AnonymBruker Skrevet 23. april 2019 #41 Skrevet 23. april 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er nok dette som er det underliggende problemet, ja, da de er religiøse og ikke vant til human etisk konfirmasjon. Anonymkode: dda31...ebe Er vi i slekt? 😅 Mine besteforeldre kom nemlig ikke i min konfirmasjon. Jeg vet at det er fordi de var misfornøyde med at jeg valgte human-etisk konfirmasjon, men de kom med nøyaktig samme forklaring som dine svigerforeldre gjør. Anonymkode: 9c67d...e7d
Gjest Kjærlighetsbarn98 Skrevet 23. april 2019 #42 Skrevet 23. april 2019 Jeg forstår godt at barnebarnet er skuffet. Det hadde jeg også vært om besteforeldrene mine ikke kom da jeg hadde konfirmasjon. En ting er hvis de er syke, og ikke har mulighet til å komme, men ellers synes jeg de skal stille opp.
Vox_populi Skrevet 23. april 2019 #43 Skrevet 23. april 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: en seremoni for å markere overgangen fra ungdom til voksen Men konfirmasjon er jo ikke en seremoni som markerer overgang fra fra barn til voksen i det hele tatt, den grensa passeres adskillige år senere, ved 18, eller kanskje heller 20. Det gjelder både konfirmasjon og tullekonfirmasjon. Det fins én grunn til at barna vil konfirmeres: de har lyst på penger, mange penger. Om besteforeldrene gir de nødvendige tusen, har de gjort det som ventes av dem og alle burde være fornøyde.
Clefable Skrevet 23. april 2019 #44 Skrevet 23. april 2019 Jeg tror ikle jeg skjønner helt. De har booket en helt annen tur til et helt annet sted, altså en ferie, med vilje for å unngå konfirmasjonen? Jeg hadde vært skuffet selv. Om jeg var konfirmanten, hadde nok dette hatt mulighet til å ødelegge forholdet vårt fremover. Og det synes jeg besteforeldrene burde gjøres klar over, dersom de ikke er det allerede. Det hadde vært noe annet om de hadde en faktisk grunn til å måtte utebli, men her har de jo gått aktivt inn for å unngå det. Og så sært å være sur for at man ikke har feiret navnedagen til bestefaren. Jeg har aldri i hele mitt liv vært borti at noen feirer det. Barnselig å skulle boycotte barnebarnets konfirmasjon for noe sånt.
AnonymBruker Skrevet 23. april 2019 #45 Skrevet 23. april 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes TS overreagerer. Folk må få bestemme selv, uansett om det er besteforeldre eller ei. Det å være ungdom/barn i dag er alt for enkelt. Verden er hard og ingenting kommer gratis. Besteforeldrene ga nettopp den beste gaven de kunne gi til barnebarnet: Lærdom om hvor hard verden er, blir du møtt med skuffelse så er det bare å glemme det og komme seg videre. Dere virker som noen spesielle foreldre som faktisk ikke kan forstå at deres barn ikke er sentrum av universet. Anonymkode: 60076...ee0 Å kjære tid.🙄 Anonymkode: 24fde...9e3 7
AnonymBruker Skrevet 23. april 2019 #46 Skrevet 23. april 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan forstå at du er skuffet, samtidig så er faktisk ikke human etisk konfirmasjon noe annet enn ren pengetigging. Konfirmasjon betyr bekreftelse, hva skal datteren din bekrefte? Navnet sitt? Greit å ikkke ville konfirmeres i kirken, men da er det faktisk ikke grunnlag for noe "konfirmasjon". Slik sett forstår jeg besteforeldrene, de ønsker ikke å bi dra i en tiggefest. Anonymkode: b1f1b...48b Nå er vel ordinær konfirmasjon også ren pengetigging i de fleste tilfeller. Jeg synes det er ganske hyklersk å konfirmere seg kristelig når man ikke finnes kristen, men gjør det kun for gavenes skyld. Humanetisk konfirmasjon har minst like mange obligatoriske samlinger før selve seremonien, der det diskuteres menneskerettigheter, etiske og moralske problemstillinger osv. Jeg kan være enig i at ordet «konfirmasjon» ikke passer, men ungdommene går uansett her gjennom en like verdifull prosess gjennom «undervisningen», uten at de må påberope seg en tro de kanskje ikke har. Anonymkode: b07a4...e09 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2019 #47 Skrevet 23. april 2019 1 time siden, Vox_populi skrev: Men konfirmasjon er jo ikke en seremoni som markerer overgang fra fra barn til voksen i det hele tatt, den grensa passeres adskillige år senere, ved 18, eller kanskje heller 20. Det gjelder både konfirmasjon og tullekonfirmasjon.Det fins én grunn til at barna vil konfirmeres: de har lyst på penger, mange penger. Om besteforeldrene gir de nødvendige tusen, har de gjort det som ventes av dem og alle burde være fornøyde. Når det religiøse aspektet uansett ikke er tilstede kan man jo like gjerne velge humanetisk. Mindre hykleri, og mer matnyttig lærdom. Anonymkode: f2f46...ab6 2
AnonymBruker Skrevet 23. april 2019 #48 Skrevet 23. april 2019 5 hours ago, AnonymBruker said: jeg er bare bonusforelder. Anonymkode: dda31...ebe Og da burde du bare kleppe leppene dine sammen. Det er ikke din kamp å ta- det er ikke dine foreldre heller ditt barn det gjelder. Om noen skal snakke med de er det ikke deg! Anonymkode: 03e5c...498
AnonymBruker Skrevet 23. april 2019 #49 Skrevet 23. april 2019 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og da burde du bare kleppe leppene dine sammen. Det er ikke din kamp å ta- det er ikke dine foreldre heller ditt barn det gjelder. Om noen skal snakke med de er det ikke deg! Anonymkode: 03e5c...498 Um, nei? TS bryr seg åpenbart mye om barnet og vil barnets beste, husker jeg riktig så nevnte hun vel at det heller ikke er en mor i bildet, så TS er mest sannsynlig den eneste morsfiguren barnet har akkurat nå. Bare fordi hun ikke fødte barnet betyr det ikke at hun ikke kan elske det! Anonymkode: 99431...4f1 5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå