Gå til innhold

Miljøvennlig kjøring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva vil det si å kjøre miljøvennlig? Kjørelærer sier jeg bør bremse mindre... hva menes med det? Når bør jeg slippe gassen ca da feks før en rundkjøring?

Anonymkode: 4b448...6f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han mener at du skal gire ned istedenfor å bremse. Du kommer til å bli vant til det. Det betyr også at du har såpass kontroll på kjøringen at farten senkes naturlig før f.eks. en rundkjøring.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor tidlig bør det skje da ca? Når det kommer skilt om rundkjøring? 

Anonymkode: 4b448...6f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvor tidlig bør det skje da ca? Når det kommer skilt om rundkjøring? 

Anonymkode: 4b448...6f6

Det der vil føles helt naturlig etterhver som du kjører endel. Men du kan jo øve deg litt og kjøre i et område du er kjent. Om du vet at det kommer en rundkjøring snart, så gasser du jo ikke opp, men slipper heller gassen så bilen sakker i fart litt og girer ned- kanskje et par ganger. Istedenfor å komme i fart og bråbremse før du kjører inn i rundkjøringen. Det er jo også en ubehagelig måte å kjøre på. Når man hele tiden bremser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må lære deg å slippe opp gassen tidlig slik at du dermed naturlig senker farten inn mot kryss/rundkjøring/kø osv. Mye mer behagelig både å være passasjer samt sjåfør av bilen bak, og i tillegg er det både mer miljøvennlig og fører til lavere drivstofforbruk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er "tidlig"? Jeg forstår at dette er dumt spm for dere erfarne sjåfører, men trenger å få det litt inn med teskje. Forstår det er ulikt fra fart til fart, men ca?

Anonymkode: 4b448...6f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hva er "tidlig"? Jeg forstår at dette er dumt spm for dere erfarne sjåfører, men trenger å få det litt inn med teskje. Forstår det er ulikt fra fart til fart, men ca?

Anonymkode: 4b448...6f6

Men det er derfor kjørelæreren er der, for å hjelpe med sånne ting. Du kan spørre om han/hun kan fokusere litt på det med å sakke farten før kryss og rundkjøringer og sånt. Han må jo hjelpe deg når han sier at du skal kjøre mer miljøvennlig?

Du kan også øve litt på en øde parkeringsplass med å late som noe er rundkjøring og kjøre mot det i forskjellige typer fart for å finne ut hva som er "riktig" senking av farten (en stor parkeringsplass- uten biler). Det er ikke noe krise om du ikke har det helt i fingrene enda. Alle nye sjåfører hakker litt i trafikken:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...