AnonymBruker Skrevet 23. april 2019 #1 Skrevet 23. april 2019 2 uker før konfirmasjon ringer barnets eneste gjenlevende besteforeldre (i en helt annen anledning) og forteller på slutten av samtalen at de ikke kan komme i konfirmasjon fordi de ikke får byttet om på flybilletter. De har visst om konfirmasjonen i et halvt år, fikk innbydelse for over 2 måneder siden, og bestilte reisen de ikke får byttet billettene fra for 3 uker siden. Barnet er skikkelig knust over dette (det er en virkelig stor anledning for henne, selv om det er human etisk konfirmasjon, eller kanskje nettopp derfor) og jeg vet virkelig ikke hva jeg skal si i sakens anledning. Familien er liten, besteforeldrenes økonomi er god så å kjøpe nye flybilletter hadde vært en bagatell, og selskapet har allerede krympet noe pga sykdom og et brått dødsfall. Min partner, som er barnet til disse besteforeldrene, synes ikke det er en stor sak og blir litt irritert når jeg ønsker å fortelle barnet sannheten (nemlig at jeg er svært skuffet over besteforeldrene og synes det er ille at de ikke kommer), partner vil heller at vi bare skal si at det ble umulig for dem, sånt skjer, og ikke ta det personlig, noe i den duren. Overreagerer jeg? Er dette bare slikt som skjer? Anonymkode: dda31...ebe 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2019 #2 Skrevet 23. april 2019 Hvor mye koster det for helt nye flybilletter? Kan du foreslå at dere betaler dem (slik at de forstår hvor viktig det er for dere at de kommer?) Anonymkode: d1d18...4cb 15
AnonymBruker Skrevet 23. april 2019 #3 Skrevet 23. april 2019 Jeg har null problemer med å forstå reaksjonen din, for dette er virkelig egoistisk oppførsel fra besteforeldrene sin side. Imidlertid er jeg enig med din partner når han ønsker å pynte på situasjonen. Det gagner ingen at konfirmanten settes opp mot besteforeldrene. Anonymkode: 7e298...a3a 31
Gjest hind Skrevet 23. april 2019 #4 Skrevet 23. april 2019 Jeg hadde også blitt enormt skuffet. Selv hadde jeg skammet meg hvis jeg var bestemor og ikke kom meg i barnebarnets konfirmasjon.
AnonymBruker Skrevet 23. april 2019 #5 Skrevet 23. april 2019 Har de bestilt fly til feil datoer? Går vanligvis an å ombooke, mot ekstra betaling selvsagt. Anonymkode: ec5be...d81 8
AnonymBruker Skrevet 23. april 2019 #6 Skrevet 23. april 2019 Jeg ville absolutt ikke satt barnet opp mot besteforeldrene. Jeg skjønner at du ble lei deg. Her virker det som om farens side har et helt annet syn på slikt enn hva du og barnet ditt har. Vi hadde noe lignende da vi skulle ha navnefest. For meg var det en stor greie. Jeg er vant til at slikt er bunad, sølvtøy, koldtbord, hvite duker og krystallglass, og FINT besøk. Mannen ville dekke på med ikea-melkeglassene våre og ikea-bestikket, og skjønte ikke hvorfor jeg ble lei meg. Han var ikke vant med navnefester/dåper, og tenkte at det var som et vanlig familiebesøk med hverdagsklær og en hjemmebakt kake og litt kaffe. Høres ut som om mannen din og familien hans er litt der de også... Anonymkode: 2151c...b91 4
Ullvott Skrevet 23. april 2019 #7 Skrevet 23. april 2019 Du skal ikke dele dine følelser overfor svigerforeldrene dine med konfirmanten. Det er voksne følelser som et barn ikke trenger å ta del i. La heller barnet tenke selv. Du trenger ikke skjønnmale situasjonen og dekke over eller late som om besteforeldrene er lei seg, men vær nøytral når du omtaler situasjonen som har oppstått. Men samtidig: jeg hadde vært utrolig skuffet og ville adressert problemet der det ligger, nemlig hos besteforeldrene. Det er dårlig gjort å nedprioritere barnebarnet til konfirmasjonen, og det sender mange slags uheldige signaler. For det første signaliserer de at det er helt greit å være seg selv aller mest, men de gir samtidig uttrykk for at hun ikke har så høy verdi for dem. Jeg må samtidig si at jeg baserer svaret mitt på den informasjonen som ligger i hovedinnlegget. Hvis de har oppgitt vektige grunner som ikke er nevnt vil det selvsagt være annerledes. Jeg stusset dessuten på det at de ikke får endret flybillettene. Har de bestilt feil? Har de fått oppgitt feil dato? 6
AnonymBruker Skrevet 23. april 2019 #8 Skrevet 23. april 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor mye koster det for helt nye flybilletter? Kan du foreslå at dere betaler dem (slik at de forstår hvor viktig det er for dere at de kommer?) Jeg foreslo å kjøpe tur retur billetter til dem kun for helgen, men de takket nei da de hadde betalt for disse andre billettene TS Anonymkode: dda31...ebe 5
AnonymBruker Skrevet 23. april 2019 #9 Skrevet 23. april 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har de bestilt fly til feil datoer? Går vanligvis an å ombooke, mot ekstra betaling selvsagt Nei, de har bestilt en hel egen reise lenge etter at invitasjonene er sendt, med faste datoer de visstnok ikke får byttet. Jeg foreslo å betale tur retur billetter fra der de er, men det var visst ingen god løsning.. Det virker på meg som dette bare er en oppkonstruert unnskyldning for ikke å komme. TS Anonymkode: dda31...ebe 10
AnonymBruker Skrevet 23. april 2019 #10 Skrevet 23. april 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det gagner ingen at konfirmanten settes opp mot besteforeldrene. Jeg ser den, jeg blir bare så enormt frustrert på konfirmantens vegne og sliter med å svare når h*n spør "hvorfor ikke?", "de visste jo datoen?" ol. De pleier å ha kontakt med konfirmanten på snap og messenger, men har helt latt være å fortelle konfirmanten om at de ikke kommer. Anonymkode: dda31...ebe 4
Gjest Skrevet 23. april 2019 #11 Skrevet 23. april 2019 Jeg ville nok ikke lagt mine følelser over på barnet, men jeg ville også forklart enkelt og greit om hvorfor de ikke kan komme også kan barnet tolke det deretter. Man må kunne si at de kommer ikke i konfirmasjonen da de har bestilt en ferietur de ikke får booket om.
AnonymBruker Skrevet 23. april 2019 #12 Skrevet 23. april 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Høres ut som om mannen din og familien hans er litt der de også... Det er nok dette som er det underliggende problemet, ja, da de er religiøse og ikke vant til human etisk konfirmasjon. Anonymkode: dda31...ebe
The Kitten Skrevet 23. april 2019 #13 Skrevet 23. april 2019 Jeg ville ikke gitt dem de fineste julegavene i årene som kommer. 12
AnonymBruker Skrevet 23. april 2019 #14 Skrevet 23. april 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er nok dette som er det underliggende problemet, ja, da de er religiøse og ikke vant til human etisk konfirmasjon. Anonymkode: dda31...ebe Da jeg var i konfirmasjonsalder sa Mormoren min klart ifra at human-etisk konfirmasjon IKKE var en konfirmasjon, men renspikket tull, og at om jeg gjorde noe sånt, så kom ikke hun, og jeg kom iallefall ikke til å få noe gave. Men om jeg konfirmerte meg "ordentlig" skulle jeg få bunad... Så det er nok en god del som ikke vet at å ha en seremoni for å markere overgangen fra ungdom til voksen ikke er noe som er funnet opp av kristendommen, men er vanlig i omtrent alle kulturer... Du ser dem her på kg også, det er de som hyler om at humanetisk konfirmasjon og navnefest er "gavefester" (som om man faktisk tjener penger på det... vi gikk i heidundrande minus på vår navnefest, med koldtbord og kaker og pynt og whatnot..). Anonymkode: 2151c...b91 6
AnonymBruker Skrevet 23. april 2019 #15 Skrevet 23. april 2019 Har du forklart dem hvor lei seg konfirmanten er for at de ikke kommer? At det er en stor greie for henne, og at de skader forholdet til henne om de ikke kommer? At de risikerer at hun ikke ønsker å ha så mye med dem å gjøre om de ikke kommer? Anonymkode: 2151c...b91 7
AnonymBruker Skrevet 23. april 2019 #16 Skrevet 23. april 2019 10 minutter siden, Ullvott skrev: Du skal ikke dele dine følelser overfor svigerforeldrene dine med konfirmanten. Det er voksne følelser som et barn ikke trenger å ta del i. La heller barnet tenke selv. Du trenger ikke skjønnmale situasjonen og dekke over eller late som om besteforeldrene er lei seg, men vær nøytral når du omtaler situasjonen som har oppstått. Men samtidig: jeg hadde vært utrolig skuffet og ville adressert problemet der det ligger, nemlig hos besteforeldrene. Det er dårlig gjort å nedprioritere barnebarnet til konfirmasjonen, og det sender mange slags uheldige signaler. For det første signaliserer de at det er helt greit å være seg selv aller mest, men de gir samtidig uttrykk for at hun ikke har så høy verdi for dem. Jeg må samtidig si at jeg baserer svaret mitt på den informasjonen som ligger i hovedinnlegget. Hvis de har oppgitt vektige grunner som ikke er nevnt vil det selvsagt være annerledes. Jeg stusset dessuten på det at de ikke får endret flybillettene. Har de bestilt feil? Har de fått oppgitt feil dato? For noe tull! Det er lov å si at man blir skuffet også som voksen. Dette er en konfirmant som høyst sannsynlig kan tenke selv! Barn setter pris på ærlighet, hvorfor skal mor direkte lyve? TS: JA du har rett til å bli skuffa, og nei barnet ditt tar ikke skade av å høre det, tvert imot kan det heller føles litt godt fordi nå sitter jo barnet som et spørsmålstegn og lurer på om det er seg selv det er noe galt med siden det er lei seg over besteforeldre som ikke kommer og ingen andre ser ut til å synes det er noe nevneverdig å bry seg om. Synes også mannen din bør gro noen baller og være PAPPA her, ikke barn selv! Han bør lytte til sitt barn og er hans barn trist bør han formidle dette til sine foreldre så de i det minste er klinkende klar over hva deres valg medfører av konsekvenser. og en siste ting: dropper de konfirmasjonen skal de faen ikke syte når barnebarnet driter i å møte opp til deres runddager eller andre lignende feiringer de skulle invitere til. Anonymkode: 5e0cf...49f 30
AnonymBruker Skrevet 23. april 2019 #17 Skrevet 23. april 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei, de har bestilt en hel egen reise lenge etter at invitasjonene er sendt, med faste datoer de visstnok ikke får byttet. Jeg foreslo å betale tur retur billetter fra der de er, men det var visst ingen god løsning.. Det virker på meg som dette bare er en oppkonstruert unnskyldning for ikke å komme. TS Anonymkode: dda31...ebe Da er det tydeligvis ikke et "uhell" de ikke får rettet opp, men de har med vitende og vilje nedprioritert konfirmasjonen til barnebarnet sitt, de tør bare ikke innrømme det. Dette er virkelig dårlig gjort, og jeg skjønner godt at du er sint. Fortell konfirmanten hvorfor de ikke kan komme, slik @Anki skriver. Ikke legg dine følelser over på konfirmanten, men ta konfirmanten på alvor om han/hun blir lei seg eller sint. (Jeg tenker det er lov å si seg enig om konfirmanten uttrykker skuffelse/sinne e.l., men ikke bring disse følelsene på banen selv.) Den eneste formildende omstendigheten jeg kan tenke meg her er om dødsfallet du nevnte gjør at det blir for tungt for dem å komme, men da burde de i så fall sagt det. Anonymkode: f2f46...ab6 8
AnonymBruker Skrevet 23. april 2019 #18 Skrevet 23. april 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ser den, jeg blir bare så enormt frustrert på konfirmantens vegne og sliter med å svare når h*n spør "hvorfor ikke?", "de visste jo datoen?" ol. De pleier å ha kontakt med konfirmanten på snap og messenger, men har helt latt være å fortelle konfirmanten om at de ikke kommer. Anonymkode: dda31...ebe Vær ærligere barnet men på en ryddig måte. Du bør også rett og slett understreke at barnet ikke har gjort noe galt og noen ganger er de voksne ubetenksomme/egoister, og da er det lov til å være lei seg. Anonymkode: 5e0cf...49f 4
AnonymBruker Skrevet 23. april 2019 #19 Skrevet 23. april 2019 19 minutter siden, AnonymBruker said: Nei, de har bestilt en hel egen reise lenge etter at invitasjonene er sendt, med faste datoer de visstnok ikke får byttet. Jeg foreslo å betale tur retur billetter fra der de er, men det var visst ingen god løsning.. Det virker på meg som dette bare er en oppkonstruert unnskyldning for ikke å komme. TS Anonymkode: dda31...ebe Si det til dem, de fortjener å få høre det! Anonymkode: 18b63...39a 3
AnonymBruker Skrevet 23. april 2019 #20 Skrevet 23. april 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Si det til dem, de fortjener å få høre det! Anonymkode: 18b63...39a Enig i dette. Ikke kjeft, det tjener ikke til noe, men gi klar beskjed om at konfirmanten er skuffet og lei seg, og du også. Anonymkode: f2f46...ab6 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå