Gå til innhold

Samme regler for mine og dine barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har til sammen 4 barn. De bor her litt forskjellige prosenter. Jeg mener at vi må ha felles regler for hvordan vi vil ha det hos oss, og ikke tilpasse til alle barna, kjæresten mener alle barna bør ha det mest mulig likt på de ulike stedene de bor. 

Hva blir rett? 

Anonymkode: 1a03a...536

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har til sammen 4 barn. De bor her litt forskjellige prosenter. Jeg mener at vi må ha felles regler for hvordan vi vil ha det hos oss, og ikke tilpasse til alle barna, kjæresten mener alle barna bør ha det mest mulig likt på de ulike stedene de bor. 

Hva blir rett? 

Anonymkode: 1a03a...536

Så kjæresten har stålkontroll på regler hos den andre? Tipper det er kjæresten din sine barn som har slappes holdning, og at derfor skriver du her fordi du vil stramme inn? 

Jeg er enig med deg. Skal det være slik at dine barn må rydde av bordet, hjelpe til med dagligdagse gjøremål, så blir det vanvittig urettferdig dersom din kjæreste barn ikke må gjøre noe. 

Men dersom noen av barna kun er der annenhver helg, så skal dei ikke bruke helgen på å støvsuge og vaske fordi dere bevisst har spart det til helgen. 

Anonymkode: 1f4c0...fd0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind

Jeg hadde ikke blitt sammen med en mann som ikke hadde samme syn som meg på oppdragelse. Det sier seg selv at det bare blir konflikter av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så kjæresten har stålkontroll på regler hos den andre? Tipper det er kjæresten din sine barn som har slappes holdning, og at derfor skriver du her fordi du vil stramme inn? 

Jeg er enig med deg. Skal det være slik at dine barn må rydde av bordet, hjelpe til med dagligdagse gjøremål, så blir det vanvittig urettferdig dersom din kjæreste barn ikke må gjøre noe. 

Men dersom noen av barna kun er der annenhver helg, så skal dei ikke bruke helgen på å støvsuge og vaske fordi dere bevisst har spart det til helgen. 

Anonymkode: 1f4c0...fd0

Ja, det har han, men han har bare ett barn med bare en mor, jeg har 3 barn med 3 forskjellige fedre. Det er ikke like lett for meg å ha oversikt. 

Ts

Anonymkode: 1a03a...536

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det har han, men han har bare ett barn med bare en mor, jeg har 3 barn med 3 forskjellige fedre. Det er ikke like lett for meg å ha oversikt. 

Ts

Anonymkode: 1a03a...536

Dere bør enes om regler for deres hjem. Hva de andre foreldrene gjør hos seg er det lite å gjøre med. 

Dere to foreldre bør lage noen retningslinjer som dere ønsker skal gjelde for alle barna når de er hos dere. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, stan skrev:

Dere bør enes om regler for deres hjem. Hva de andre foreldrene gjør hos seg er det lite å gjøre med. 

Dere to foreldre bør lage noen retningslinjer som dere ønsker skal gjelde for alle barna når de er hos dere. 

 

Enig. Og det er barna i stand til å handtere. Det blir forskjellsbehandling for barna, uansett hvordan dere vrir og vender det dersom dei skal leve med forskjellige regler. Et hjem har felles og rettferdige regler. 

Dersom dine barn feks aldri dekker av bordet hjemme hos fedrene sine, hvorfor skal kjæresten din sitt barn gjøre det? Eller omvendt. Hvorfor skal dine barn måtte gjøre noe som kjæresten din sitt barn ikke må? Ser for meg at en slik forskjell vil skape voldsom konflikt. Hadde jeg vært barn, hadde jeg kun akseptert at forskjellen gikk på alder. Men å rydde av bordet som jeg brukte som eksempel har begge mine barn klart siden dei var 2. Og alle barna dei andre barna på småbarnsavdelingen klarte det 😛

 

Anonymkode: 1f4c0...fd0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har samme regler for alle barna. Men barna har overhodet ikke samme regler i begge hjem. 

Anonymkode: b4ea2...f39

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok ungene har det best hvis det er like forhold hos både mor og far, spesiellt hvis barna deles 50/50

 Hvis man feks har en jente og en gutt.  Faren kjører en "stram" linje med feks. rydde rom, rydde etter middag, spise ordentlig mat før godteri (fre og lørdag) og legge seg til faste tider da det er skole.

Hos mor er stort sett fritt frem: ingen rydding, spise lite for så få masse godis hver dag og får sitte oppe lenge å se på TV. Ingen forpliktelser

Unger vil selvfølgelig være mer hos mor da ! ( Eller far hvis det er omvendt ) Men hvis man ser fremover i tid tror jeg barna får det bedre i fremtiden, hvis de kommer fra et strukturert hjem (ikke nazi) 

Men værste jeg hører er foreldre som sitter å snakker dritt om sin ex fremfor barna, og prøver å svartmale han/henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle må forholde seg til de samme reglene med meg og gjør ingen forskjell utover at de eldre har mer ansvar i huset. Dog er det av og til en kamp da far er mye mer slepphendt i reglene med mine bonusbarn, noe som ofte skaper konflikt da det er urettferdig at de får lov til å være lenger oppe osv. Alternativet er at alle er oppe kjempe sent og det orker jeg rett og slett ikke i hele ferier hvor jeg har litt behov for både voksen og egentid på kvelden. Jeg syntes kl 22 er en grei tid i feriene mens far gjerne har dem våkne til 24-01. Man må jo gjerne prøve å samkjøre regler i forskjellige hus men for min del er det mye viktigere at alle i ett hus har samme regler, barn klarer fint å tilpasse seg at ikke alt er likt hos mor og far.

Anonymkode: d4d5a...f8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her er vanskelig. 

Flyttet sammen med samboer og hans barn for snart 5 år siden. Han har to barn på snart 13 og snart 16 år. Mitt barn er snart 13 år. Barna hans bor her 50/50 og mitt barn hele tiden utenom annenhver helg. 

Vi pratet også om å ha like regler og forventninger. Oppgaver som barna skulle gjøre. 

Men barna hans reagerte veldig og gikk rett til moren sin. Sladret og sa at vi var så strenge. Barns trua med at de ville være mer hos moren sin. 

Så idag gjør ingen av hans barn oppgaver, mens mitt barn gjør mot penger. Hun reagerer ikke så mye på det faktisk. Super glad for å få penger. Dette er viktig for meg med det å hjelpe til, holdninger og verdier. Samboeren min har de samme holdningene og verdiene, men servant barna tar etter moren. Han har hel mer eller mindre gitt opp. 

Så her er vi forskjellig. Før vi flyttet sammen, så tenkte vi at vi hadde lik oppdragelse. Men det har vi ikke. Datteren hans har han rundt lillefingeren. Synes at han er så vag i svarene sine, og hun maser til hun får et ja. Han blir dritt irritert, men det er ikke hennes feil. 

Det er vel dette jeg synes er vanskeligst med å bo mine og dine barn sammen. Jeg hadde ikke valgt dette igjen

Anonymkode: 850d2...8f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vårt hjem, våre regler har vi hatt. Men alle viktige avgjørelser har vi to foreldrene blitt enig i.

Men jeg blir litt forundret over at denne problemstillingen dukker opp til stadighet. 

Altså om et barn ikke rydder opp I sitt andre hjem så angår jo ikke det meg.

Endret av Rotemor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilsvarende regler for alle, men tilpasset alder og modenhet. F.eks alle barna må hjelpe til, men en på 14 kan bidra på andre måter enn en på 4. Etc. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hos mor er det fri flyt på alt i stort sett,  hos oss må de rydde etter deg selve og en gang hver i løpet av helgen dekke/ rydde bord etter middag.

Det klarer både 8 og 11 åringen fint og det var kun protester i starten men det kom fordi de begge er  gørre lat og bortskjemt.

Anonymkode: bca63...ed2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fire barn og har ikke samme regler for de en gang. Barn er forskjellige. 

Anonymkode: 1f5a5...aaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...