Gå til innhold

2 åring med hull i tenner!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jenta vår som er akkurat fylt to år har ødelagt emalje på de 4 fremtennene og jeg skal ringe tannlege imorgen for å få time. Jeg gruer meg sånn! Vi har selvfølgelig pusset tenner og jeg har 3 eldre barn uten ett eneste hull,så skjønner ikke hva som skjer! Det ser jo ikke bra ut,emaljen er borte fra halve tennene og det ser ut som det er knekt en del fra en tann! Må jeg forberede meg på å bli meldt til barnevernet nå? 

Hun ammer en del enda,spesielt om natten. Kan det være derfor? Hun har også sovnet ved puppen når hun var mindre uten at jeg vekte henne,det en mulighet? Er skikkelig stresset og ser for meg alt mulig!

Jeg oppdaget det for ca to uker siden,hun virker ikke til å ha vondt når hun spiser eller drikker eller når jeg pusser tennene hennes. 

Huff 🥺

Anonymkode: 9a2a7...ffd

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

For to uker siden, og du har ikke vært hos tannlegen...enda  🙄 

AnonymBruker
Skrevet

Kan hende hun har emaljefeil på tennene, som gjør at man får lettere hull. Jeg hadde det på melketennene mine, og fikk mye lettere hull enn mine søsken. Foreldrene mine ble ikke meldt til barnevernet av den grunn. Var jo ikke deres feil.

Anonymkode: ecd5a...33b

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Catalina Culès skrev:

For to uker siden, og du har ikke vært hos tannlegen...enda  🙄 

Du vet det har vært påske? 

• Liker 8
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Påska har ikke vart i 2 uker.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ikke i to uker... og knekt tann og mistanke om hull sjekker man vel ASAP? Alle vet jo hvor vondt tannpine er. Frykt for at barnet hadde ubehag eller smerter ville vært hundre ganger større enn frykt for hva noen tror om meg i den situasjonen. 

Anonymkode: c9158...12e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke i to uker... og knekt tann og mistanke om hull sjekker man vel ASAP? Alle vet jo hvor vondt tannpine er. Frykt for at barnet hadde ubehag eller smerter ville vært hundre ganger større enn frykt for hva noen tror om meg i den situasjonen. 

Ts skriver jo at barnet ikke har smarter ved tannpuss ol. Og jeg bestilte nylig time og måtte selv vente tre uker! Om det ikke er skikkelig akutt bør man faktisk vente.

Anonymkode: ee450...c09

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skrev ca 2 uker men for å være nøyaktig så så jeg det like før påsken startet. Så beklager. Hadde jeg hatt mulighet til å dra dit i påsken så hadde jeg da gjort det. Er såpass oppegående at jeg forstår at jeg må ta kontakt med tannlege så snart det åpner imorgen. Ja,jeg gruer meg skikkelig men unnlater absolutt ikke å gjøre noe med det av den grunn. 

AnonymBruker
Skrevet

Det kan være hun har svak emalje pga sykdom hos deg mens melketennene ble utviklet mens hun lå i magen. Mao, ingenting du kan gjøre med det nå. Mitt barn hadde en del hull i melketennene, men er nå 9 år og har ikke noe i de nye. 

Anonymkode: 5dcbb...e79

AnonymBruker
Skrevet

Enkelte har rett og slett svakere tenner enn andre. Jeg har fortsatt ikke fått et eneste hull i en alder av 24, men en jevngammel venninne av meg får minst et hull i året uansett hvor mye hun pusser tennene og spiser sunt. Det trenger ikke å bety at du ikke er flink til å pusse tennene til ungen, og det vet sikkert tannlegen godt. 

Anonymkode: 0662f...66e

AnonymBruker
Skrevet

Google mih, velg bilder og se om det ligner (noen av bildene er av veldig alvorlige tilfeller)

Mih er et syndrom som gjør at man ikke får emalje på tennene sine! Som oftest melketennene.

Veldig mange barn har dette, og veldig få har hørt om det...

Mitt 4.barn har dette, heldigvis bare på 6prs jekslene sine. De er nå "forseglet"

Anonymkode: f43ac...f11

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde hun hatt smerter når hun spiser/drikker eller pusser tenner vil jeg jo ha oppdaget dette før tenker jeg. Alle andre tennene er som vanlig,hviteog pene. 

Hvordan finner de ut om det en svakhet eller pga sykdom hos meg? Jeg selv har diabetes og går på medisiner,hatt det i mange år.  Det er ingen saft eller brus og lite søtsaker i dette huset,så kan hvertfall ikke være det.

TS

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Google mih, velg bilder og se om det ligner (noen av bildene er av veldig alvorlige tilfeller)

Mih er et syndrom som gjør at man ikke får emalje på tennene sine! Som oftest melketennene.

Veldig mange barn har dette, og veldig få har hørt om det...

Mitt 4.barn har dette, heldigvis bare på 6prs jekslene sine. De er nå "forseglet"

Anonymkode: f43ac...f11

Jeg googlet det og det ser nesten slik ut ja! Det er ikke på hele tenne,men stykkvis. Takk for tipset :)

• Liker 1
Skrevet

Slapp av. Akkurat vært med min 3 åring, hun mangler emalje på 2 fortenner og to jeksler. 

Ene fortanna var knekt , samme med hjørnetann. 

Fikk fikset jekslene og pusset og fikset på fortenner. 

Gikk overraskende bra, fikk en shot med likegladsaft og vi fikk gjort alt på en gang. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Pupperulla skrev:

Slapp av. Akkurat vært med min 3 åring, hun mangler emalje på 2 fortenner og to jeksler. 

Ene fortanna var knekt , samme med hjørnetann. 

Fikk fikset jekslene og pusset og fikset på fortenner. 

Gikk overraskende bra, fikk en shot med likegladsaft og vi fikk gjort alt på en gang. 

Så bra! :) Da er det håp for at det kan fikses også. Rart hva man ser for ser gitt 🙈

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Trodde amming var frarådet fordi det kan skade svake små melketenner? 

Uansett ikke noe du kan gjøre noe med, og tannlegen er der for å hjelpe, ikke dømme. Hadde det vært tenner bak i munnen og karies, hull eller dårlig tannpuss, så hadde du nok fått beskjed om å pusse bedre. Om tennene ellers er fine, er jeg enig med de over at det er emaljen og flere barn har dette. 

Ikke gru deg, flott at vi har gratis helsevesen for barn! Synd du ble bedt om å vente i to uker! Men igjen, om ikke barnet har vondt, så er det jo ikke en hastetime.

Anonymkode: 7f8b9...2fb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan hende hun har emaljefeil på tennene, som gjør at man får lettere hull. Jeg hadde det på melketennene mine, og fikk mye lettere hull enn mine søsken. Foreldrene mine ble ikke meldt til barnevernet av den grunn. Var jo ikke deres feil.

Anonymkode: ecd5a...33b

Du kan ikke sammenligne BV-dekningen fra du var liten med den som er nå.

Anonymkode: 45fae...c0f

Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så bra! :) Da er det håp for at det kan fikses også. Rart hva man ser for ser gitt 🙈

Vet hvordan du har det og jeg var mange ganger hos tannlegen og fikk bekreftet om og om igjen (første gang rett etter fortennene oppe  kom ut ) at det er sånn tennene blir av og til og at det ikke er «min feil»😅 

har også flere barn med plettfri tenner.

lykke til med tannlegesjauen😉

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvilke tiltak skulle barnevernet sette i gang da? Pussekurs med COS-kurs og kostholdskurs inkludert i pakken, eller noe i den duren? 

Anonymkode: 29ce2...19f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jenta vår som er akkurat fylt to år har ødelagt emalje på de 4 fremtennene og jeg skal ringe tannlege imorgen for å få time. Jeg gruer meg sånn! Vi har selvfølgelig pusset tenner og jeg har 3 eldre barn uten ett eneste hull,så skjønner ikke hva som skjer! Det ser jo ikke bra ut,emaljen er borte fra halve tennene og det ser ut som det er knekt en del fra en tann! Må jeg forberede meg på å bli meldt til barnevernet nå? 

Hun ammer en del enda,spesielt om natten. Kan det være derfor? Hun har også sovnet ved puppen når hun var mindre uten at jeg vekte henne,det en mulighet? Er skikkelig stresset og ser for meg alt mulig!

Jeg oppdaget det for ca to uker siden,hun virker ikke til å ha vondt når hun spiser eller drikker eller når jeg pusser tennene hennes. 

Huff 🥺

Den typen tannsksder kommer ikke så brått. Amming av en toåring og om natten i tillegg er ikke heldig for tennene enten hun har skader eller en medfødt deffekt i emaljen. 

Anonymkode: 8d6cf...dba

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...