barnet sover. 

- begge foreldrene er slitne, og de eldre søstrene må passe ham hele tiden. Han finnes ofte ute i hagen alene. 

Uff, jeg føler jeg henger dem ut. Jeg vil virkelig ikke være besserwisser, men synes ikke det er riktig. Han skriker etter oppmerksomhet og nærhet, og søstrene orker sjeldent, og de har jo venner å være med.. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Forstår godt hva du mener. Jeg er kanskje en mor som blir sett på som "hysterisk førstegangsmor". 

For mye sukker - i den forstand at barnet ikke liker fast føde og får flere glass med cola -istedet- i løpet av en dag. Eller juice. Ikke vanlig juice, men den typen som inneholder tilsatt sukker. Foreldrene gjør ekstremt lite tiltak for å få barnet til å spise. 

- røyking skjer i samme rom. Gjerne der barnet sover. 

- begge foreldrene er slitne, og de eldre søstrene må passe ham hele tiden. Han finnes ofte ute i hagen alene. 

Uff, jeg føler jeg henger dem ut. Jeg vil virkelig ikke være besserwisser, men synes ikke det er riktig. Han skriker etter oppmerksomhet og nærhet, og søstrene orker sjeldent, og de har jo venner å være med.. 

Jeg synes det du nevner her gjør det litt mer alvorlig. Han står jo i fare for feilernæring, dårlig tannhelse og blir utsatt for svært mye passiv røyking. Toåringer skal heller ikke være ute alene eller bare overlates til eldre søsken. Hvis ikke foreldrene forstår alvoret når dere tar det opp med dem, ville jeg faktisk sendt en bekymring. Disse foreldrene trenger åpenbart veiledning. Dette er ikke bra! 

Anonymkode: 6ea17...895

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du virkelig genuint bryr deg om dette barnet så tar du å veileder foreldrene fremfor å sende avgårde en bekymringsmelding til BV! Hvor er det blitt av omtanke og veiledning og råd til hverandre i dette samfunnet, har vi blitt så kalde og feige at vi må involvere BV i absolutt alt?

Anonymkode: 4711f...89e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du virkelig genuint bryr deg om dette barnet så tar du å veileder foreldrene fremfor å sende avgårde en bekymringsmelding til BV! Hvor er det blitt av omtanke og veiledning og råd til hverandre i dette samfunnet, har vi blitt så kalde og feige at vi må involvere BV i absolutt alt?

Anonymkode: 4711f...89e

Men er det ikke derfor vi har et barnevern? Blant annet. De skal jo veilede foreldre og sette igang tiltak. Synes det er rart at ikke helsestasjonen har reagert på barnets kosthold. Og følges barnet opp av hudlege? 

Anonymkode: 3f3af...4d1

• Liker 20

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...