Gå til innhold

Kan man ha fest som leietaker?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lurer på om det er lov? Jeg leier en enebolig. Huseier bor i nabohuset. Er en eksemplarisk leieboer på alle måter. Betaler alltid på tida, er veldig ryddig og renslig, ordner hagen, har besøk maks 1 gang hver 2 mnd. Har bodd her 2 år, og jeg hadde lyst til å ha en liten fest her. Var kanskje 10-12 stk. Jeg sa ikke ifra på forhånd fordi jeg regnet med at det var ok faktisk. Huseieren har mye fester og venner over selv uten å si ifra. Huseier er også singel uten barn. Vel, jeg fikk melding med en gang om at vi måtte avslutte og at det ikke var greit at det var noen på utsiden. Dvs folk som stod på utsiden av døren for å røyke i korte perioder. Syns det var ekstremt sært og smålig. 1 gang på 2 år liksom. Vi måtte gå en annen plass. 

Jeg bryr meg ikke om naboene har en fest av og til selv om jeg har barn. Tenker at det går an å være litt rund i kantene. 

Er det lov egentlig eller gjorde jeg noe galt? Ingen av de andre naboene rundt sa noe. 

Anonymkode: 7afff...b75

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du disponerer over alt husrom du leier, og har lov til å ha besøk, inkludert overnatting. Det eneste huseier kan reagere mot er hvis det er reell grunn til å anta at det kommer til å føre til skader på huset, eller inventar som følger med leieavtalen, bråk som kan føre til naboklager osv. 

Anonymkode: ddb2a...271

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ha besøk daglig. Og fest hver helg så lenge du holder ordensreglene. 

Din disponering av boligen har ikke utleier noe med så lenge du ikke bryter leiekontrakten. 

Anonymkode: a2443...1d9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så klart kan du ha fest! Så lenge det skjer i ordnede former. Huseieren din høres bare vrang ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg bodde i kollektiv med to til og utleier bodde i hovedetasjen, så sa vi bare ifra på forhånd at det kommer en åtte-ni andre på besøk, men at vi skal være rolige og være på vei til byen klokka 23. Hadde aldri problemer med det. Ingen som røykte, men det er da bare til å stille seg lengre ned i veien hvis det er et problem.

Anonymkode: 887aa...2c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da ville jeg slått tilbake med samme mynt neste gang de har fest. Send en melding på den minste lyd og be de ta hensyn. 

Anonymkode: fa8e1...7f1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt kan en som leier et hus, ha fest. Men for å være ærlig så synes jeg det høres ut som det mangler noe i historien din. At du utelater nødvendige opplysninger som ville fått huseier til å høres mer rasjonell ut.

Anonymkode: 72557...ed0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk nå med husverten da og ikke oss her på kg.

Anonymkode: 4791e...029

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...