AnonymBruker Skrevet 22. april 2019 #21 Skrevet 22. april 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det noen der ute som har lyst til å komme med anbefalinger om boområder rundt Oslo med et godt oppvekstmiljø for barn? Jeg og mannen jobber i Oslo sentrum, men ønsker ikke å bo i Oslo. Vi ønsker å bo i pendleravstand til Oslo sentrum, i Akershus eller Buskerud. Det aller viktigste for oss er at det er et bra miljø for barn. Det vil si trygt med gode og stabile skoler, og fritidstilbud til barn (korps, ridning osv.). Dernest må det passe med budsjettet vårt som er på ca 6 millioner (det vil si at Bærum øst utgår osv.), gjerne rekkehus. Noen gode anbefalinger? Hvor trives du/dere med barn? Veldig takknemlig for svar. Anonymkode: 69f20...a73 Øvre eller Nedre Silkestrå på Skøyen. Men du får ikke enebolig til den prisen. Er dere heldige får dere en fireroms. Det er i alle fall barnevennlig der med null trafikk og bom og bare lov å åpne bommen for postbilen og av- og pålessing. Masse lekeplasser og kort vei til Bygdøy og Frognerparken. Varmt vann og varme inngår i fellesutgiftene. Lett å bli kjent med andre småbarnsfamilier og flere barnehager rett ved. Anonymkode: fba70...30b 2
AnonymBruker Skrevet 22. april 2019 #22 Skrevet 22. april 2019 Oppegård kommune. Bærum-light sted. Høyrestyre og mye øvre middelklassefolk. Er meget barnevennlig sted. Gode lokaltog-og bussforbindelser til Oslo. Tar vel 15-25min. Anonymkode: b1362...9d8 5
AnonymBruker Skrevet 22. april 2019 #23 Skrevet 22. april 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Omg. Snakk om å overse elefanten i rommet. Alle skjønner hva ts mener når hun spør. Ta av deg skylappene og se på befolkningsutviklingen i alle store norske (europeiske) byer. Hvorfor vil ikke ressurssterke (kodeord) barnefamilier være i byen? Må være all trafikkstøyen og det ustabile wifi-nettet altså... Anonymkode: 9536a...297 Hva med to-kulturelle/ to etniske familier? Er man automatisk ressurssvak hvis man er gift med en ikke-vestlig innvandrer? F.eks. en norsk kvinne som er gift med en mann fra Chile som er oppvokst I Norge? Spør bare av nysgjerrighet. Og er alle ikke-vestlige innvandrere ressurssvake? Anonymkode: 64845...d2c 2
AnonymBruker Skrevet 22. april 2019 #24 Skrevet 22. april 2019 Nesodden er en perle! 23 min med båt fra tuppen, så kommer det an på hvor langt inn dere er villige til i forhold til buss/bil. Oppvokst der selv. Helt topp for barn. Anonymkode: 1d241...e0c 4
AnonymBruker Skrevet 22. april 2019 #25 Skrevet 22. april 2019 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva med to-kulturelle/ to etniske familier? Er man automatisk ressurssvak hvis man er gift med en ikke-vestlig innvandrer? F.eks. en norsk kvinne som er gift med en mann fra Chile som er oppvokst I Norge? Spør bare av nysgjerrighet. Og er alle ikke-vestlige innvandrere ressurssvake? Anonymkode: 64845...d2c Jeg poengterte at "ressurssterk" er et kodeord. For hva, tror du? Og fine unntak du har hentet fram. Anonymkode: 9536a...297
AnonymBruker Skrevet 22. april 2019 #26 Skrevet 22. april 2019 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Omg. Snakk om å overse elefanten i rommet. Alle skjønner hva ts mener når hun spør. Ta av deg skylappene og se på befolkningsutviklingen i alle store norske (europeiske) byer. Hvorfor vil ikke ressurssterke (kodeord) barnefamilier være i byen? Må være all trafikkstøyen og det ustabile wifi-nettet altså... Anonymkode: 9536a...297 Ressurssterke innvandrere fra f.eks. bydel Søndre Nordstrand flytter også til bedre strøk når de får økonomi til det. Er innvandrer. Kommer til å flytte fra Holmlia straks økonomien er på plass. Er ingen elefant i rommet her, heller du som overtolker TS. Anonymkode: b1362...9d8 5
AnonymBruker Skrevet 22. april 2019 #28 Skrevet 22. april 2019 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nesodden er en perle! 23 min med båt fra tuppen, så kommer det an på hvor langt inn dere er villige til i forhold til buss/bil. Oppvokst der selv. Helt topp for barn. Anonymkode: 1d241...e0c Nesodden bruker lite penger på skoler! Også noe å tenke på om man har barn i den alderen.... Anonymkode: 208e1...5ef 2
AnonymBruker Skrevet 22. april 2019 #29 Skrevet 22. april 2019 Follo er fint og supert for barnefamilier! Anonymkode: 03669...dc2 2
AnonymBruker Skrevet 22. april 2019 #30 Skrevet 22. april 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Follo er fint og supert for barnefamilier! Anonymkode: 03669...dc2 Follo er stort da... Jeg tror nok de fleste har det greit uansett hvor du flytter. Bor i Vestby selv, og på Pepperstad (boligfelt ca 3 km vest for Vestby sentrum) går eneboligene fra midten av 70-tallet til 4,5-5,5 mill, avhengig av hvor på feltet du kjøper. Det bygges mye nytt der også, men de nye boligene er langt fra billige. 3-roms leiligheter går for samme pris som rekkehusene med 4 soverom i nabogata. Fordelen med Vestby og Son: velger du å bosette deg utenfor skolekretsen til Vestby barneskole får du en relativt lav andel innvandrere (en del flerspråklighet). Uansett vil barna dine gå på en relativt ny skole (den eldste i kommunen er 12 år gammel, den nyeste 3 mnd). Kommunen har god bhg-dekning, og det skal bygges flere. Ulempen er at du må pendle med tog eller bil, forhåpentligvis blir ting bedre når Follo-banen er ferdig. Anonymkode: 208e1...5ef 2
TrekStar Skrevet 22. april 2019 #31 Skrevet 22. april 2019 (endret) 2 hours ago, AnonymBruker said: Om ønsker å unngå steder der ikke-vestlig innvandrere er bosatt, bør du kjøpe bolig på Oslo Vest. Da gjerne Røa, Holmenkollen, Huseby etc.. Da er 6 millioner for lite. Store deler av Akershus bor det innvandrere, og det blir vanskelig å finne et sted hvor det er kun norske som bor, slik du ønsker. Prøv gjerne Buskerud, da bør du unngå Drammen og andre byer. Anonymkode: 9ef71...bff Jeg bor ved Røa, og da jeg flyttet hit i 2013, fra et annet sted på vestkanten, så var det lite, eller nesten ingen innvandrere å se. Nå, seks år etter, så har antallet innvandrere eskalert betraktelig, og det har blitt en del afrikanere og muslimer som har blitt en del av "by-bildet" her. Holmenkollen har også fått noen innvandrere, det samme med de blokkene like ved Bogstadvannet. Jeg har merket forandringer, og dem er tydelige. Ved Borgen, Smestad, Makrellbekken, Holmen og på Hovseter, har det begynt å bli en del innvandrere. Hovseter er verst, og det kan kalles for vestkantens "u-land". Det kan virke som det har vært et storslipp av muslimer og afrikanere, inn mot vestkanten de siste årene. Hvis dere vil unngå for mye innvandrere, så er det lurt å sjekke om det er f.eks boligblokker, gjerne kommunale, i nærheten, da disse er billigere enn hus, og av denne årsåk så blir innvandrere losset inn der av Nav. Unngå områder med blokker, og unngå innvandrere for det meste. Østkanten er vel full allerede med innvandrere, og begeret flyter over, og ut til vest. Å ha et budsjett på 6 millioner kan jeg være enig i, at er vel lite. "Gode" områder vil ha en høy prisklasse, og det betyr at en vil måtte bo seg ihjel, med mindre en har arvet, vinner lotto, eller har en jobb som eiendomsmegler eller aksjemegler. Å eie hus i Oslo blir egentlig overpriset dyrt. Det vil lønne seg å se etter leilighet istedet, for å kunne bo på attraktive steder ved Oslos vestkant. Endret 22. april 2019 av TrekStar 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2019 #32 Skrevet 22. april 2019 1 hour ago, AnonymBruker said: Øvre eller Nedre Silkestrå på Skøyen. Men du får ikke enebolig til den prisen. Er dere heldige får dere en fireroms. Det er i alle fall barnevennlig der med null trafikk og bom og bare lov å åpne bommen for postbilen og av- og pålessing. Masse lekeplasser og kort vei til Bygdøy og Frognerparken. Varmt vann og varme inngår i fellesutgiftene. Lett å bli kjent med andre småbarnsfamilier og flere barnehager rett ved. Anonymkode: fba70...30b De ligger vel høyere enn 6 mill? Var på 7 sist jeg sjekket. Anonymkode: 6171e...860 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2019 #33 Skrevet 22. april 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Ressurssterke innvandrere fra f.eks. bydel Søndre Nordstrand flytter også til bedre strøk når de får økonomi til det. Er innvandrer. Kommer til å flytte fra Holmlia straks økonomien er på plass. Er ingen elefant i rommet her, heller du som overtolker TS. Anonymkode: b1362...9d8 Hva er "bedre strøk"? Definer det helt konkret for meg, vær så snill. Anonymkode: 9536a...297
AnonymBruker Skrevet 22. april 2019 #34 Skrevet 22. april 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Har du fulgt med på boligprisene eller? Hvordan skal en familie få råd til å kjøpe en romslig bolig i Oslo sentrumsbydeler for 6 millioner? Anonymkode: cc606...6b4 Dropper man 2 biler som man ville trengt i ute på landet så kan man jo plusse på noen millioner på boliglånet.. Anonymkode: f7f44...3cb
AnonymBruker Skrevet 22. april 2019 #35 Skrevet 22. april 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: De ligger vel høyere enn 6 mill? Var på 7 sist jeg sjekket. Anonymkode: 6171e...860 Ja, jeg la merke til at en litt større leilighet gikk for rundt sju. De fleste fire-roms der er små leiligheter på nitti kvm. For ett år siden gikk de for rundt seks, men da hadde markedet stått stille i Oslo en stund. Soverommene er veldig små, også barnerommene, men det er godt med boder. For tenåringer tror jeg soverommene vil bli for små, derfor tror jeg de litt større boligene er priset høyere fordi da kan man slå sammen eller dele rom. Anonymkode: fba70...30b
AnonymBruker Skrevet 22. april 2019 #36 Skrevet 22. april 2019 44 minutter siden, AnonymBruker said: Dropper man 2 biler som man ville trengt i ute på landet så kan man jo plusse på noen millioner på boliglånet.. Anonymkode: f7f44...3cb Ikke sikkert banken er enig. Regner med det er banken som har satt taket på ca 6 mill. Anonymkode: 6171e...860 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2019 #37 Skrevet 22. april 2019 44 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, jeg la merke til at en litt større leilighet gikk for rundt sju. De fleste fire-roms der er små leiligheter på nitti kvm. For ett år siden gikk de for rundt seks, men da hadde markedet stått stille i Oslo en stund. Soverommene er veldig små, også barnerommene, men det er godt med boder. For tenåringer tror jeg soverommene vil bli for små, derfor tror jeg de litt større boligene er priset høyere fordi da kan man slå sammen eller dele rom. Anonymkode: fba70...30b Vi så på de, men ville ikke gi så mye mer for silkerstrå enn vi ga for hoff terrasse. Anonymkode: 6171e...860
AnonymBruker Skrevet 22. april 2019 #38 Skrevet 22. april 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hva er "bedre strøk"? Definer det helt konkret for meg, vær så snill. Anonymkode: 9536a...297 Områder som er befolket med folk i mer ressursterke livssituasjoner, uavhengig av kjønn, legning, religion eller hudfarge enn hva altfor mange dessverre er i bydel Søndre Nordstrand. Når det er sagt, så er det absolutt mange perler i bydelen som f.eks. Gamlelinja på Holmlia; svært barnevennlig, fantastisk utsikt over Oslofjorden, mange ressurssterke (igjen uavhengig av legning, kjønn, religion og hudfarge) men er usikker på kvaliteten på skolen for området. Samme med Sloreåsen og Hallagerbakken. Anonymkode: b1362...9d8 2
AnonymBruker Skrevet 22. april 2019 #39 Skrevet 22. april 2019 10 hours ago, AnonymBruker said: Har du fulgt med på boligprisene eller? Hvordan skal en familie få råd til å kjøpe en romslig bolig i Oslo sentrumsbydeler for 6 millioner? Anonymkode: cc606...6b4 Skjønner faktisk ikke svaret ditt. Jeg snakker om at det faktisk, miljømessig, er mulig å bo sentralt i Oslo. Ts's problemstilling var nemlig todelt, svartmaling av Oslo og forslag til alternativer boområder. Jeg går ikke med på svartmaling, og jeg foreslår alternativer. Greit? Anonymkode: 9ceeb...0f5 2
AnonymBruker Skrevet 22. april 2019 #40 Skrevet 22. april 2019 Hva med vestre Bærum? For 6 mill får du rekkehus på Belset, Bærums Verk eller Lommedalen. Rykkinn har også blitt bra, og i alle fall hvis du sørger for å være i skolekretsen til Bryn (Belset, Brenne feltet, deler av Kolsås, hammerbakken og løkenlia). Har barn på Bryn skole og i barnehage, og det er flott miljø. Du har de aller fleste med normal til høyere lønn og de aller fleste har høyere utdannelse. Noen har veldig god råd mens andre har litt lavere. Blokkbebyggelsen i området sogner til Rykkinn skole så der er det mer utfordringer. Til Bryn er det mest eneboliger, flerboliger og rekkehus. Rekkehusene stater på rundt 5,5 i skolekretsen. Anonymkode: 18b82...551 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå