Gå til innhold

GOT er groteskt??


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har nå sett et par episoder med GOT og jeg må si at jeg er sjokkert. Drap, mishandling, tortur, voldtekt, incest (?!) og dyremishandling. Hvordan ble dette en så populær serie? Hvorfor elsker folk å se på lidelse? Jeg reagerer spesielt på all voldtekten og incest. Kan ikke skjønne at dette er kult å se på.

Anonymkode: 8721c...e31

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du trenger heller ikke skjønne det.

Anonymkode: fd038...99d

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du trenger heller ikke skjønne det.

Anonymkode: fd038...99d

Jo, det vil jeg når så mange bekjente og nære av meg "elsker" denne serien. 

Anonymkode: 8721c...e31

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jo, det vil jeg når så mange bekjente og nære av meg "elsker" denne serien. 

Anonymkode: 8721c...e31

Spør dem, da?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Guppy88 skrev:

Spør dem, da?

"Spennende å følge med på" og "vet ikke" sier de. Jeg vil ha noe mer nyansert. Har du ikke noe svar selv?

Anonymkode: 8721c...e31

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, du trenger ikke å like den fordi alle andre gjør det. Hold deg unna den da.

Anonymkode: ff200...d35

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det vil jeg når så mange bekjente og nære av meg "elsker" denne serien. 

Anonymkode: 8721c...e31

Om du ikke liker den hjelper det ikke å "forklare" deg hvorfor andre liker den.

Anonymkode: fd038...99d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi mennesker liker vold? De fleste (hvert fall i Norge) er siviliserte nok og forstår at man det ikke lønner seg å drive med vold. Men hvor mange barn driver ikke med mobbing, hvor mange skriver ikke stygt om andre på nett?

"Do you know why people like violence? It is because it feels good. Humans find violence deeply satisfying. but remove the satisfaction, and the act becomes... hollow." - Alan Turing

Bare se på historien, se på vikingene. Hvor mye mer vold hadde det vært hvis det ikke var konsekvenser?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Spennende å følge med på" og "vet ikke" sier de. Jeg vil ha noe mer nyansert. Har du ikke noe svar selv?

Anonymkode: 8721c...e31

Det er jo som med absolutt all annen fiksjon. Blir man fenget av karakterene, historien, fremdriften og tvistene, så fortsetter man å se.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De yngre generasjonene er litt mindre naive når det gjelder den slags. De vet at mange mennesker har skjulte, kjipe sider der det foregår mye stygt. Mange mennesker er som det, og mange mennesker med makt bruker andre og nruker makten sin til å forlyste seg i stygge lyster. Got virker da realistisk på mange måter

Anonymkode: 1fd43...9b3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Historien beskriver hendelser som skjer i det virkelige liv. Det er ting en hører og leser om som er vondt, denne serien "skjuler" ikke disse sidene av livet. Alt kommer fram, det er ikke en typisk Hollywood-serie som feier slike problemstillinger under teppet. Her viser de hvor fæle og forferdelige slik handlinger faktisk er. Vi følger disse karakterene som går gjennom mye i livet, opplever vonde ting, reiser seg opp og kjemper videre. Det er slik i det virkelige liv, vi opplever ting som er vonde, men vi kommer oss gjennom det med tykkere hud og masse livserfaring. Det faktum at vi får følge disse karakterene, deres opp- og nedturer, utviklingen deres, osv., det er utrolig fascinerende, spennende og autentisk. Denne serien har utrolig mange karakterer som er veldig forskjellige med forskjellige liv og bakgrunn, og få lov til å se utviklingen deres er noe av det mest spennende jeg har sett på TV. 

Anonymkode: f26f1...002

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Guppy88 skrev:

Det er jo som med absolutt all annen fiksjon. Blir man fenget av karakterene, historien, fremdriften og tvistene, så fortsetter man å se.

GoT-universet er virkelig noe enestående. Det inneholder mye vold, prostitusjon, maktkamper, tortur og voldtekt (akkurat som i det virkelige liv), men det inneholder også glede, fantatisk karaktergalleri og karakterutvikling, drager, spennende politisk maktspill, komplekse relasjoner, kamp mot slaveri, vi får se mennesker som har vært langt nede bygge seg opp igjen, osv. 

