Gå til innhold

Fortiden min ødelegger livet mitt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en svært mørk fortid. Jeg har drevet med mye kriminelt og farlige saker. Jeg har sonet en dom, jeg har blitt voksen og jeg har lært, men fortiden innhenter meg alltid. 

Pga mitt ‘forrige’ liv så har jeg ikke venner og ikke familie. Jeg skaffer meg lett nye venner, men de forsvinner like fort når de finner ut hvem jeg er og det skal bare et kjapt Google søk til. Fortiden ødelegger vennskap og forhold. Jeg var sammen med en flott mann i tre år, når han plutselig fant ut hvem jeg var og han brått gikk fra meg. 

Jeg har levd ordentlig i fire år nå, men fortiden innhenter meg alltid. 

Ja, jeg har vurdert å fortelle ‘alle’ hvem jeg er med en gang, men det skremmer folk fra å bli kjent med meg.

I dag er jeg en omsorgsfull, snill og ærlig venn. Og jeg er så ensom. Jeg er fryktelig ensom. 

Anonymkode: 8557b...8ed

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva er det du har gjort som er kriminelt da? 

Om kjæresten min hadde hatt rulleblad når vi først møttes, så hadde det betydd nada niks så lenge han ikke var i det miljøet lenger. Jeg tenker du har truffet på feil folk. 

Anonymkode: 54431...59d

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Bytt navn og flytt. 

Lurer på hva du har gjort jeg da siden alle rømmer. 

Anonymkode: c3ff6...e97

• Liker 20
Skrevet

Dessverre så er du ikke alene om å være i en sånn situasjon. Folk har gjort dumme "ting" tidligere som forfølger de for resten av livet hvis de fortsetter å bo på samme stedet.
For å komme på bena, så må du kanskje velge å flytte langt vekk fra der du nå bor og begynne på nytt. Har du en utdannelse du kan søke jobb med andre steder. Alderen din har også noe å si. Hvor gammel er du?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker også at du møter feil folk. Jeg kjenner ei som var rimelig kriminell i sin ungdom, men hun vokste opp, fikk orden på seg selv, og oppførte seg deretter. Fortiden hennes er fortiden, den definerer ikke fremtiden, og det gjør ikke din med deg heller.

Du var sammen med en fyr i 3 ÅR før han på dagen stakk når han fant ut hva du hadde gjort, bare så du vet det så er han en dømmende, usikker person med veldig lav selvfølelse, og han hadde tenkt å gå fra deg uansett, men siden han ikke hadde en grunn så lot han være. Han gikk ikke fra deg pga fortiden din, han gikk fordi han er en følelsesmessig utilgjengelig drittsekk og han kunne ikke gå uten å skylde det på deg.

Du møter feil folk, ikke selg deg selv billlig ts! Du er et menneske verdt like mye som alle andre, du fortjener ekte kjærlighet, du må ikke godta hvem som helst som venn. Folk som bruker fortiden mot andre er feige jævler du ikke har noe til felles med uansett, de har ikke integritet og er ikke voksne. 

Har du gått i terapi for å tilgi deg selv, bmi et helt menneske? Så du gjorde noen dumme ting og har en fæl fortid, hva så? Den er over, godta den, omfavn den, ikke skam deg og ikke vær redd. Det er en del av deg og noe du skal lære av og bruke videre. 

Kjære ts, rett og rak i ryggen nå, finn seriøse folk å bli venn med, slike som ser deg. 

Anonymkode: 38a1b...5ed

• Liker 8
Skrevet

Virker ikke som det er deg det er noe galt med, men dem rundt deg. Virker veldig dømmende. 

AnonymBruker
Skrevet

Enten bytte navn og på alle måter kvitte deg med tidligere identitet, eller være så åpen om det at "alle" vet om deg på forhånd. Hva med å kontakte lokalavisa og spørre om de er interessert i å lage en reportasje om deg, der du både forteller litt om fortiden men også får frem hvem du er i dag, at du har endret seg og at du har skapt deg et nytt liv. Det er ikke lett å stå frem sånn, men siden du forteller at folk alltid forsvinner når de finner ut av fortiden tid så er det kanskje verdt er forsøk? Nå vet jeg ikke hva du har gjort, men mange er redd det ukjente og det det de ikke forstår, har fordommer osv osv. Kanskje hjelper det hvis du får delt historien din ordentlig og så kan folk velge om de vil gi deg en sjanse på riktigere grunnlag. 

Anonymkode: c7cf8...785

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har både byttet navn og kommune. Jeg er godt voksen, mellom 30-40. Det hjelper ikke. Det er lett å finne ut om noen har byttet navn osv. Det kommer også opp masse bilder når man googler, så jeg kommer meg ikke unna der. Jeg har faktisk vurdert å kontakte avisen, men pga nærmeste familie så har jeg valgt å la være. De ønsker ikke at jeg skal gjøre det. De fikk mye ufortjent dårlig oppmerksomhet for noen år siden. De fortjener fred nå. 

Hva jeg har gjort betyr ikke så mye, sier jeg det så kjenner jo alle meg igjen med en gang. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har faktisk funnet ut at det har vært lettere å få tilgivelse fra folk i hjemkommunen min. Fra folk som kjente meg som barn. Noen få har kontaktet meg i ettertid og sagt at ‘fortid er fortid’, du var snill mot oss, håper det går bra osv. Nye mennesker dømmer med en gang. Selv om jeg hadde hatt ei venninne i nesten et år før hun fant det ut, så stakk hun med en gang hun fikk høre om dette. Jeg får ikke engang sjansen til å forklare meg. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men hva har du gjort da? Kan det være andre grunner? Jeg tror jeg ville ha flyttet og startet på nytt. 

Anonymkode: 050ff...524

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er fylt med kjærlighet og en ressurs for et annet menneske, så vil du finne din vei. Det at man spør på kvinneguiden kan jo være et utrykk for usikkerhet på om man er "bra nok". Da vil det være helt feil å gå inn i nye forhold. Det vitner kun om umodenhet og at man setter sine egne egoistiske ønsker før det som er viktig i livet. Nå setter jeg ting på spissen og håper at TS forstår hva jeg prøver å formidle uten å gå i forsvar. 

Til TS vil jeg si at, du er ikke et offer. Du kan få det livet du ønsker, men du må være det du vil være, ikke en kopi. Når du vet hvem du er, så vil du ikke lenger være i en offerolle, men se på alt som skjer rundt deg i sammenheng og med en glede over å kunne lære. Alt i livet er der for at du skal kunne lære fra det. Dette er visdom som enhvert menneske vil få når det er ærlig med seg selv.

Anonymkode: eda25...b87

AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg hadde vært sammen med en person i 3 år og så plutselig fått vite noe sånt så tror jeg at det hadde ødelagt tilliten min til kjæresten. Ikke pga hva det var, men fordi han har holdt det skjult.

Anonymkode: 907f7...aa9

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en fortid som  sprøytenarkoman, prostituert, dopdealer, hasjsmugler og psykiatrisk pasient. Det tok endel år, men har nå bygd opp et nytt liv. I samme by som før. Det var ikke lett, men verdt det. Fikk nye venner via div selvhjelpsgrupper, via studier og etterhvert jobb. 

Fortsatt kan jeg bruke tid på å skamme meg over fortiden, føle meg mindreverdig etc. Men jeg lar det ikke styre meg på samme måte som før. Og jeg holder meg LANGT unna dømmende mennesker.

Anonymkode: e61cf...788

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du har fått mye støtte så langt, men her skal jeg komme med litt motvekt: 

Om du er mellom 30-40 år og har levd et liv der du har gjort mye vondt synes jeg faktisk ikke 4 år på den smale sti trenger være bevis på at du har forandret deg. Jeg sier ikke at du ikke har forandret deg, men at du ikke nødvendigvis har bevist så mye enda. 4 år er ikke så lenge i et voksent menneskes liv.

