AnonymBruker Skrevet 22. april 2019 #1 Skrevet 22. april 2019 Jeg har i 1 år nå etter svangerskap fått mye smerter i fingerleddene spesielt i midten på begge hendene. Leste mye det er typisk tegn på revatisme. Blir verre om natten/ morgen. Nå har jeg en periode igjen andre gang på 2 måneder jeg har fryktelig mye smerter at jeg synes det er vondt å bevege hendene. Tar Ibux og er redd for å gå til legen og få diagnose. Jo mer jeg leser jo mer stemmer det på revatisme. Leste man dør tidligere av det også? er så bekymret. Hva behandling finnes det? Er 35 år Anonymkode: 61b79...666
AnonymBruker Skrevet 23. april 2019 #2 Skrevet 23. april 2019 20 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har i 1 år nå etter svangerskap fått mye smerter i fingerleddene spesielt i midten på begge hendene. Leste mye det er typisk tegn på revatisme. Blir verre om natten/ morgen. Nå har jeg en periode igjen andre gang på 2 måneder jeg har fryktelig mye smerter at jeg synes det er vondt å bevege hendene. Tar Ibux og er redd for å gå til legen og få diagnose. Jo mer jeg leser jo mer stemmer det på revatisme. Leste man dør tidligere av det også? er så bekymret. Hva behandling finnes det? Er 35 år Anonymkode: 61b79...666 Dytt Anonymkode: 61b79...666
AnonymBruker Skrevet 23. april 2019 #3 Skrevet 23. april 2019 Kom deg til lege. Å få en eventuell diagnose og behandling er mye bedre enn å bekymre seg sånn som du gjør nå. Det finnes mye bra medisinsk behandling som gjør veldig mange symptomfrie. Anonymkode: 052f8...f32 2
AnonymBruker Skrevet 23. april 2019 #4 Skrevet 23. april 2019 Dra til legen før du blir verre. Er det leddgikt, kan man få skade på leddene om man ikke får behandling. Anonymkode: 6a2a0...379 2
AnonymBruker Skrevet 23. april 2019 #5 Skrevet 23. april 2019 Betegnelsen er revMatisme. Måtte bare si det. Anonymkode: 39410...d6e
AnonymBruker Skrevet 23. april 2019 #6 Skrevet 23. april 2019 Dra til legen du. Dersom du har leddgikt er det viktig å få behandling tidlig. Det kan ta tid å få stilt diagnosen. Det er gode medisiner i dag, så det er hjelp å få. Har leddgikt selv. Lite plaget nå. Anonymkode: c46f9...a9d 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2019 #7 Skrevet 23. april 2019 11 minutter siden, AnonymBruker said: Dra til legen du. Dersom du har leddgikt er det viktig å få behandling tidlig. Det kan ta tid å få stilt diagnosen. Det er gode medisiner i dag, så det er hjelp å få. Har leddgikt selv. Lite plaget nå. Anonymkode: c46f9...a9d Takk for svar... hvordan forklarer du smertene? Inatt hadde jeg så vondt det kunne sammenlignes med vidfomstanns smerter bare i leddene, og pulserende smerte (varm) ..... blir redd for hva det kan være. Har bestilt legetime Anonymkode: 61b79...666
AnonymBruker Skrevet 23. april 2019 #8 Skrevet 23. april 2019 Hadde noe lignende etter at jeg fikk barn, endte opp med fibro diagnose. Og legen er sikker på at jeg kommer til å få leddgikt eller noe i den duren så han tar blodprøver ganske så ofte for å sjekke. Anonymkode: 88413...78d
AnonymBruker Skrevet 23. april 2019 #9 Skrevet 23. april 2019 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar... hvordan forklarer du smertene? Inatt hadde jeg så vondt det kunne sammenlignes med vidfomstanns smerter bare i leddene, og pulserende smerte (varm) ..... blir redd for hva det kan være. Har bestilt legetime Anonymkode: 61b79...666 Jeg ville forklart det slik som du beskriver det. Som tannpine. Og smertefullt å bevege og ta på leddet. Høres ut som noe revmatisk du har. Anonymkode: c46f9...a9d
AnonymBruker Skrevet 23. april 2019 #10 Skrevet 23. april 2019 Å få leddgikt idag er helt annerledes i forhold til tidligere. Idag er det så mange gode medisiner som gjør at de aller fleste kan leve uten smerter og er tilnærmet normalt liv. Men det er viktig å komme seg til lege og få behandling. De fleste med leddgikt idag lever normalt lange liv, men må bare være bevisst på økt risiko i forhold til hjerte- og kar- sykdommer. Anonymkode: c4b74...690
AnonymBruker Skrevet 23. april 2019 #11 Skrevet 23. april 2019 Jeg har hatt enormt vondt i fingerleddene etter svangerskapet selv, men jeg har en trang til å «massere» leddene/strekke de ut. Får da en følelse av at det er deilig, men samtidig vondt og plagene fortsetter som vanlig selvom jeg gjør dette. Er dette også tegn på revmatisme? Sliter med konstant boring i hele ryggpartiet, leggkramper, klikking i hofter i utide og tide som er ubehagelig og gjør at jeg sliter litt med å gå helt korrekt (gangen blir forstyrra av klikkingen) Anyone? Anonymkode: 5742e...755
AnonymBruker Skrevet 23. april 2019 #12 Skrevet 23. april 2019 Trodde det var en sykdom som ble borte da fibro kom på 90-tallet. Anonymkode: 64928...2bb
AnonymBruker Skrevet 23. april 2019 #13 Skrevet 23. april 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Å få leddgikt idag er helt annerledes i forhold til tidligere. Idag er det så mange gode medisiner som gjør at de aller fleste kan leve uten smerter og er tilnærmet normalt liv. Men det er viktig å komme seg til lege og få behandling. De fleste med leddgikt idag lever normalt lange liv, men må bare være bevisst på økt risiko i forhold til hjerte- og kar- sykdommer. Anonymkode: c4b74...690 Ikke helt sant. Kjenner mange inkludert meg selv som ikke har det bra til tross for medisin. Og medisin som plutselig ikke virker lengre eller at kroppen danner antistoff mot medisinen. Så nei. Normalt liv blir det ikke alltid. Anonymkode: da92a...5c8 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2019 #14 Skrevet 23. april 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har hatt enormt vondt i fingerleddene etter svangerskapet selv, men jeg har en trang til å «massere» leddene/strekke de ut. Får da en følelse av at det er deilig, men samtidig vondt og plagene fortsetter som vanlig selvom jeg gjør dette. Er dette også tegn på revmatisme? Sliter med konstant boring i hele ryggpartiet, leggkramper, klikking i hofter i utide og tide som er ubehagelig og gjør at jeg sliter litt med å gå helt korrekt (gangen blir forstyrra av klikkingen) Anyone? Anonymkode: 5742e...755 Leddgikt begynner ofte med at små ledd blir betente, symmetrisk på begge sider av kroppen. Feks fingerleddene. Hovne og vonde og vanskelig å bevege. Morgenstivhet som varer i 30 minutt til flere timer er også et symptom. Ellers er det vanlig å føle seg sliten/ utmattet. Men det finnes også andre revmatiske sykdommer som ligner på leddgikt. Jeg har feks psoriasis artritt. Får betennelser i store ledd, som kne, ankel, håndledd osv. Ikke symmetrisk, kun plager på en side feks. Må likevel gå på medisin for å hindre at leddet blir ødelagt. Da jeg først fikk sykdommen ble jeg veldig nedbrutt og følte meg deprimert. Men nå som jeg har kommet over den kneika, og vet at man kan leve stort sett som normalt, tenker jeg ikke mye på det. Det finnes så mye verre sykdom man kan få. Uansett bør du ta deg en tur til legen. I første omgang blir det sikkert en runde med blodprøver for å sjekke om du har revmatiske faktorer i blodet ditt. Anonymkode: c4b74...690 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2019 #15 Skrevet 23. april 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ikke helt sant. Kjenner mange inkludert meg selv som ikke har det bra til tross for medisin. Og medisin som plutselig ikke virker lengre eller at kroppen danner antistoff mot medisinen. Så nei. Normalt liv blir det ikke alltid. Anonymkode: da92a...5c8 For de aller fleste finnes det medisinering som hjelper. Som med alt annet, finnes det unntak. Det er imidlertid snakk om en liten andel. Helt smertefri blir man nødvendigvis ikke til enhver tid, og man vil trolig ha oppblussing av sykdommen til tider. Men, de fleste jeg kjenner til, er symptomfrie når de bruker medisin. Anonymkode: c4b74...690
AnonymBruker Skrevet 23. april 2019 #16 Skrevet 23. april 2019 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Leddgikt begynner ofte med at små ledd blir betente, symmetrisk på begge sider av kroppen. Feks fingerleddene. Hovne og vonde og vanskelig å bevege. Morgenstivhet som varer i 30 minutt til flere timer er også et symptom. Ellers er det vanlig å føle seg sliten/ utmattet. Men det finnes også andre revmatiske sykdommer som ligner på leddgikt. Jeg har feks psoriasis artritt. Får betennelser i store ledd, som kne, ankel, håndledd osv. Ikke symmetrisk, kun plager på en side feks. Må likevel gå på medisin for å hindre at leddet blir ødelagt. Da jeg først fikk sykdommen ble jeg veldig nedbrutt og følte meg deprimert. Men nå som jeg har kommet over den kneika, og vet at man kan leve stort sett som normalt, tenker jeg ikke mye på det. Det finnes så mye verre sykdom man kan få. Uansett bør du ta deg en tur til legen. I første omgang blir det sikkert en runde med blodprøver for å sjekke om du har revmatiske faktorer i blodet ditt. Anonymkode: c4b74...690 Får jeg spørre hvilken medisin du bruker? Skal selv igang med utredning ganske snart, og er veldig skeptisk til å bruke medisin etter et meget mislykket forsøk med metotrexat for et par år siden. Anonymkode: 6efc0...e45
AnonymBruker Skrevet 23. april 2019 #17 Skrevet 23. april 2019 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Får jeg spørre hvilken medisin du bruker? Skal selv igang med utredning ganske snart, og er veldig skeptisk til å bruke medisin etter et meget mislykket forsøk med metotrexat for et par år siden. Anonymkode: 6efc0...e45 Jeg har gått på litt forskjellig. Begynte først med bare cimzia, biologisk medisin. Hadde god virkning av denne i noen år, men etterhvert dabbet virkningen av. Gikk så over til benepali ( tidligere Enbrel). Har gått på denne i 2,5 år nå, og har meget god virkning. Men den medisinen alene klarer ikke å få bort alle betennelsene helt, så måtte begynne på metex i tillegg. Ville det absolutt ikke, men orket ikke ha det så vondt lengre. Angrer ikke på valget, det fungerer veldig bra for meg. Kan jeg spørre hva som skjedde da du prøvde metotrexat ( metex)? Mange kan bli gode ved å bare bruke biologiske medisiner som benepali, cimzia, humira osv. Eventuelt remicade og lignende typer som settes som infusjon. Det finnes mange muligheter 😊 Anonymkode: c4b74...690
AnonymBruker Skrevet 23. april 2019 #18 Skrevet 23. april 2019 Tør du å spørre på kg om en sånn lidelse. Sikkert en tulle diagnose det også. Inbildning. Let heller opp info om sykdommen på nett. Kontakt lege. Anonymkode: 4e653...c52
AnonymBruker Skrevet 23. april 2019 #19 Skrevet 23. april 2019 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har gått på litt forskjellig. Begynte først med bare cimzia, biologisk medisin. Hadde god virkning av denne i noen år, men etterhvert dabbet virkningen av. Gikk så over til benepali ( tidligere Enbrel). Har gått på denne i 2,5 år nå, og har meget god virkning. Men den medisinen alene klarer ikke å få bort alle betennelsene helt, så måtte begynne på metex i tillegg. Ville det absolutt ikke, men orket ikke ha det så vondt lengre. Angrer ikke på valget, det fungerer veldig bra for meg. Kan jeg spørre hva som skjedde da du prøvde metotrexat ( metex)? Mange kan bli gode ved å bare bruke biologiske medisiner som benepali, cimzia, humira osv. Eventuelt remicade og lignende typer som settes som infusjon. Det finnes mange muligheter 😊 Anonymkode: c4b74...690 Tusen takk for at du tok deg tid til å svare 😊 Er veldig spent på hva revmatologen har å si. De første ukene gikk det bra med tabletter, før det slo ut på magen. De neste ukene med penn gikk å tålig bra før de siste to ukene endte med at jeg var sengeliggende og totalt utslått fra dag 2 til 7. Fikk litt skrekken for all behandling som skal inn i kroppen. Anonymkode: 6efc0...e45
AnonymBruker Skrevet 23. april 2019 #20 Skrevet 23. april 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for at du tok deg tid til å svare 😊 Er veldig spent på hva revmatologen har å si. De første ukene gikk det bra med tabletter, før det slo ut på magen. De neste ukene med penn gikk å tålig bra før de siste to ukene endte med at jeg var sengeliggende og totalt utslått fra dag 2 til 7. Fikk litt skrekken for all behandling som skal inn i kroppen. Anonymkode: 6efc0...e45 Om du skal prøve metex igjen, så må du be om injeksjon. Tror det er det som er mest vanlig å få nå uansett. Mange blir helt slått ut av metex i tablettform, men tåler injeksjoner mye bedre. Jeg setter i magen/ låret en gang i uken. Ikke vondt i det hele tatt :) Anonymkode: c4b74...690
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå