Gå til innhold

2 åring med hull i tenner!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke tiltak skulle barnevernet sette i gang da? Pussekurs med COS-kurs og kostholdskurs inkludert i pakken, eller noe i den duren? 

Anonymkode: 29ce2...19f

Aner ikke hvor den frykten for barnevernet og tenner er kommet fra jeg 🤔 Aldri hørt om noe egentlig..

Anonymkode: 9a2a7...ffd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Aner ikke hvor den frykten for barnevernet og tenner er kommet fra jeg 🤔 Aldri hørt om noe egentlig..

Anonymkode: 9a2a7...ffd

Blir ungen seksuelt misbrukt og har tannskader av den grunn, kan du frykte barnevernet. Tannleger har opplæring i hva de skal se etter og melder fra når de mener det er grunn til å melde fra om at barnet blir forsømt.

Anonymkode: 8d6cf...dba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hun gått på medisiner som kan ha svekket emaljen? 

Her hadde yngste noen små overflatehull på noen av melketennene til tross for pussing, tanntråd (da hun fikk flere tenner og de sto tettere) og fluortablett, og aldri noe annet enn vann å drikke etter kveldspussinga etter at vi kuttet nattamming. Årsaken var medisiner som hun sto fast på det første leveåret sitt. 

Husker jeg var så fortvila pga vi ble beskyldt for dårlig tannpuss av tannpleieren hos den offentlige tannlegehelsetjenesten, så jeg valgte å heller betale selv og tok henne med til min private tannlege. Der fikk vi straks spørsmål og forklaring om medisinbruk og påvirkning av melketenner. Og at det kom til å ordne seg når hun fikk voksentenner. Og det gjorde det. 

Nå er hun 16 og har ikke hatt hull i de permanente tennene. Storesøster er 21 og har heller aldri hatt hull. 

Ang nattamming etter at barnet har fått tenner så skal ikke det føre til hull i tennene pga morsmelk inneholder bakteriehemmende og infeksjonshemmende stoffer. Morsmelk inneholder lactoferrin som dreper tannråte

https://ammehjelpen.no/artikkel/141/Tannhelse-og-amming

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...