Gå til innhold

Noen med Meniere sykdom her?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er symptomene hos deg? Og hvordan startet det? Har du tinnitus konstant?

Jeg lurer på om jeg kan ha denne sykdommen da jeg har tinnitus konstant i snart 1 år og jeg har også hatt ihvertfall 2 sånne rare "svimmelhetsanfall" der jeg plutselig blir så svimmel at jeg bare må legge meg i senga og sove det vekk, men det er tinnitusen som plager meg ikke svimmelhetsanfallene..

Anonymkode: 3ebf4...ebd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Følger denne. Mye det samme her -øresus og svimmelhet, dottfølelse på høyre øre, i ett år. Men ikke den typiske kvalmen/oppkast. Håper det er noen som har erfaring.

Anonymkode: fcbdc...950

AnonymBruker
Skrevet

Konstant tinnitus er ikke noe nødvendig symptom for meniere. Typisk for meniere er at man får tinnitus i forbindelse med anfallene. Man kan ha det konstant, da, men det er altså ikke det "typiske". Svimmelhetsanfallene man får av meniere, er av typen som gjør at det føles som alt går rundt, som om du kjører en kjemperask karusell rundt og rundt. Oppkast medfølger. Hvis svimmelheten er mer "gyngende", slik som man kan bli når man er full f.eks., er det ikke meniere.

Anonymkode: e4fd8...0aa

• 3 år senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.4.2019 den 22.01):

Konstant tinnitus er ikke noe nødvendig symptom for meniere. Typisk for meniere er at man får tinnitus i forbindelse med anfallene. Man kan ha det konstant, da, men det er altså ikke det "typiske". Svimmelhetsanfallene man får av meniere, er av typen som gjør at det føles som alt går rundt, som om du kjører en kjemperask karusell rundt og rundt. Oppkast medfølger. Hvis svimmelheten er mer "gyngende", slik som man kan bli når man er full f.eks., er det ikke meniere.

Ja vet at dette er en gammel tråd.

Dette stemmer ikke helt. Meniere sykdom kan slå ut litt forskjellig hos folk. Var for noen år siden hos Dr Hannisdal som spesialisere seg på svimmelhet sykdommer knyttet til ørene. 

Morbus Meniere er en gryte med blanding av diverse symptomer. Beste måten å få bekreftelse på at det er Meniere er hørselstest. De som har sykdommen sliter med mørke bass toner tillegg til svimmelhet og tinnitus. 

Anonymkode: e4757...555

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja vet at dette er en gammel tråd.

Dette stemmer ikke helt. Meniere sykdom kan slå ut litt forskjellig hos folk. Var for noen år siden hos Dr Hannisdal som spesialisere seg på svimmelhet sykdommer knyttet til ørene. 

Morbus Meniere er en gryte med blanding av diverse symptomer. Beste måten å få bekreftelse på at det er Meniere er hørselstest. De som har sykdommen sliter med mørke bass toner tillegg til svimmelhet og tinnitus. 

Men selv om man får riktig diagnose, så anbefales ikke annet enn det vanlige? Unngå salt, stress etc.? Eller finnes det noe nytt på markedet?

Skrevet

Misstenker at å ha Meineres sykdom, men aldri fått noen diagnose. 

Fekk mitt første kraftige svimmelhetsanfall på midten av  70 talet, og legen som blei tilkalt meinte eg  var påvirket av alkohol eller bedøvende milder. 

10 år seinere vart eg råka av nytt anfall, blei innlagd på sykehus hvor eg låg en uke utan at de fant noen som helst galt, og diagnosen var " virus på balansenerven"   Den utløsende årsaken meiner eg hadde samanheng med høyt stressnivå, 

Har idag betydeleg svekket hørsel, og perioder med høy tinnitus som kan samanlignes med å sitte v/ flyvingen på en Boing  flymaskin når den tar av / lander på en flyplass. I tilknytting til høy tinnitus kan ein også tidvis høre stemmer idet fjærne, og slitsomt.  Det er idag ingen som vet hva dette fenomenet skyldes 

Hver morgen når ein føler seg uthvilt er tinnitusen  som oftest borte, og  

Anonymkode: 60114...e01

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Misstenker at å ha Meineres sykdom, men aldri fått noen diagnose. 

Fekk mitt første kraftige svimmelhetsanfall på midten av  70 talet, og legen som blei tilkalt meinte eg  var påvirket av alkohol eller bedøvende milder. 

10 år seinere vart eg råka av nytt anfall, blei innlagd på sykehus hvor eg låg en uke utan at de fant noen som helst galt, og diagnosen var " virus på balansenerven"   Den utløsende årsaken meiner eg hadde samanheng med høyt stressnivå, 

Har idag betydeleg svekket hørsel, og perioder med høy tinnitus som kan samanlignes med å sitte v/ flyvingen på en Boing  flymaskin når den tar av / lander på en flyplass. I tilknytting til høy tinnitus kan ein også tidvis høre stemmer idet fjærne, og slitsomt.  Det er idag ingen som vet hva dette fenomenet skyldes 

Hver morgen når ein føler seg uthvilt er tinnitusen  som oftest borte, og  

Anonymkode: 60114...e01

Jeg har Meniere og det høres veldig ut som du også har det ut i fra hva du beskriver. 

Få fastlegen til å henvise deg. Jeg gikk privat først fordi det var jo flere mnd ventetid på time til øhn spesialist på sykehuset. 😵 Få hørsel nøye sjekket hos en audiolog. Basstonene kan avsløre Meniere.

Hatt diagnosen siden 2017.

Skrevet
visp skrev (På 19.2.2023 den 18.45):

Men selv om man får riktig diagnose, så anbefales ikke annet enn det vanlige? Unngå salt, stress etc.? Eller finnes det noe nytt på markedet?

Ikke noe nytt, nei. Lev som normalt utenom anfallene, men tren gjerne balanse omtrent daglig og unngå det verste stresset om du kan.

Anonymkode: c2342...5bb

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.4.2019 den 22.01):

Feil.

Har meniere og anfallene føles ofte som å være i en gyngende båt, ofte ellers også. Husk at menieres er veldig forskjellig fra person til person. De fleste har kronisk tinnitus. Forsterkes ved anfall. Hørselstap gradvis og i verste fall totalt tap av hørsel på angrepet side, på sikt. Slutt å spre feilinformasjon. 

Anonymkode: f4ecc...e01

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Feil.

Har meniere og anfallene føles ofte som å være i en gyngende båt, ofte ellers også. Husk at menieres er veldig forskjellig fra person til person. De fleste har kronisk tinnitus. Forsterkes ved anfall. Hørselstap gradvis og i verste fall totalt tap av hørsel på angrepet side, på sikt. Slutt å spre feilinformasjon. 

Har det ganske likt som deg. Utrolig slitsomt. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.2.2023 den 1.26):

Feil.

Du bør være litt forsiktig med å være så bastant selv. Det stemmer at meniere kan arte seg forskjellig fra person til person, men "klassiske" meniereanfall (altså anfall slik de er beskrevet i læreboken) består av karusellsvimmelhet, ikke gyngende svimmelhet. Mange får konstant tinnitus, men det er en overdrivelse å si at dette gjelder de fleste. Det er veldig vanlig å oppleve gyngende svimmelhet store deler av tiden utenom anfall pga. en tilstand som kalles PPPD. Denne tilstanden er en konsekvens av menieren, men ikke en del av den.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du bør være litt forsiktig med å være så bastant selv. Det stemmer at meniere kan arte seg forskjellig fra person til person, men "klassiske" meniereanfall (altså anfall slik de er beskrevet i læreboken) består av karusellsvimmelhet, ikke gyngende svimmelhet. Mange får konstant tinnitus, men det er en overdrivelse å si at dette gjelder de fleste. Det er veldig vanlig å oppleve gyngende svimmelhet store deler av tiden utenom anfall pga. en tilstand som kalles PPPD. Denne tilstanden er en konsekvens av menieren, men ikke en del av den.

Tror du må omgås flere med menieres jeg, så du får høre om andres opplevelser av denne forferdelige lidelsen… Virker som du er veldig bastant selv, og tror din egenerfaring er den eneste fasiten. Nautisk vertigo er like vanlig blant oss med meniere, likeså som rotarisk vertigo. (Har begge) Drop-attacks likeså. De fleste har kronisk tinnitus (er en av hovedsymptomene på meniere) og hos omtrent 20% med meniere er begge sidene affektert. Mange klarer ikke å holde på maten pga påfølgende oppkast. Det er en utmattende forferdelig sykdom… 

• Nyttig 1
Skrevet

Ryddet for innlegg signert helsepersonell. 

_popcorn_, adm

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.2.2023 den 21.41):

Tror du må omgås flere med menieres jeg, så du får høre om andres opplevelser av denne forferdelige lidelsen… Virker som du er veldig bastant selv, og tror din egenerfaring er den eneste fasiten. Nautisk vertigo er like vanlig blant oss med meniere, likeså som rotarisk vertigo. (Har begge) Drop-attacks likeså. De fleste har kronisk tinnitus (er en av hovedsymptomene på meniere) og hos omtrent 20% med meniere er begge sidene affektert. Mange klarer ikke å holde på maten pga påfølgende oppkast. Det er en utmattende forferdelig sykdom… 

Jeg har vært rundt mange mennesker med meniere, og baserer kunnskapen min på både det og vitenskapelig basert forskning. Nautisk vertigo er vanlig blant menierepasienter, men igjen; under anfallene er det klassiske rotatorisk svimmelhet. Dropanfall er absolutt ikke vanlig. De forekommer, men det er ikke vanlig. At omtrent 20 % er rammet på begge ører stemmer.

• 10 måneder senere...
Skrevet

Jeg utredes for menieres nå. Jeg får anfall som er trykk i hodet, dotter i ørene og blir svimmel. Men jeg blir ikke så ille svimmel at jeg kaster opp. Kjenner med en gang at anfallene kommer og går å legger meg. Kan i perioder sove 5-6 dager på dagen per måned. Jeg har også grei hørsel i bass, men mellomtoner og diskant er mer som helt borte i ett øre. Har konstant tinnitus, men den varierer. For meg ble alt mye værre etter moderna vaksinen. Dårligere hørsel og fra øresus til skikkelig tinnitus og disse anfallene

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg har meniére. Har anfall ca annethvert/hvert år. Da er det som å legge seg på stigende rus. Alt går rundt og jeg kaster opp ved hver minste bevegelse. For å komme meg fra A til B må jeg krabbe eller ha hjelp og jeg kaster opp på veien. Samtidig suser det i ørene og jeg har dottfølelse, stemmer blir langt borte. Følelsen er ganske lik den som kommer rett før en besvimelse. Går over etter noen timer eller dager. Tinnitusen er jeg så vant med at det ikke plager meg, men for hver gang jeg har hatt anfall har jeg fått redusert hørsel.

Anonymkode: 92fb1...24b

• 1 år senere...
Skrevet

Drar opp denne siden jeg også har ménières. Hvordan går det med folk her inne, hvis det er noen aktive?

• Hjerte 3
Skrevet (endret)

Går fint her

Hatt meniere i 20 år, og har lært meg å leve med det. Høreappat hjelper noe mot hørselstap, og kamuflerer litt av tinnitus. Trener og holder meg i form. Sykdommen har brent ut, da jeg ikke har flere anfall hvor jeg må legge meg ned på gulvet pga karusell. 

Endret av Bettyboom
Skrevet

Vært i dårlig form det aiste året, men bedre siste måned. 

Slitt med svimmelhet lenge. Jeg har nylig fått sannsynlig diagnose  med Meniers på begge ører. Utypiske anfall. Skulle settes på blodtrykksmedisin, men pga tidligere sykdomshistorikk kan jeg ikke ta medisinen jeg fikk forskrevet. Har prøvd spc-flakes i ca 1,5mnd og hatt overraskende god effekt. Gått fra 2-3anfall om dagen til 0. Spent på om det er reellt eller tilfeldig. 

AnonymBruker
Skrevet

Dere som har denne sykdommen og beskriver tinnitus. Er det en susing eller mørke basslyd, eller en høyfrekvent pipelyd som ikke høres så godt men som ligger der?

Anonymkode: 6c9c0...027

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...