Gå til innhold

Verdens verste påske :(


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vet at jeg kommer til å høres ut som den største sytepaven noen sinne men jeg må bare få ut dette! Jeg er på fjellet med typen og familien hans denne påska, og det er ikke noe galt med familien hans, men mer interessene deres. For det første er jeg vant til bypåske, jeg kan nok telle på en hånd hvor ofte jeg har gått på ski i hele mitt liv. Kort sagt - jeg suger og er livredd. Dessuten er hele storfamilien med, så det er innmari mye som skjer hele tiden og hele familen elsker konkurranse. Så er jo til enhver tid noe konkurranse av noe slag, og stor ståhai. 

 

Jeg har prøvd å være positiv og bli med på det som er, men når jeg prøvde å trekke meg tilbake et lite øyeblikk følte jeg meg ganske stemplet. F. eks skulle gjengel på ski igjen, og jeg sa at jeg ville helst stå over denne gangen, og da var det annet familiemedlem som også sa det og de andre vare: «ja, (mitt navn) setter standarden her...»... bare ett eksempel. Nå fikk jeg endelig 10 minutter i solsenga og svigerbror setter istand dart-konkurranse og spør om jeg vil bli med, og før jeg rekker å svare sier typen «ser ikke ut som hun har tenkt å bli med, nei...». Mulig jeg overdriver, men når det er snakk om så mange dager som i påska blir jeg helt tappet av alt dette styret. Typen min VET at jeg ikke er noe hytteperson, men er ikke snakk om å respektere at jeg ikke er noe sportslig/konkurransemenneske 😕 

 

er det flere som har opplevd lignende og har noen tips? Er jo forøvrig bare tre dager igjen av påsken så jeg skal nok overleve, men likevel. Samtidig får jeg dårlig samvittighet fordi svigermor/far er fantastiske og disker opp mat og skjemmer oss bort, men jeg føler det er vanskelig å gå rundt med en maske i en uke også når man egentlig bare ønsker å trekke seg bort i to sekunder (som altså er vanskelig når det er 20 stykker rundt deg til enhver tid) 

Anonymkode: a913e...2d7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

TS her igjen. Det som gjør at jeg synes dette er vanskelig i utgangspunktet er tanken på at typen ønsker seg hytte på fjellet når vi blir «store» og at kanskje alle påske/-jule-/høst-/-sommerferiene blir som dette fremover. EN påske skal jeg nok holde ut, men å ha hytte på fjellet kan jeg ikke se for meg i det hele tatt 😅

Anonymkode: a913e...2d7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du kan vel gå en tur?

Anonymkode: 4b4a3...a6c

Nei, er fortsatt snø her på høyfjellet 😛 elsker å gå tur til fots da, så hadde det vært bart hadde det vært supert 😅

Anonymkode: a913e...2d7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at du utstråler mye negativitet som de fanger opp. Hadde du sagt det samme, men vært mer avbalansert så hadde responsen fra dem vært en helt annen. 

Det at du ikke vil være der stråler tvers gjennom. Vær heller glad for at du får være en del av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det som en lærdom. Å tilbringe hele påsken med svigers er rett og slett ikke noen god idé. 

Jeg klarer ikke tilbringe hele påsken med min egen familie engang, jeg.. Det blir for intenst, interessene våre er for ulike, og jeg får ikke slappet ordentlig av - som jo faktisk er meningen med ferie. Man skal hente seg inn igjen til en travel hverdag. Min løsning er at jeg besøker familien noen få dager, men resten av påskeuka er jeg hjemme alene i leiligheten min i byen.

Sitter alene på balkongen med et glass hvitvin i dette sekund, faktisk. Noe av det viktigste jeg har lært meg som voksen, er å være egoistisk når det kommer til egentid.

Anonymkode: 0fde4...d59

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker said:

TS her igjen. Det som gjør at jeg synes dette er vanskelig i utgangspunktet er tanken på at typen ønsker seg hytte på fjellet når vi blir «store» og at kanskje alle påske/-jule-/høst-/-sommerferiene blir som dette fremover. EN påske skal jeg nok holde ut, men å ha hytte på fjellet kan jeg ikke se for meg i det hele tatt 😅

Anonymkode: a913e...2d7

Tror du at du kommer til å like hyttelivet når du blir "stor" og har småbarn? 

Tror du han kommer til å kose seg med bypåske når dere blir "store"? 

Hvis ikke, så må du nesten vurdere å slå opp. Dere er for ulike, rett og slett.

Anonymkode: 3eb92...8f6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta det som en lærdom. Å tilbringe hele påsken med svigers er rett og slett ikke noen god idé. 

Jeg klarer ikke tilbringe hele påsken med min egen familie engang, jeg.. Det blir for intenst, interessene våre er for ulike, og jeg får ikke slappet ordentlig av - som jo faktisk er meningen med ferie. Man skal hente seg inn igjen til en travel hverdag. Min løsning er at jeg besøker familien noen få dager, men resten av påskeuka er jeg hjemme alene i leiligheten min i byen.

Sitter alene på balkongen med et glass hvitvin i dette sekund, faktisk. Noe av det viktigste jeg har lært meg som voksen, er å være egoistisk når det kommer til egentid.

Anonymkode: 0fde4...d59

TS her, hvor bor du? Jeg tar gjerne et glass hvitvin på balkongen din :) hehe. Men ja, ser poenget ditt men føler ikke jeg kan si nei når jeg blir invitert heller. Men å bare bli med et par dager var jo lurt :) 

Anonymkode: a913e...2d7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Mass skrev:

Jeg tenker at du utstråler mye negativitet som de fanger opp. Hadde du sagt det samme, men vært mer avbalansert så hadde responsen fra dem vært en helt annen. 

Det at du ikke vil være der stråler tvers gjennom. Vær heller glad for at du får være en del av det?

Som jeg sa, jeg er jo glad for det. Hadde det vært snakk om en helg så hadde det vært null stress. Men en uke med dette blir litt mye, og jeg føler virkelig jeg sa det på en fin måte at jeg ønsker å stå over denne skituren. TS

Anonymkode: a913e...2d7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror du at du kommer til å like hyttelivet når du blir "stor" og har småbarn? 

Tror du han kommer til å kose seg med bypåske når dere blir "store"? 

Hvis ikke, så må du nesten vurdere å slå opp. Dere er for ulike, rett og slett.

Anonymkode: 3eb92...8f6

Han liker bypåske også så det skal nok gå bra :) er ikke bare, bare å slå opp når man har vært sammen i 10 år... er ikke rart folk skiller seg om man har denne tankegangen 😅

Anonymkode: a913e...2d7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte å si nei, og stå støtt i det. Om noen absolutt måtte kommentere svarte jeg tilbake, og mannen tok meg alltid i forsvar. 

Jeg blir her i solveggen, jeg. Ja, jeg spiser melkesjokolade midt på dagen. Jeg tar meg en løpetur i stedet jeg. Nå vil jeg sove. 

Så det er i alle fall mitt tips 1) være klar og tydelig, ikke bare sakte trekke deg unna 2) sikre at mannen tar din side, uansett. 

 

Anonymkode: 200f1...b89

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir helt stressa av sånne folk selv, så jeg skjønner deg veldig godt! Jeg er selv vant til en avslappa familie. 

Tror du i fremtiden bare må takke ja kunntil et par dager. 

Anonymkode: c44d5...5a8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg begynte å si nei, og stå støtt i det. Om noen absolutt måtte kommentere svarte jeg tilbake, og mannen tok meg alltid i forsvar. 

Jeg blir her i solveggen, jeg. Ja, jeg spiser melkesjokolade midt på dagen. Jeg tar meg en løpetur i stedet jeg. Nå vil jeg sove. 

Så det er i alle fall mitt tips 1) være klar og tydelig, ikke bare sakte trekke deg unna 2) sikre at mannen tar din side, uansett. 

 

Anonymkode: 200f1...b89

Godt å høre at noe funker! Tok det lang tid før de respekterte dette? 😇 TS

Anonymkode: a913e...2d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blir helt stressa av sånne folk selv, så jeg skjønner deg veldig godt! Jeg er selv vant til en avslappa familie. 

Tror du i fremtiden bare må takke ja kunntil et par dager. 

Anonymkode: c44d5...5a8

Takk for svar, er en vanskelig omstilling når man kommer fra en avslappa familie ja 😅 TS

Anonymkode: a913e...2d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de vil ha deg med i fremtiden så bør de lære seg grunnleggende kunnskap, som det faktum at mennesker er forskjellige. De fleste vet og forstår vel at alle har forskjellige behov og interesser, og at man ikke kan forvente at alle skal ville det samme som en selv hele tiden? 

Slike tanketomme kommentarer som det du fikk, vil jeg råde til å svare rolig og bestemt på. «Ja, jeg foretrekker å stå over i dag.» Høres ikke ut som en voksen person som gulpet opp kommentaren om at du setter standarden, men forhåpentligvis er de andre modne nok til å forstå om du forklarer at dere er voksne mennesker med ulike behov, og at selv om du har andre interesser så håper du at dere kan kose dere sammen i påska uten at noen lager dårlig stemning om du vil slappe av, lese bok, hvile etc. 

Anonymkode: ed81d...488

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Som jeg sa, jeg er jo glad for det. Hadde det vært snakk om en helg så hadde det vært null stress. Men en uke med dette blir litt mye, og jeg føler virkelig jeg sa det på en fin måte at jeg ønsker å stå over denne skituren. TS

Anonymkode: a913e...2d7

Du skulle delt påsken i to. Vært hjemme første halvdel og reist opp dit andre halvdel. Det må jo ikke være alt eller ingenting. Å kunne møte hverandres ulikheter og ulike behov vil kreve at dere møtes på halvveien. Det blir jo især viktig for å få forholdet til å fungere i lengden når dere er så ulike her som det gies uttrykk for. 

Jeg mente ikke at du sa det på en ufin måte. Men det som du kjenner i deg selv legges i utstrålingen, tonen, og blir en del av hele oppfattelsen selv om du sier det på en fin måte. Så fanger man heller opp det du ikke sier og/eller undertrykker og det avgjør responsen du får. 

Jobb alltid innenfra og ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...