Gå til innhold

Oppkjøring landevei


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har hørt at de fleste stryker på landevei på oppkjøring? Er dette sant, og i såfall hva er "fellene" er?

Anonymkode: 64847...2aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Landevei kjøring er jo det enkleste på oppkjøring..

Anonymkode: 960bb...c1f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Landevei kjøring er jo det enkleste på oppkjøring..

Anonymkode: 960bb...c1f

Jeg er enig, men har hørt førerprøven er 70% av oppkjøringen og der de fleste stryker.. Så lurer på hva det er jeg misser 

Anonymkode: 64847...2aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig, men har hørt førerprøven er 70% av oppkjøringen og der de fleste stryker.. Så lurer på hva det er jeg misser 

Anonymkode: 64847...2aa

Kan hende de klusser mellom 50 og 80 sona, vikeplikt eller plasseringer på veien.

F.eks at noen ligger helt til venstre i en svingende bakketopp.

Anonymkode: 960bb...c1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lærte å øvelsekjøre på landevei så for meg er det jo barnemat, men venninene mine fra byen hadde problem pga mangel på gul linje og høy fart. Om det er mer til det vet jeg ikke.

Anonymkode: cc03e...8af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørelæreren jeg hadde fortalte at mange av hans elever som strøk gjorde feil på plassering (de lå for nærme midten når det var dårlig sikt fremover), at de ikke tok hensyn til at det kunne komme dyr løpende over veien (han hadde visst hatt en elev som nesten krasjet i en sau fordi han holdt fartsgrensen, men det var skiltet at det var fare for sau på veibanen og det tok han da ikke nok hensyn til) og at de kjørte alt for sakte på oversiktlig, strak vei. Mange vegrer seg for å holde 80 f.eks. når man er litt ferske på veien.

Disse tingene høres for meg ut som feil man bare ville gjort om man uansett er for uerfaren til å kjøre opp.

Anonymkode: adab2...44c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Første gang hadde jeg bykjøring og skulle helt ned til sentrum og kjøre der. Strøk. 
Var fullstendig kaos med avslutning for studenter på et lokale i sentrum, og det var matfestival med minikonsert. Stengte gater på grunn av sommerruter. Jeg skulle ha klaget på ruten ifølge kjørelærer. Fordi det var urettferdig å måtte kjøre der, og attpåtil bli strøket med det grunnlaget at jeg tok det forsiktig. Jeg lå litt over en halv billengde bak bilen foran, fordi det ble bråbrems av folk som heiv seg uti veien hele tiden. Jeg fremsto da som usikker, fordi jeg holdt avstand, forstå det den som vil. Jeg var også usikker fordi jeg satt ned farten for å finne ut hvor jeg skulle kjøre. Når det kun var avstengte gater og dårlig skilting. Kjørte der med pappa dagen etter og selv han slet med å finne ut hvor vi skulle kjøre. Så akkurat den var jævlig urettferdig. Dritt sensor som jeg skulle ha klaget på, men jeg tok det som en oppvarming :P 

Andre gangen hadde jeg landevei og besto med glans. Var litt treg til å finne luke for å komme meg inn på hovedveien med høy fart og mye trafikk. Eneste klagen jeg fikk. Han sa det var mest for å ha noe å kommentere, fordi man er ikke ferdig utlært bare fordi man består oppkjøring.

Ei venninne av meg strøk også på bykjøring først, og besto på landevei neste gang. 

Anonymkode: bcb01...55b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.4.2019 den 12.43, AnonymBruker skrev:

Har hørt at de fleste stryker på landevei på oppkjøring? Er dette sant, og i såfall hva er "fellene" er?

Anonymkode: 64847...2aa

Det er på landeveier de fleste dødsulykker skjer. Det er ofte unge og uerfarne bilister som har for høy fart inn i sving og klarer ikke svingen. Altså utforkjøring, eller frontkollisjon på grunn av desperat oppretting og havner i motsatt kjørebane.

Det viktigste er å kjøre etter forholdene. Ved smale partier, skarp sving og dårlig sikt skal man holde lavere fart (ikke fokuser like mye på fartgrense på landeveg, her er det forholdene som bestemmer).

Og hold siden godt i uoversiktlig sving og bakketopp. Mange kutter svingen, og det er farlig hvis det ikke er god sikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.4.2019 den 12.43, AnonymBruker skrev:

Har hørt at de fleste stryker på landevei på oppkjøring? Er dette sant, og i såfall hva er "fellene" er?

Anonymkode: 64847...2aa

Stemmer ikke for mine, men nå er det forsvinnende få av dem som stryker da.

Vanlige feil:

  • Kjører for sakte
  • Dårlig plassering
  • Dårlig fartstilpassing og giring før kryss (når man skal ut av veien)
  • Ligger i hjulspor som er fulle av vann
  • Måkker inn bremsen hver gang de ligger 2km/t over fartsgrensen (bedre med jevn fart 2 km/t over enn ujevn fart under)
  • For redde for å kjøre forbi
  • Ustabil kurs
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Første gang hadde jeg bykjøring og skulle helt ned til sentrum og kjøre der. Strøk. 
Var fullstendig kaos med avslutning for studenter på et lokale i sentrum, og det var matfestival med minikonsert. Stengte gater på grunn av sommerruter. Jeg skulle ha klaget på ruten ifølge kjørelærer. Fordi det var urettferdig å måtte kjøre der, og attpåtil bli strøket med det grunnlaget at jeg tok det forsiktig. Jeg lå litt over en halv billengde bak bilen foran, fordi det ble bråbrems av folk som heiv seg uti veien hele tiden. Jeg fremsto da som usikker, fordi jeg holdt avstand, forstå det den som vil. Jeg var også usikker fordi jeg satt ned farten for å finne ut hvor jeg skulle kjøre. Når det kun var avstengte gater og dårlig skilting. Kjørte der med pappa dagen etter og selv han slet med å finne ut hvor vi skulle kjøre. Så akkurat den var jævlig urettferdig. Dritt sensor som jeg skulle ha klaget på, men jeg tok det som en oppvarming :P 

Andre gangen hadde jeg landevei og besto med glans. Var litt treg til å finne luke for å komme meg inn på hovedveien med høy fart og mye trafikk. Eneste klagen jeg fikk. Han sa det var mest for å ha noe å kommentere, fordi man er ikke ferdig utlært bare fordi man består oppkjøring.

Ei venninne av meg strøk også på bykjøring først, og besto på landevei neste gang. 

Anonymkode: bcb01...55b

Du lå tre meter bak bilen foran? Virker nært?

Bykjøring er mye vanskeligere, mye mer som kan gå galt. Fotgjengere er vanskelige. Landevei er bare rutinekjøring, men mange øver for lite på å kjøre inn og ut av dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, abrasiveRefraction skrev:

Stemmer ikke for mine, men nå er det forsvinnende få av dem som stryker da.

Vanlige feil:

  • Kjører for sakte
  • Dårlig plassering
  • Dårlig fartstilpassing og giring før kryss (når man skal ut av veien)
  • Ligger i hjulspor som er fulle av vann
  • Måkker inn bremsen hver gang de ligger 2km/t over fartsgrensen (bedre med jevn fart 2 km/t over enn ujevn fart under)
  • For redde for å kjøre forbi
  • Ustabil kurs

Du lå tre meter bak bilen foran? Virker nært?

Bykjøring er mye vanskeligere, mye mer som kan gå galt. Fotgjengere er vanskelige. Landevei er bare rutinekjøring, men mange øver for lite på å kjøre inn og ut av dem.

Jeg huket av mentalt på alt du skriver. Stemmer godt helt i starten på min landeveiskjøring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...