Gå til innhold

Smitte barna med vannkopper med vilje

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er vel ikke vanlig å vaksinere friske baen mot vannkopper? Er bedre at unger får vannkopper enn når de blir ungdom/voksne. Jeg ville ikke vært redd for å fp barnet smittet. 

Her er hva som står på vaksine.no:

Vaksinasjon

Vaksine mot vannkopper er ikke en del av det nasjonale vaksinasjonsprogrammet. Norske myndigheter mener at vaksine kan være aktuell for personer med grunnsykdom som øker risikoen for alvorlig forløp av vannkopper. 

• Liker 7
AnonymBruker

Vannkopp-vaksine er ikke med i det norske vaksinasjonsprogrammet, og anbefales de som har grunnsykdommer som kan gjøre det farlig.

Best at ungene får vannkopper før de når puberteten, da ungdommer og voksne får det verre.

Anonymkode: 756dd...aeb

• Liker 12

Annonse

Man vaksinerer ikke mot vannkopper (med mindre det er grunn for det), og det er heller ikke farlig å få. Desto mindre man er når man får det, desto bedre er det. Store barn klør gjerne i stykker koppene, og da blir det arr. Kommer ikke til å med vilje utsette barnet mitt for vannkopper, men jeg kommer ikke til å unngå at hun får det heller

• Liker 2
AnonymBruker
2 timer siden, Marisana skrev:

Man vaksinerer ikke mot vannkopper (med mindre det er grunn for det), og det er heller ikke farlig å få. Desto mindre man er når man får det, desto bedre er det. Store barn klør gjerne i stykker koppene, og da blir det arr. Kommer ikke til å med vilje utsette barnet mitt for vannkopper, men jeg kommer ikke til å unngå at hun får det heller

Man vaksinerer ikke mot vannkopper i Norge.

I de fleste andre land vaksinerer man seg dersom man ikke har fått sykdommen før puberteten. Og det slåss med rette full alarm om en får sykdommen etter den tid. I Norge ville ingen sjekket etter to ganger om du fikk viruslungebetennelse og varig nedsatt livskvalitet fordi vi absolutt insisterer på at vannkopper er ufarlig når all internasjonal erfaring viser at det kun faktisk er ufarlig når en er veldig liten. (I England bes en som eksempel på alvorlighetsgrad ringe nødnummeret for helse om en får det som voksen)

For øvrig er smitte helt unødvendig, Ts: en kan selvsagt få vannkopper mer enn en gang.

Anonymkode: 5660d...102

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

I de fleste andre land vaksinerer man seg dersom man ikke har fått sykdommen før puberteten. Og det slåss med rette full alarm om en får sykdommen etter den tid. I Norge ville ingen sjekket etter to ganger om du fikk viruslungebetennelse og varig nedsatt livskvalitet fordi vi absolutt insisterer på at vannkopper er ufarlig når all internasjonal erfaring viser at det kun faktisk er ufarlig når en er veldig liten. (I England bes en som eksempel på alvorlighetsgrad ringe nødnummeret for helse om en får det som voksen)

For øvrig er smitte helt unødvendig, Ts: en kan selvsagt få vannkopper mer enn en gang.

Jeg lærte som liten at hvis man hadde fått vannkopper en gang, så var man ferdig, men lærte faktisk senest i dag at man allikevel kunne få det på nytt, av moren min som mistenkte at jeg hadde fått vannkopper pga noe utslett jeg plutselig har fått.  Så det var helt nytt for meg. Men at man blir skikkelig dårlig om en får det som voksen, har jeg hørt :) har egentlig hørt begge deler, så ikke alltid like lett å orientere seg om ting 🤷🏻‍♀️

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo det gjør man i aller høyeste grad, men vaksinen må man dekke selv. Vi diskuterer om barna skal få vaksine fremfor sykdom etter at vi diskuterte med barnelege. Det er ingenting som tilsier at de må ta den, men jeg tror det er den beste løsningen for de begge.

• Liker 1

Annonse

Er det noen som vet når denne vaksinen kom på markedet? Er selv 23 år gammel og da var det aldri noe snakk om vaksine, kun å dra på smitte-fester som barn.

Anonymkode: f4e8a...10e

Usikker på når den kom, men vi har snakket om det i to år. Får ikke barna vannkopper før 4 åringen begynner på skolen vaksineres de.

AnonymBruker
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja eller nei?😊

Anonymkode: 9455a...51d

Vannkopper som barnesykdom bør begrenses ikke bevisst spres av "gale" foreldre. 

Noen barn kan faktisk verken vaksineres eller overleve en runde med vannkoppesmitte. Skal disse barna og voksne, sitte isolert hjemme fordi folk driver og sprer vannkoppesmitte ukritisk av eget forgodtbefinnende? 

Sett at din søster fikk en kreftidiagnose, ble satt på cellegift og stråling, og barnet hennes ble smittet av vannkopper i bhg, eller av naboen fordi disse var opptatt av å få vannkopper på egne barn, vet du hva konsekvensene da kan bil? Og vil du akseptere at din søster eller andre risikerer å dø fordi du, naboen eller andre er opptatt av å få egne barn gjennom en vannkoppesmitte?

Begynn å bruke hodet ditt til å tenke litt utenfor egen komfortsone, med mindre du bare har laget tråden for å provosere. Når vaksinemotstandstråder er forbudt, fordi de er helseskadelige, så bør søren megmogså denne typen tråder inngå i regebrudd på dette forumet. Bare tankegangen om spreding av viruset med bevisst smitte, er helseskadelige forslag. 

Anonymkode: bb506...b1f

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker

Vi prøvde å smitte vår før jul, men han ammet enda (1,5 år). Får vi vite noen som har det igjen på et tidspunkt som passer så kommer jeg gjerne på besøk med ungen. Bedre å bli ferdig med det😊

Anonymkode: 64fe2...172

• Liker 1
AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vi prøvde å smitte vår før jul, men han ammet enda (1,5 år). Får vi vite noen som har det igjen på et tidspunkt som passer så kommer jeg gjerne på besøk med ungen. Bedre å bli ferdig med det😊

Amming har ikke noe å si. Får de det som små kan de få det igjen, det skjedde med min eldste. Trodde han var ferdig med det, men fikk en ny runde nå som 4 åring. Da ble minste som bare var 4 mnd gammel smittet også, men ganske mildt. Så regner med hun kan få det igjen hun også. 

Anonymkode: 1baa6...b73

• Liker 1
AnonymBruker

I de fleste andre land vaksinerer man seg dersom man ikke har fått sykdomm8en før puberteten. Og det slåss med rette full alarm om en får sykdommen etter den tid. I Norge ville ingen sjekket etter to ganger om du fikk viruslungebetennelse og varig nedsatt livskvalitet fordi vi absolutt insisterer på at vannkopper er ufarlig når all internasjonal erfaring viser at det kun faktisk er ufarlig når en er veldig liten. (I England bes en som eksempel på alvorlighetsgrad ringe nødnummeret for helse om en får det som voksen)

Jo, man vaksinerer faktisk mot vannkopper i Norge i dag. Men vaksinen inngår ikke i barnevaksinasjonsprogrammet. Se fhi.no

https://www.nrk.no/livsstil/slipper-vannkopper-med-vaksine-1.11541442

Oppsiktsvekkende at USA har hatt vaksinen i sitt program i 15. år i 2014. 

I felleskatalogen.no fremkommer det at det er mangel på Norske vaksiner fordi etterspørselen er lav, men at vaksine er tilgjengelig hos Fhi. 

Skulle noen finne på å klage på at vaksinen er dyr, så tenk på hva dere sløser bort penger på en vanlig dag, og hva hvitvask og annet koster om barnet blir syk av vannkopper. Noen hundrelapper, og man unngår både at barnet er plaget, sykefravær og alt annet vannkopper medfører. Deriblant arr etter vannkopper. 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenk deg da at du selv eller din mann blir syk av vannkopper i samme slengen. Eller les mitt innlegg over. 

Denne typen ureflekterte mennesker. .. :rasende:

Anonymkode: bb506...b1f

• Liker 1
AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Amming har ikke noe å si. Får de det som små kan de få det igjen, det skjedde med min eldste. Trodde han var ferdig med det, men fikk en ny runde nå som 4 åring. Da ble minste som bare var 4 mnd gammel smittet også, men ganske mildt. Så regner med hun kan få det igjen hun også. 

Anonymkode: 1baa6...b73

Over 1 skal være «trygt», da får man det som regel ikke igjen. Amming kan gi antistoffer når jeg har hatt vannkopper selv. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...