Gå til innhold

Er det aktive ryttere her?


Liz_69

Anbefalte innlegg

Er den noen voksne, aktive ryttere her? Med full jobb og famile? Hvordan klarer dere å finne tid og penger til å drive med denne fantastiske, men dyre og tidkrevende sporten?

Selv er jeg 36 år, og har en sønn på 8 år. Jeg har veldig lyst til å ta opp igjen ridningen, men problemet er jo tidsklemma og økonomien.... Helst vil jeg jo ha egen hest igjen, men innser at det må forbli en drøm en stund til. Det er vel aldri for sent å ta det opp igjen eller... Er mye stivere, og blir fortere støl enn før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, jeg har det litt som deg! Har begynt aa ri igjen etter ti aar, og synes det er kjempeartig! Man glemmer ikke gamle kunster saa lett, men jeg er nok litt mer forsiktig enn foer. Men det er vel egentlig bra. Har kjempelyst paa hest, men som du sier tar det mye tid. Tror naa jeg har funnet en hest jeg kan ri ca. en gang i uken for en slikk og ingenting, og gleder meg til aa se den. Ellers rir jeg paa forskjelleige ridesentre her borte i Skottland - alt fra islandshester til Irish Draughts. Foretrekker de litt mer rolige hestene,da (hadde en rekke nesten-ulykker forrige uke paa en irsk hest).

Vil anbefale deg enten aa finne et ridesenter der du kan ta et kurs i sprand/dressur, eller finne et senter der de tilbyr turridning hvis det er det du foretrekker. Etterhvert kan du jo se deg om etter en hest aa ha paa halvfor eller kan faa laane naar det passer deg, enten ved aa sette inn annonser paa internett, i staller rundt omkring etc.

Lykke til!

ps. hesteferier er ogsaa artig, da. Over Hardangervidda paa hest (med Rauland Ridesenter), Rideleir med instruksjon etc. Mulighetene er mange!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dixie i.i

Jeg er aktiv rytter oh konkurrerre på et greit nasjonalt nivå.

Nå er det bare mag fortiden da, men det koster med billån, boliglån og studielån. Bruker 7-8000 pr. mnd på hest, så det er mye som må prioriteres bort, men jeg synes det er verdt det. Det gjelder både tid og penger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Ja, Rauland er bra! Mange år siden jeg har vært der nå da, hele 8 år siden sist.

Tror nok ridesentrene ligger litt tettere i Skottland her :) De har jo en litt annen tradisjon for ridning enn det vi har.

Et av problemene har vært at tilbudet her hvor jeg bor har vært så dårlig! Har prøvd meg på kurs, men gidder ikke ri hester som nesten ikke går fremover. Har også venner som har hester, men de har dem hjemme og må kjøre for å komme til ridehus. Turmulighetene er også dårlige der.

Nå bygges et nytt ridesenter her som jeg er veldig spent på. Det er i den forbindelse jeg begynt å tenke på å skaffe meg egen hest. Har nok blitt litt kravstor med årene, vil ri en ok hest, vil ha den et sted der det er ridehus, gode turmuligheter, og dyktige instruktører. Da koster det.... 4000+ og så skal man jo ha utstyr, vetrinær, forsikring, skoing, instuksjon etc i tillegg...

Ja, rideferier har jeg begynt å prioritere. Skal på rideweekend til Danmark snart, skal tilbake til samme sted i sommer. Da skal sønnen min være med, og vi kombinerer oppholdet med legoland etc. Men det er jo kontinuitet og jevnlig trening jeg trenger.

Det beste for meg vil nok være hest på for, eller å kjøpe sammen med noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg er voksen rytter på rideklubbnivå, har egen hest. Jeg har ingen familie, så jeg kan prioritere tiden etter eget ønske. For å få ned kostnadene har jeg forryttere som har hesten faste dager i uka, og som deler på en del av utgiftene. Samtidig får jeg litt avlastning så jeg ikke må i stallen hver dag (pga jobb er det vanskelig).

Jeg kjenner en trebarnsmor med mann og hest. Begge foreldrene har fleksible jobber, og pappa passer barna når mor er i stallen. Og ofte er hele familien i stallen og pusler med forskjellig. De har på mange måter flyttet en del av sitt familie- og sosiale liv til stallen. Men dette er bevisste valg for denne familien.

Jeg skulle tro at en lur løsning for deg er å starte på ridekurs, til du får tilbake ridefølelsen og får begrepene på plass igjen, og kan orientere deg litt i ridemiljøet. Jeg vil ikke råde deg til å kjøpe egen hest med det samme. Slik jeg ser det, er det svært mange som har egen hest idag (her jeg bor i hvert fall) og de færreste har tid til å være på stallen 7 dager i uka. Det er kamp om gode forryttere (voksne som kan håndtere hest og ri på en fornuftig måte som ikke utsetter hest og rytter for unødvendig risiko).

En hesteeier er faktisk juridisk ansvarlig for hva en forrytter kommer ut for med hesten, selv om du ikke er tilstede. Da er det skummelt å ta inn en 10-årig hestejente som hverken er sterk nok eller erfaren nok for å håndtere hest i en farlig situasjon, fordi det var den eneste avlastningen som meldte seg når du selv ikke har anledning til å passe hesten din alle dager...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Formosiss

Anbefaler et ridekurs som de andre her sier.

Har selv ikke familie, men jeg er fulltidsstudent, jobber deltid, har kjæreste - og rir en privat hest 2-3 ganger i uken. Det er hardt, men det går.

For øvrig, til deg som sier du ikke gidder å ri hester som ikke går fremover: Det var noe med det å ri de frem da - en hest går jo ikke dersom den får slippe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar igjen!

Det blir nok til at jeg prøver å få en ok hest på for, og utsetter hestekjøpet noen år til. En fordel med å ikke eie hest er jo at jeg har råd til å reise på rideferie :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...