Det er autentisk, rått, provoserende, detaljert, engasjerende og ømt. GoT ❤️

Anonymkode: f26f1...002

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

GoT-universet er virkelig noe enestående. Det inneholder mye vold, prostitusjon, maktkamper, tortur og voldtekt (akkurat som i det virkelige liv), men det inneholder også glede, fantatisk karaktergalleri og karakterutvikling, drager, spennende politisk maktspill, komplekse relasjoner, kamp mot slaveri, vi får se mennesker som har vært langt nede bygge seg opp igjen, osv. 

Det er autentisk, rått, provoserende, detaljert, engasjerende og ømt. GoT ❤️

Anonymkode: f26f1...002

Og det har ikke slått deg på noe som helst tidspunkt at dette kanskje kan være med på å normalisere dette? Det du har nevnt BURDE ikke være en del av det virkelige liv. Det BURDE ikke lages underholdning av. Mennesker går faktisk gjennom dette og lider. For mange er ikke dette noe som skjer på en skjerm, men noe man faktisk har kjent på sin egen kropp. Det kan være en venn, en av dine foreldre, et av dine søsken eller en av dine kollegaer. Det er rett og slett forkastelig at folk skal benke seg foran TV’en med popcorn og skal kose seg med littegranne incest, voldtekt og tortur fordi «det er noe som skjer i det virkelige liv». Hvilke følelser sitte du igjen med etter å ha sett en slik episode? Tenker du for deg selv at dette var avskyelig eller er det bare glede for at neste episode bare er en uke unna? Jeg bare spør. 

Anonymkode: 69edf...6d7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og det har ikke slått deg på noe som helst tidspunkt at dette kanskje kan være med på å normalisere dette? Det du har nevnt BURDE ikke være en del av det virkelige liv. Det BURDE ikke lages underholdning av. Mennesker går faktisk gjennom dette og lider. For mange er ikke dette noe som skjer på en skjerm, men noe man faktisk har kjent på sin egen kropp. Det kan være en venn, en av dine foreldre, et av dine søsken eller en av dine kollegaer. Det er rett og slett forkastelig at folk skal benke seg foran TV’en med popcorn og skal kose seg med littegranne incest, voldtekt og tortur fordi «det er noe som skjer i det virkelige liv». Hvilke følelser sitte du igjen med etter å ha sett en slik episode? Tenker du for deg selv at dette var avskyelig eller er det bare glede for at neste episode bare er en uke unna? Jeg bare spør. 

Anonymkode: 69edf...6d7

Uff.

Anonymkode: fd038...99d

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og det har ikke slått deg på noe som helst tidspunkt at dette kanskje kan være med på å normalisere dette? Det du har nevnt BURDE ikke være en del av det virkelige liv. Det BURDE ikke lages underholdning av. Mennesker går faktisk gjennom dette og lider. For mange er ikke dette noe som skjer på en skjerm, men noe man faktisk har kjent på sin egen kropp. Det kan være en venn, en av dine foreldre, et av dine søsken eller en av dine kollegaer. Det er rett og slett forkastelig at folk skal benke seg foran TV’en med popcorn og skal kose seg med littegranne incest, voldtekt og tortur fordi «det er noe som skjer i det virkelige liv». Hvilke følelser sitte du igjen med etter å ha sett en slik episode? Tenker du for deg selv at dette var avskyelig eller er det bare glede for at neste episode bare er en uke unna? Jeg bare spør. 

Anonymkode: 69edf...6d7

Sånn er det vell med alt av underholdning.

Tror du burde holde deg til barneTV med din sensitivitet.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, TomHm skrev:

Sånn er det vell med alt av underholdning.

Tror du burde holde deg til barneTV med din sensitivitet.

Det handler om hvordan Game of Thrones velger å framstille disse handlingene. Jeg har ingen problem med at slike handlinger settes fokus på i serier og filmer, men jeg vil sitte med en følelse at dette er for jævlig - ikke glede meg til neste gang. Game of Thrones portretterer ikke virkeligheten på den måten publikummet sier det gjør.

«Tror du burde holde deg til barneTV med din sensitivitet». Kommentaren sier en del om deg. Jeg må få lov til å ha mine tanker og meninger uten at det skal tas i bruk hersketeknikker. Det burde du holde deg for god for.

Anonymkode: 69edf...6d7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og det har ikke slått deg på noe som helst tidspunkt at dette kanskje kan være med på å normalisere dette? Det du har nevnt BURDE ikke være en del av det virkelige liv. Det BURDE ikke lages underholdning av. Mennesker går faktisk gjennom dette og lider. For mange er ikke dette noe som skjer på en skjerm, men noe man faktisk har kjent på sin egen kropp. Det kan være en venn, en av dine foreldre, et av dine søsken eller en av dine kollegaer. Det er rett og slett forkastelig at folk skal benke seg foran TV’en med popcorn og skal kose seg med littegranne incest, voldtekt og tortur fordi «det er noe som skjer i det virkelige liv». Hvilke følelser sitte du igjen med etter å ha sett en slik episode? Tenker du for deg selv at dette var avskyelig eller er det bare glede for at neste episode bare er en uke unna? Jeg bare spør. 

Anonymkode: 69edf...6d7

 

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det handler om hvordan Game of Thrones velger å framstille disse handlingene. Jeg har ingen problem med at slike handlinger settes fokus på i serier og filmer, men jeg vil sitte med en følelse at dette er for jævlig - ikke glede meg til neste gang. Game of Thrones portretterer ikke virkeligheten på den måten publikummet sier det gjør.

«Tror du burde holde deg til barneTV med din sensitivitet». Kommentaren sier en del om deg. Jeg må få lov til å ha mine tanker og meninger uten at det skal tas i bruk hersketeknikker. Det burde du holde deg for god for.

Anonymkode: 69edf...6d7

Vedkommende har et poeng, med den sensiviteten du utviser her kan du vel ikke se på de fleste tv-seriene? Du leser vel ikke krimbøker heller, da du mener at det glorifiserer drap? Hva med dokumentarer og prisvinnende filmer som viser autentiske scener? Det er nettopp dét som er poenget, å vise hva noen mennesker går gjennom. 

Hvordan mener du at GoT framstiller «disse» handlingene? Vet du hva du snakker om egentlig? GoT framstiller grufulle handlinger på en grufull måte, en måte som gir deg frysninger i ryggen og får hårene til å reise seg. Det er ingen behagelige scener, disse scenene viser hvor groteske og vonde slike ting er. Du føler med karakterer og ser deres smerte, flere av scenene gjør sterkt inntrykk og skjuler ikke brutaliteten i slike handlinger. Heller det enn en serie som maler et bilde som ikke stemmer overens med virkeligheten og som på den måten glorifiserer grusomme handlinger. 

Dersom du syns det er så ille så får du holde deg til de klisjéfulle hollywood-filmene og b-komediene.

Anonymkode: f26f1...002

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den aller mest populære litteraturen i påsken er krim, som igjen stort sett handler om drap. Du har et langt lerret å bleke om du skal kjempe denne kampen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Og det har ikke slått deg på noe som helst tidspunkt at dette kanskje kan være med på å normalisere dette? Det du har nevnt BURDE ikke være en del av det virkelige liv. Det BURDE ikke lages underholdning av. Mennesker går faktisk gjennom dette og lider. For mange er ikke dette noe som skjer på en skjerm, men noe man faktisk har kjent på sin egen kropp. Det kan være en venn, en av dine foreldre, et av dine søsken eller en av dine kollegaer. Det er rett og slett forkastelig at folk skal benke seg foran TV’en med popcorn og skal kose seg med littegranne incest, voldtekt og tortur fordi «det er noe som skjer i det virkelige liv». Hvilke følelser sitte du igjen med etter å ha sett en slik episode? Tenker du for deg selv at dette var avskyelig eller er det bare glede for at neste episode bare er en uke unna? Jeg bare spør. 

Anonymkode: 69edf...6d7

Du vet at folk er veldig flinke med å skille virkelihet og fantasi? Du er helt på jordet med dine urgamle holdninger og oppfatninger. Det er bevist gang på gang at voldelig fiksjon som bøker, serier, filmer eller spill ikke påvirker handlinger til folk. I det virkelige liv er det voldelige mennesker som driver med vold og misbruk, helt uavhengig av hvilke filmer disse personene har sett.

 

Jeg personlig liker underholdning med sterke temaer, det får meg til å bli ekstra engasjert. Om ikke du liker det eller kan skille mellom fakta eller fiksjon får du lese donald og se på barnetv. og holde deg unna bibelen , nyheter eller fiksjon som vi mennesker har nytt i tusenvis av år.

Anonymkode: a53ae...c76

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker serien godt, men stusser litt over dere som sier at serien er autentisk. For det er den vel ikke helt.

Anonymkode: 8bf61...2e0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...