Gå til innhold

Tips til kattesand?


Tulutta

Anbefalte innlegg

Vi har to innekatter, og har til nå brukt Everclean kattesand. Jeg synes egentlig den fungerer ganske godt, den klumper seg fint så det går greit å ta ut urin/avføring fra kassen. Jeg synes heller ikke det lukter urin/avføring etter kattene har vært på do.

Meeen, det legger seg et tynt støvlag fra sanda i hele huset. Når jeg tørker støv i etasjen over eller på soverommet vårt så ligger det igjen et lag med kattesandstøv på kluten. Jeg holder på å bli sprø! Selv om sanda skal være luktfri så synes jeg også sandlukta er skikkelig uggen :(

Så, har dere noen gode tips til hvilken annen type sand det går an til å bruke i stedet for? Sand som ikke støver, men som fortsatt klumper bra og fjerner tisselukt? Setter stor pris på alle tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prøvd tidy cats? Synes ikke den støver så alt for mye, kun i det rommet doen står i. 

Anonymkode: 82d12...b11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke hva den heter, men den på felleskjøpet fungerer minst like godt som everclean ihvertfall, til en brøkdel av prisen👍 Syns ikke den støver så veldig heller,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv do med lokk :) da blir det stort sett igjen inni kassa. Når du skal bytte sand, ta ut klumper etc så gå ut med doen. 

Anonymkode: 73d7e...40b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker og anbefaler Cat's Best Original kattesand. :)

Den er mer miljøvennlig enn Everclean og klumper bra så lenge man er flink og tar ut klumpene ofte. Tisser katten oppå en klump så har den en tendens til å løse seg litt opp og det blir vanskeligere å gjøre rent i doen.

Sanden støver omtrent ikke (som jeg har lagt merke til) men kan såklart bli litt sand rundt kattedoen da katten drar med seg litt mellom tærne.

Selv bestiller jeg store sekker med denne fra Zooplus.

https://www.zooplus.no/shop/katt/kattesand/catsbest/393028

Endret av Mez
lagt til link
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Catsan.  Dyr, men best.  Jeg hadde prøvd flere forskjellige typer uten å finne noen jeg var fornøyd med, catsan var helt fantastisk i forhold til de andre.  Kommer aldri til å bruke noe annet etter at jeg oppdaget den :) 

 

Anonymkode: b9056...1d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker såkalte perler, silicagel. Der fjerner man bare bæsj, og rører godt i resten. Ser det støver litt når jeg rører, men har ikke merket noe annerledes mtp støvtørk. 

Har hopp-inn do. 

To katter bruker ca 14 dager før perlene er oppbrukt, da har jeg to poser fra Normal oppi. De koster sånn 59 kr/stk for ca 5 liter, og med fire poser i mnd utgjør det 250 kr. 

Det blir ingen lukt så lenge man rører godt nok. Det gjorde jeg ikke første gangen og da måtte jeg bytte etter en uke. 

Oppdretter sverget til det samme, med sand ble det lukt, men med perler kunne hun ha besøk 😜 Hun hadde type 5 voksne katter...

Anonymkode: 87438...663

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hopp-inn do, er veldig fornøyd med den, synes den gjør at vi får mindre sand på gulvet. 

Vi får prøve oss litt frem, håper vi finner en sandtype vi blir fornøyde med. Tusen takk for gode tips til dere alle sammen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...