Gå til innhold

Besteforeldre dropper konfirmasjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du kan jo si eller be partneren din om å si at da forventer dere at de ihvertfall gir en gave eller gjør stas på konfirmanten i ettertid.

Anonymkode: 9a86d...ed8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Si det til dem, de fortjener å få høre det!

Tok det opp med noen i partners familie og det ble antydet at grunnen til at besteforeldrene bestilte reisen var at vi ikke hadde stilt opp på navnedag til bestefaren (vi hadde idrettstevne i et annet land den helgen), og dette var visst veldig sårt for ham så det hele er visst vår feil. Blir litt oppgitt, men da er det jo bare å gå videre og late som ingenting.

Anonymkode: dda31...ebe

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tok det opp med noen i partners familie og det ble antydet at grunnen til at besteforeldrene bestilte reisen var at vi ikke hadde stilt opp på navnedag til bestefaren (vi hadde idrettstevne i et annet land den helgen), og dette var visst veldig sårt for ham så det hele er visst vår feil. Blir litt oppgitt, men da er det jo bare å gå videre og late som ingenting.

Anonymkode: dda31...ebe

Så de feirer navnedager men ikke humanetisk konfirmasjon? Sære folk.

Anonymkode: f7981...6b0

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så de feirer navnedager men ikke humanetisk konfirmasjon? Sære folk.

Svensker...

Anonymkode: dda31...ebe

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tok det opp med noen i partners familie og det ble antydet at grunnen til at besteforeldrene bestilte reisen var at vi ikke hadde stilt opp på navnedag til bestefaren (vi hadde idrettstevne i et annet land den helgen), og dette var visst veldig sårt for ham så det hele er visst vår feil. Blir litt oppgitt, men da er det jo bare å gå videre og late som ingenting.

Anonymkode: dda31...ebe

Innleggene dine er litt uklare. Feiret bestefaren navndsgen sin? Er det virkelig noen som gjør det?

Er partneren far til barnet? Hvis det så hadde det vel vært lettere å kalle han for far fremfor partner. 

Anonymkode: ddb97...0c1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er besteforeldrene svenske, siden navnedagen er så viktig? 

Anonymkode: 47f1d...72d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har null problemer med å forstå reaksjonen din, for dette er virkelig egoistisk oppførsel fra besteforeldrene sin side. Imidlertid er jeg enig med din partner når han ønsker å pynte på situasjonen. Det gagner ingen at konfirmanten settes opp mot besteforeldrene.

Anonymkode: 7e298...a3a

Jeg hadde personlig ringt selv til besteforeldrene og stilt disse spørsmålene - og sagt at barnebarnet blir såpass skuffet at du ser deg nødt til å ta en hvit løgn. 

Det er helt greit om noen blir syke, men dette er jo helt åndssvakt.

Anonymkode: c237b...a52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

2 uker før konfirmasjon ringer barnets eneste gjenlevende besteforeldre (i en helt annen anledning) og forteller på slutten av samtalen at de ikke kan komme i konfirmasjon fordi de ikke får byttet om på flybilletter. De har visst om konfirmasjonen i et halvt år, fikk innbydelse for over 2 måneder siden, og bestilte reisen de ikke får byttet billettene fra for 3 uker siden.

Barnet er skikkelig knust over dette (det er en virkelig stor anledning for henne, selv om det er human etisk konfirmasjon, eller kanskje nettopp derfor) og jeg vet virkelig ikke hva jeg skal si i sakens anledning. Familien er liten, besteforeldrenes økonomi er god så å kjøpe nye flybilletter hadde vært en bagatell, og selskapet har allerede krympet noe pga sykdom og et brått dødsfall.

Min partner, som er barnet til disse besteforeldrene, synes ikke det er en stor sak og blir litt irritert når jeg ønsker å fortelle barnet sannheten (nemlig at jeg er svært skuffet over besteforeldrene og synes det er ille at de ikke kommer), partner vil heller at vi bare skal si at det ble umulig for dem, sånt skjer, og ikke ta det personlig, noe i den duren. Overreagerer jeg? Er dette bare slikt som skjer?

Anonymkode: dda31...ebe

Dette er dumt av besteforeldrene til barnet. MEN du skal ikke lempe dine tanker om dette over på barnet ditt. Når jeg voks opp snakket mammaen min dritt om farmoren min 24/7. Fortalte hele tiden hvor dritt hun var, for skuffet hun konstant var over at farmor ikke var slik hun burde være. Snakket nedlatende om henne når jeg var glad i henne. Det sugde som faen. Og jeg syns ikke du har rett til å ta irritasjonen din ovenfor besteforeldrene til barnet ut over barnet. Du sier til barnet at besteforeldrene kommer ikke fordi de ikke får byttet om billettene. Eventuelt kan du be besteforeldrene selv ringe barnet og fortelle. Men du skal ikke sitte der å skjenne på bestemor og bestefar til barnet og fortelle barnet hvor fæle de er. Det er råttent gjort. 

Ellers overreagerer du ikke, du har lov til å bli irritert. Men igjen, la barnet selv bestemme hva han/hun føler ovenfor de. Kanskje han/hun blir skuffet ja, men du trenger ikke sette ord i hodet på barnet. Det beste her er egentlig at du ringer besteforeldrene, sier at de får ringe barnet og selv fortelle at de ikke kommer og hvorfor. 

Anonymkode: d5b47...d95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo også si at det nok er fordi de er religiøse, og de er den generasjonen de er, at de derfor ikke forstår at humanetisk konfirmasjon er en stor anledning for konfirmanten. Ikke som en unnskyldning, men som en forklaring. For det er det jo. 

Anonymkode: 2b87c...10e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Innleggene dine er litt uklare. Feiret bestefaren navndsgen sin?

Har bare vært opptatt av å anonymisere, fordi det er sikkert noen som kan gjette seg til hvem dette er hvis de kjenner noen i omgangskretsen, og jeg ønsker ikke å henge ut noen.

Men ja, bestefar feirer navnedag og partneren min er den eneste forelderen til konfirmanten, jeg er bare bonusforelder.

Anonymkode: dda31...ebe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes TS overreagerer. Folk må få bestemme selv, uansett om det er besteforeldre eller ei.

Det å være ungdom/barn i dag er alt for enkelt. Verden er hard og ingenting kommer gratis.

Besteforeldrene ga nettopp den beste gaven de kunne gi til barnebarnet: Lærdom om hvor hard verden er, blir du møtt med skuffelse så er det bare å glemme det og komme seg videre.

Dere virker som noen spesielle foreldre som faktisk ikke kan forstå at deres barn ikke er sentrum av universet.

 

Anonymkode: 60076...ee0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan forstå at du er skuffet, samtidig så er faktisk ikke human etisk konfirmasjon noe annet enn ren pengetigging. Konfirmasjon betyr bekreftelse, hva skal datteren din bekrefte? Navnet sitt? Greit å ikkke ville konfirmeres i kirken, men da er det faktisk ikke grunnlag for noe "konfirmasjon". Slik sett forstår jeg besteforeldrene, de ønsker ikke å bi dra i en tiggefest. 

Anonymkode: b1f1b...48b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

For noe tull!

Det er lov å si at man blir skuffet også som voksen. Dette er en konfirmant som høyst sannsynlig kan tenke selv! Barn setter pris på ærlighet, hvorfor skal mor direkte lyve?

TS: JA du har rett til å bli skuffa, og nei barnet ditt tar ikke skade av å høre det, tvert imot kan det heller føles litt godt fordi nå sitter jo barnet som et spørsmålstegn og lurer på om det er seg selv det er noe galt med siden det er lei seg over besteforeldre som ikke kommer og ingen andre ser ut til å synes det er noe nevneverdig å bry seg om.

Synes også mannen din bør gro noen baller og være PAPPA her, ikke barn selv! Han bør lytte til sitt barn og er hans barn trist bør han formidle dette til sine foreldre så de i det minste er klinkende klar over hva deres valg medfører av konsekvenser.

og en siste ting: dropper de konfirmasjonen skal de faen ikke syte når barnebarnet driter i å møte opp til deres runddager eller andre lignende feiringer de skulle invitere til. 

Anonymkode: 5e0cf...49f

Jeg er uenig i dette. Moren min var alltid (litt) for ærlig i sånne situasjoner og det fikk meg til å føle at ingen brydde seg og at det var meg det var noe galt med. Ville heller ha pyntet på sannheten for barnets skyld. 

Anonymkode: 18632...237

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg var i konfirmasjonsalder sa Mormoren min klart ifra at human-etisk konfirmasjon IKKE var en konfirmasjon, men renspikket tull, og at om jeg gjorde noe sånt, så kom ikke hun, og jeg kom iallefall ikke til å få noe gave. Men om jeg konfirmerte meg "ordentlig" skulle jeg få bunad... 

Så det er nok en god del som ikke vet at å ha en seremoni for å markere overgangen fra ungdom til voksen ikke er noe som er funnet opp av kristendommen, men er vanlig i omtrent alle kulturer... Du ser dem her på kg også, det er de som hyler om at humanetisk konfirmasjon og navnefest er "gavefester" (som om man faktisk tjener penger på det... vi gikk i heidundrande minus på vår navnefest, med koldtbord og kaker og pynt og whatnot..).

Anonymkode: 2151c...b91

Hvor blir det hylt om sa du?

Anonymkode: d610f...d26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg konfirmerte meg borgerlig for mange år siden, var det ikke vanlig. Moren min advarte meg om at den eldre generasjonen kanskje ikke ville se på dette som ordentlig konfirmasjon og at dette kunne vises på størrelse på gave etc. Jeg merket ikke noe til det. Men, ts, det er åpenbart at disse besteforeldrene ikke ønsker å delta i barnebarnets store dag. La dem slippe. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er uenig i dette. Moren min var alltid (litt) for ærlig i sånne situasjoner og det fikk meg til å føle at ingen brydde seg og at det var meg det var noe galt med. Ville heller ha pyntet på sannheten for barnets skyld. 

Anonymkode: 18632...237

Jeg har opplevd det motsatte, nemlig at et familiemedlem konsekvent dekket over for et annet som aldri stilte opp hverken fysisk eller med bursdag/julegaver. Først som voksen fant jeg ut dette og føler nå at min gode relasjon til familiemedlemmet som aldri stilte opp er basert på løgn. I tillegg har jeg fått dårligere forhold til den som alltid dekket over fordi det føles som om h*n alltid har løyet for meg.

I dette tilfellet villet jeg vært ærlig, men nøytral i formidlingen og hvis barnet uttrykte skuffelse så ville jeg ha støtter barnet i disse følelsene. 

Anonymkode: 07468...fc8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

At religiøse slektninger avstår fra å komme i en ukristen konfirmasjon er da slettes ikke uvanlig, og virkelig ikke noe å ta sånn på vei for.   

Anonymkode: 1f56e...06d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del ville jeg satt konfirmant og besteforeldre i kontakt med hverandre, gjerne over telefon, så de selv kan si, eller finne på, unnskyldningen for å ikke dukke opp. Unnskyldninger via 3.-part er ingenting verdt. La de få kjenne at valgene de tar har konsekvenser for noen og at hovedpersonen ønsker dem til stede. Det der med å "gi beskjed om at vi ikke kommer" hører ingen steder hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg var i konfirmasjonsalder sa Mormoren min klart ifra at human-etisk konfirmasjon IKKE var en konfirmasjon, men renspikket tull, og at om jeg gjorde noe sånt, så kom ikke hun, og jeg kom iallefall ikke til å få noe gave. Men om jeg konfirmerte meg "ordentlig" skulle jeg få bunad... 

Så det er nok en god del som ikke vet at å ha en seremoni for å markere overgangen fra ungdom til voksen ikke er noe som er funnet opp av kristendommen, men er vanlig i omtrent alle kulturer... Du ser dem her på kg også, det er de som hyler om at humanetisk konfirmasjon og navnefest er "gavefester" (som om man faktisk tjener penger på det... vi gikk i heidundrande minus på vår navnefest, med koldtbord og kaker og pynt og whatnot..).

Anonymkode: 2151c...b91

ALLE konfirmasjoner er noe tull. Barn før i tiden var voksne på den alderen, men nå bør de hjemme og går på skole til midten av tjueårene. Pengene blir ikke Brukt på å starte et hjem, men ofte på tant og fjas. Noen er litt fornuftige. Hele konfirmasjonsgreine er noe gammeldags tullball. Så mye stri bare for en dags fest. 

Anonymkode: 25f54...688

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At religiøse slektninger avstår fra å komme i en ukristen konfirmasjon er da slettes ikke uvanlig, og virkelig ikke noe å ta sånn på vei for.

Litt mer komplisert enn som så da. De sa de gledet seg da de fikk invitasjon, og vi har ikke hørt noe annet før nå. De sa ikke noe til konfirmanten.

Jeg hadde ikke tatt på vei om de sa "det der vil vi ikke være en del av" og kommet med f.eks religion som argument. Men det er det å finne på en tulleunnskyldning to uker før og takke nei til mulige løsninger som provoserte meg.

Men svigerinnen min mente det var payback for at vi takket nei til å feire navndag, og bestefar har alltid vært litt lunefull, så dette er en troverdig forklaring og jeg er forlengst ferdig med å være opprørt.

TS

Anonymkode: dda31...ebe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...