Jeg vet jo heller ikke hva du har gjort, men det kan høres ut som det var ille. Og det er faktisk ikke alle forbrytelser som kan gjøres opp for ved å sone en straff og si "det var før, jeg har forandret meg nå". Enkelte forbrytelser vekker så mange følelser i oss at vi aldri vil klare å møte den skyldige med åpent sinn. (Jeg sier ikke at handlingene dine faller inn under denne kategorien, det vurderer du nok best selv.)

Som sagt, 4 år er ikke så lenge. Ikke mist motet! Stå på, fortsett å leve det gode livet du har levet de siste årene. Gi folk tid, vis dem at du er forandret. Hvor lang tid det vil ta å få tilbake normale relasjoner vet jeg ikke, men ikke gi opp. 

Anonymkode: 00763...062

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvis jeg hadde vært sammen med en person i 3 år og så plutselig fått vite noe sånt så tror jeg at det hadde ødelagt tilliten min til kjæresten. Ikke pga hva det var, men fordi han har holdt det skjult.

Anonymkode: 907f7...aa9

Hvordan kan noen bryte tilliten din uten å ha gjort noe mot deg? 

Du har absolutt ingen rett til å grave inn i livet til kjæresten din. Om det finnes ting han ikke ønsker å dele, så er det opp til han så lenge det ikke påvirker deg. 

Anonymkode: 54431...59d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Altså, det er ikke snakk om vold mot barn, pedofili eller slike ting. HI 

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en svært mørk fortid. Jeg har drevet med mye kriminelt og farlige saker. Jeg har sonet en dom, jeg har blitt voksen og jeg har lært, men fortiden innhenter meg alltid. 

Pga mitt ‘forrige’ liv så har jeg ikke venner og ikke familie. Jeg skaffer meg lett nye venner, men de forsvinner like fort når de finner ut hvem jeg er og det skal bare et kjapt Google søk til. Fortiden ødelegger vennskap og forhold. Jeg var sammen med en flott mann i tre år, når han plutselig fant ut hvem jeg var og han brått gikk fra meg. 

Jeg har levd ordentlig i fire år nå, men fortiden innhenter meg alltid. 

Ja, jeg har vurdert å fortelle ‘alle’ hvem jeg er med en gang, men det skremmer folk fra å bli kjent med meg.

I dag er jeg en omsorgsfull, snill og ærlig venn. Og jeg er så ensom. Jeg er fryktelig ensom. 

Hva med å prøve å gjøre noe positivt av det? Prøv å bygge på dette, for eksempel ved å hjelpe andre som er på vei inn i kriminalitet eller som ønsker å komme ut av det. Ikke skjul fortiden din, men vis den frem og bruk den til noe positivt i dag. Kanskje du kan holde foredrag på skoler? Et eller annet. Ikke vet jeg. Du kommer sikkert på noen ideer du også.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jo, det kunne jeg ha gjort, men jeg er usikker på hvordan man går frem. 

AnonymBruker
Skrevet

Du skriver at du har gjort masse kriminelle ting, men presiserer at det ikke var vold mot barn. Da er det lett å tolke at du har utført vold mot voksne. Kanskje har ditt kriminelle liv vart over ganske lang tid. Jeg vet med meg selv at jeg ville hatt vanskelig for å stole på at du var helt forandret, dersom du var i min omgangskrets. 

Skjønner dog at du er ensom. Jeg tror nok du må bygge stein på stein. Anbefaler å være tålmodig, og ærlig. Kan du engasjere deg i andre som har det likt? Bli med i en eller annen frivillig gruppe? Menighet? Frivillig organisasjon? Har du en hobby der du kan komme i kontakt med folk? Begynn å synge i kor eller spille innebandy! 

Anonymkode: 120f3...c9e

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...