AnonymBruker Skrevet 20. april 2019 #41 Skrevet 20. april 2019 Syns det blir litt ytterkantdiskusjon når en tenker at de som ikke liker GOT kun ser Barne-TV og romantisk komedie. ( hater dypt og inderlig romantisk komedie. Hadde ikke orka om jeg fikk betalt) se som sagt mengder av krim. Det er en av mine favoritt hjernedøde-aktiviteter. Og en skrekkfilm er også glimrende. Oftest. Ja og omvendt blir det for dumt å påstå at GOT-fan er umoralske og ufølsomme og folk som onanerer til tortur o.l. 😳😳 ser krim og skrekk men må innrømme jeg er dårlig på dystopier. Kanskje det er det som blir det jeg ikke fikser ? Jeg vet ikke. Mulig er det fordi at ingen TV/serier eller filmer ( i motsetning til bøker) gjør meg så engasjert at jeg glemmer, sørlig lenge, at noen har skapt hver millimeter av historien og valgt farger lyssetting og vinkler og sminke og og Og blir sittende litt på utsiden og undre meg over valg manusforfatteren tar ( brutal venning i historien..) og ikke hvorfor en karakter velger noe.. ? Jeg vet ikke. Karnske spiller skuspillerene så bra, at jeg de sekundene voldtekten pågår ser jeg det hjernen min kobler opp mot alle de utallige som voldtas akkurat samtidig som jeg ser dette på skjermen ? Mest tror jeg det er summen av brutaliteten i hele universet som treffer en håpløshet i meg. På samme måter som dystopier. Og at håpløshet og undertrykking er noe som trår meg før nær. kjør debatt Nei da. Tuller. Mente ikke å være navlebeskuende men gjøre ett helhjertet forsøk på et nyensert svar. Kanskje ble det interresant. Men pytt pytt. En av mine fineste venninner elsker serien. Og jeg må bare godta, selvfølgelig, at det som treffer meg på alle de gale stedene i denne serien ikke er slik for henne. Likevel må det være lov å undre og diskutere det saklig om noen ønsket det. Men saklighet er tungt for mange. Anonymkode: e220a...182 6
AnonymBruker Skrevet 20. april 2019 #42 Skrevet 20. april 2019 Mente : kanskje ble det ikke interresant. Men pytt pytt god påske Anonymkode: e220a...182
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #43 Skrevet 21. april 2019 Jeg så første episode, hvor forfatteren dreper en hovedperson. Bortsett fra at jeg ble knust av det, så var det så mye annet som jeg fant spekulativt og forstyrrende at jeg så aldri mer enn èn episode. Jeg lurte på hvaslags menneske som skriver noe sånt, og fant et intervju med forfatteren. Der fortalte han at han liker å være jævlig med både rollefigurene sine og med publikum, så da skjønte jeg hvorfor jeg ikke hadde spesielt lyst til å se på det. Anonymkode: 138db...5a4 1
Ariana807 Skrevet 21. april 2019 #44 Skrevet 21. april 2019 Hvorfor liker jeg GoT? Det er et godt spørsmål... har ikke et godt svar sån egentlig, det er bare bra. Joda selvsagt er det brutalt, men det er kanskje og noe av det som gjør det til en bra serie. Det er ikke rosenrødt. Det holder ikke tilbake noen ting. Det virkelig viser den brutale siden av livet. Joda jeg har vært sjokkert! Mange ganger, men man blir jo dratt inn i historien, det er en bra historie. Jeg liker den. Slik serien utvikler seg får vi og «female power», flyvende drager, action, og ja noe brutalitet, romantikk, ja serien har alt og en bra historie. Det er det beste svaret mitt. Hvordan kan jeg se på slik brutalitet? Det er jo tv det er ikke ekte mennesker vi ser som blir torturert og drept. Blir jeg uggen om jeg skulle komme over en eller annen ekte historie om noe slikt i media? Ja selvsagt! Men GoT er faktisk en tv serie, det er ikke ekte. Man kan selvsagt fortsatt bli uggen av noe av det (skal ikke nevne spesifikke scener pga. spoiler). Men det er jo ikke ekte, det er bare på film.
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #45 Skrevet 21. april 2019 På 20.4.2019 den 10.03, Albbas skrev: Men satt du seriøst ikke igjen med en følelse av avsky og at det var for jævlig da du så dette??? Da er det jo du som er rar, ikke fansen. Den jevne GoT-seer syns jo dette er jævlig. Vi syns det er avskyelig med voldtekt, incest og drap, og vi blir utrolig provoserte og også triste når vi ser dette foregå. Jeg for min del blir enda mer skremt av tanken på at dette faktisk ikke er urealistisk en gang. Krig er slik. Og jeg ser ingen grunn til å late som noe annet, heller ikke på TV. GoT er godt laget, og man får et forhold til karakterene og historiene som gjør at det vekker enda sterkere følelser enn når du bare ser en standard krimserie hvor folk blir drept på bestialsk vis. Det er de sterke følelsene som engasjerer. Det er det som gjør at man gleder seg, ikke fordi man elsker å se folk voldta, men fordi man vil følge med på historien og hvordan det går med karakterene - man håper jo på det beste. Mulig det blir for komplisert for deg, og at du helst bare vil se tv-serier som viser livets lyse sider, intet mer. Og det er greit det. Men det er ikke fordi "vi andre" er så mørke til sinns og innerst inne liker vold og incest at vi liker serien. Det er fordi vi blir opprørte, det beveger oss og det fanger oss i sin grusomme historie. Jeg liker TV som utfordrer meg, som engasjerer meg og som i bunn og grunn egentlig viser hvor jævlig historien har vært - og kan fortsette å være. For meg blir det for ensidig å se på lykkeserier som ikke provoserer og som ikke avbilder en kompleks virkelighet. Godt sagt. Ikke vits å late som, når vi har faktisk mer enn nok "GoT" hendelser bare man skrur på nyhetene, så jeg skjønner ikke hvorfor noen har noe imot en veldig god serie som denne. Egentlig skiller ikke GoT seg noe særlig mer fra diverse Roma serier jeg har sett. Er det noen som har sett Spartacus for noen år siden? Der er var det slakting uten stopp omtrent. Men det er sånn Roma var som Imperiet og det er sånn gladiator og slaveri-kampen var. Kan også relateres mye til den moderne historien og også mange andre steder idag der fortsatt diverse nivåer av slaveri eksisterer, for ikke å snakke om voldsutøvelser og krig. Når det gjelder hva gjelder serier jeg kan bli provosert av, så er det faktisk slike som Dynastiet (Netflix) der du har en gjeng rikinger som bader i penger, er arrogante, lager dramaer og problemer for å beholde sin rikdom og ellers sløser så jævlig med penger og tar ting for gitt, noe mange andre mennesker mangler. Så har du House of Cards - noen vil si at det er "spennende", men det viser også brutale maktrelasjoner og maktbygging og hvordan mennesker er. Hvis jeg ser Sex on the Beach eller Paradise Hotel, så har jeg iallfall lyst å spy. Det er godt jeg kan se Avengers Endgame på onsdag. Det er en snill film uten blod Anonymkode: 647b6...be6 4
NBA Skrevet 21. april 2019 #46 Skrevet 21. april 2019 På 19.4.2019 den 22.58, AnonymBruker skrev: Jeg har nå sett et par episoder med GOT og jeg må si at jeg er sjokkert. Drap, mishandling, tortur, voldtekt, incest (?!) og dyremishandling. Hvordan ble dette en så populær serie? Hvorfor elsker folk å se på lidelse? Jeg reagerer spesielt på all voldtekten og incest. Kan ikke skjønne at dette er kult å se på. Anonymkode: 8721c...e31 Du vet at det er slik samfunnet vårt i Vesten har vært inntil 100-150 år siden?
NBA Skrevet 21. april 2019 #47 Skrevet 21. april 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er godt jeg kan se Avengers Endgame på onsdag. Det er en snill film uten blod Du liker altså filmer og serier helt uten historie 👍
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #48 Skrevet 21. april 2019 På 20.4.2019 den 0.29, AnonymBruker skrev: Det handler om hvordan Game of Thrones velger å framstille disse handlingene. Jeg har ingen problem med at slike handlinger settes fokus på i serier og filmer, men jeg vil sitte med en følelse at dette er for jævlig - ikke glede meg til neste gang. Game of Thrones portretterer ikke virkeligheten på den måten publikummet sier det gjør. «Tror du burde holde deg til barneTV med din sensitivitet». Kommentaren sier en del om deg. Jeg må få lov til å ha mine tanker og meninger uten at det skal tas i bruk hersketeknikker. Det burde du holde deg for god for. Anonymkode: 69edf...6d7 Men alle sympatiserer jo med de gode! De som gjør den groveste volden får avsky og motvilje hos seerne. Vi kan like en karakter og karaktergalleriet selv om vi ikke liker det de gjør. Vi liker det dynamiske. Hvor spennende blir det om alle er good guys? Og til og med the good guys har sine svake sider. F.eks er Daenerys god, men hun er også sta og stolt, og impulsiv. Kanskje litt bitter og hevngjerrig, selv om hun også jobber med å heve seg over det. Karakterene har karakter rett og slett, de er ikke ensidige. De utvikler seg. F.eks Sansa naiv og godtroende, drevet av ønsket om skjønnhet og overfladiske ting, til kynisk og bitter og drevet av frykt, men fremdeles med den dype drømmen i seg om å leve som dronning. Nå kanskje hevngjerrig? Slike karakterutviklinger er spennende. Volden er kvalmende. Ser jeg skuespilleren til Cersei vekkes hat i meg. Jeg synes serien er en empatisk reise, for å si det sånn. Anonymkode: 5c007...c99
Helgeline Skrevet 21. april 2019 #49 Skrevet 21. april 2019 Vi mennesker har alltid vært fascinert av mørke historier. Hva tror du de underholdt seg med rundt grua i gamle dager? Det var historier om skrømt, troll og ville dyr. Som lita jente elsket jeg skumle historier, var mest fascinert av heksa i eventyret fex. Jeg tror det har noe å gjøre med at vi trenger å bearbeide egne mørke sider, egen angst og dødelighet. Jeg datt av GOT etter et par sesonger, så er vel ikke den rette til å uttale meg her. Men skjønner hvor TS vil. Jeg ramlet av pga noe meningsløs vold, tror det var noen spedbarn involvert. Kan kanskje ha mye å gjøre med at jeg var gravid på det tidspunktet. Vurderer å se serien nå. Liker universet, og det er jo en eksepsjonelt bra lagd serie. Jeg er langt fra noen fan av romantiske komedier, det er omtrent det verste jeg vet. Tåler godt å se både blod, gørr og voldtekt. Men da liker jeg at serieskaperne lar meg forstå hvorfor det skjer, og at vi også får se hvordan offeret takler hendelsen i ettertid. Og ikke at det hogges hodet av en baby helt utav det blå. Det beste eksemplet på det som jeg kommer på i farta er de første to sesongene av Outlander. Ser noen nevner Spartacus, det var også en serie jeg likte. 2
AnonymBruker Skrevet 21. april 2019 #50 Skrevet 21. april 2019 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg så første episode, hvor forfatteren dreper en hovedperson. Bortsett fra at jeg ble knust av det, så var det så mye annet som jeg fant spekulativt og forstyrrende at jeg så aldri mer enn èn episode. Jeg lurte på hvaslags menneske som skriver noe sånt, og fant et intervju med forfatteren. Der fortalte han at han liker å være jævlig med både rollefigurene sine og med publikum, så da skjønte jeg hvorfor jeg ikke hadde spesielt lyst til å se på det. Anonymkode: 138db...5a4 Ingen hovedperson ble drept i første episode. Anonymkode: ff200...d35 4
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #52 Skrevet 24. april 2019 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva er GOT? Anonymkode: 0c8ec...bb9 Game of Thrones, en serie på HBO. Anonymkode: 1fe88...026
Gjest Belle âme Skrevet 24. april 2019 #53 Skrevet 24. april 2019 Eg elsker got. Eg elsker at det er uforutsigbart. At favorittkarakterene mine dør. Kva serien får meg til å føle. Eg liker brutaliteten, eg syns det er underholdande, for det er ikkje ekte. Det er ikkje ekte mennesker som blir drepne, det er berre skuespill. Eg blir sorgfull når eg tenker på at det snart er over😭
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #54 Skrevet 24. april 2019 On 4/21/2019 at 10:17 PM, AnonymBruker said: Ingen hovedperson ble drept i første episode. Anonymkode: ff200...d35 Ikke i serien selvsagt (siden han døde), men i den episoden var han det. Anonymkode: 138db...5a4
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #55 Skrevet 24. april 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke i serien selvsagt (siden han døde), men i den episoden var han det. Anonymkode: 138db...5a4 Ned Stark var en av hovedpersonene i første sesong, ikke bare i én episode 😏 Han var tross alt Stark familiens overhode og dermed en viktig karakter. Han døde selvfølgelig ikke i første episode, men på slutten av sesong 1. Anonymkode: f26f1...002
nurse07 Skrevet 24. april 2019 #56 Skrevet 24. april 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ned Stark var en av hovedpersonene i første sesong, ikke bare i én episode 😏 Han var tross alt Stark familiens overhode og dermed en viktig karakter. Han døde selvfølgelig ikke i første episode, men på slutten av sesong 1. Anonymkode: f26f1...002 Men noen her skrev at hun sluttet å se etter en episode, fordi hovedpersonen i den episoden ble drept, altså i første episode av sesong 1. Jeg kan ikke huske hvem det evt kunne vært?
Frostrose Skrevet 24. april 2019 #57 Skrevet 24. april 2019 (endret) 23 minutter siden, nurse07 skrev: Men noen her skrev at hun sluttet å se etter en episode, fordi hovedpersonen i den episoden ble drept, altså i første episode av sesong 1. Jeg kan ikke huske hvem det evt kunne vært? Det var 4 dødsfall i episode 1. Kan ikke huske at noen av dem var hovedpersoner, jeg heller. Spoiler Endret 24. april 2019 av Frostrose
Gladius Veritatis Skrevet 24. april 2019 #58 Skrevet 24. april 2019 1 hour ago, nurse07 said: Men noen her skrev at hun sluttet å se etter en episode, fordi hovedpersonen i den episoden ble drept, altså i første episode av sesong 1. Jeg kan ikke huske hvem det evt kunne vært? Kanskje vedkomande trur at Bran vart drept?
AnonymBruker Skrevet 24. april 2019 #59 Skrevet 24. april 2019 1 time siden, nurse07 skrev: Men noen her skrev at hun sluttet å se etter en episode, fordi hovedpersonen i den episoden ble drept, altså i første episode av sesong 1. Jeg kan ikke huske hvem det evt kunne vært? Det var ingen hovedperson som døde i 1. episode. Dør en karakter i 1. episode er det heller ikke en hovedperson. Anonymkode: f26f1...002
Djungelvrål Skrevet 24. april 2019 #60 Skrevet 24. april 2019 Incesten som blir skildet i got er jo frivillig fra begge parter sin side, ser ikke på det som like ille som andre tilfeller med overgrep.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå