Gå til innhold

Smaaflaut..kan noen forklare meg hvordan en ELbillader funker/cons/pros osv


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei dere,

Vi har altsaa kjopt vaar forste NY bil (Nissan leaf). Gleder oss veldig, men kan veldig lite generelt om bil.

Vi faat en elektriker over i neste uke for aa montere denne laderen. Vi vet generelt lite hvordan dette funker.. saa:

- Naboen nevnte at vi egentlig ikke trenger denne laderen og kan bare lade gjennom vanlig stkkkontakt? 

- Blir det mer slitasje paa batteriet ved aa lade paa den ene maaten enn den andre? hvilken?

- Hvordan funker det om vi onsker/trenger aa lade et eller annet tilfeldig sted i Oslo? Er det forskjellige regler?

Andre ting?

 

Setter utrolig pris paa svar! 

Anonymkode: b4254...f21

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er mye tryggere å lade via ladestasjon enn stikkontakt, så ikke avlys elektrikeren!

i ladestasjonen er en egen sikring og jordfeilbryter som gjør at du lader bilen på en trygg måte. Der kan du også justere hvor mange Ampere den skal lades på, lavere strøm = lengre ladetid. 

Dersom man lader i stikkontakt SKAL kontakten være på egen sikring og egnet jordfeilvern, ellers risikerer du varmgang/overbelastning/brannfare. 

 

Spørsmålet ditt om lading i Oslo kan jeg ikke svare på, men med en Leaf tror jeg du kan lade ca overalt, ha lade-app på tlf så betaler og lader du på farten ☺️

Anonymkode: aeff6...e8a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er mye tryggere å lade via ladestasjon enn stikkontakt, så ikke avlys elektrikeren!

i ladestasjonen er en egen sikring og jordfeilbryter som gjør at du lader bilen på en trygg måte. Der kan du også justere hvor mange Ampere den skal lades på, lavere strøm = lengre ladetid. 

Dersom man lader i stikkontakt SKAL kontakten være på egen sikring og egnet jordfeilvern, ellers risikerer du varmgang/overbelastning/brannfare. 

 

Spørsmålet ditt om lading i Oslo kan jeg ikke svare på, men med en Leaf tror jeg du kan lade ca overalt, ha lade-app på tlf så betaler og lader du på farten ☺️

Anonymkode: aeff6...e8a

Tusentakk for at du tok deg til aa svare :)

Ble nevnt noe om at det var maks 10 m kabel og arbeid som var inkludert i prisen. Vi har vel ca 15/18 m. Men ja, da holder vi oss til ladeboksen :)

Anonymkode: b4254...f21

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig å lade fra en vanlig stikkontakt, det er den tregeste ladingen som er tilgjengelig. Bakdelen eller faren med å lade fra vanlig stikk er at den ikke er laget for å dra 2kw flere timer hver natt i mange år. Om du tar med laderen når du kjører vil du også få stor slitasje ved å plugge laderen ut og inn hver dag på en sterkt belastet kontakt som kan føre til varmgang og i verste fall brann. En praktisk begrensing er at kursen ut i gamle garasjer er ofte veldig liten og det er ikke mulig å kjøre kantklipper eller høytrykkspyler mens bilen lader.

En type2 hjemmelader gjør samme nytten som kladden på laderen du stikker i en vanlig kontakt men er dimensjonert til å plugges hver dag og dra mer strøm på en sikker måte, slik at du kan sove sikkert om natten og ikke være mindre redd for varmgang i det elektriske nettet. Elektrikeren vil sette opp egen spesiell sikring enten i sikringskapet eller så kommer ladeboksen med innebygd sikring som er spesielt egnet for å sikre laderen i elbilen.

en type2 enfas lader kan levere mellom 3.7kw og 11kw. en vanlig stikkontakt begrenser elbilen selv ladeeffekt til ca 2kw.

 

Vanlig hjemmelading under 11kw vil ikke påvirke batterilevetiden i nevneverdig grad. Hurtiglading kan derimot begrense levetiden til batteripakken. En leaf kan lade på opptil 50kw effekt ved en hurtiglader, hjemme så vil lading være ca en tiendel.

 

du kan lade ved de fleste ladestasjoner med en leaf. Det finnes flere aktører og det er desverre en jungel av apper og løsninger for å betale for lading, fremgangsmåten er alltid godt beskrevet ved laderen.

Anonymkode: 1f0cd...378

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er mulig å lade fra en vanlig stikkontakt, det er den tregeste ladingen som er tilgjengelig. Bakdelen eller faren med å lade fra vanlig stikk er at den ikke er laget for å dra 2kw flere timer hver natt i mange år. Om du tar med laderen når du kjører vil du også få stor slitasje ved å plugge laderen ut og inn hver dag på en sterkt belastet kontakt som kan føre til varmgang og i verste fall brann. En praktisk begrensing er at kursen ut i gamle garasjer er ofte veldig liten og det er ikke mulig å kjøre kantklipper eller høytrykkspyler mens bilen lader.

En type2 hjemmelader gjør samme nytten som kladden på laderen du stikker i en vanlig kontakt men er dimensjonert til å plugges hver dag og dra mer strøm på en sikker måte, slik at du kan sove sikkert om natten og ikke være mindre redd for varmgang i det elektriske nettet. Elektrikeren vil sette opp egen spesiell sikring enten i sikringskapet eller så kommer ladeboksen med innebygd sikring som er spesielt egnet for å sikre laderen i elbilen.

en type2 enfas lader kan levere mellom 3.7kw og 11kw. en vanlig stikkontakt begrenser elbilen selv ladeeffekt til ca 2kw.

 

Vanlig hjemmelading under 11kw vil ikke påvirke batterilevetiden i nevneverdig grad. Hurtiglading kan derimot begrense levetiden til batteripakken. En leaf kan lade på opptil 50kw effekt ved en hurtiglader, hjemme så vil lading være ca en tiendel.

 

du kan lade ved de fleste ladestasjoner med en leaf. Det finnes flere aktører og det er desverre en jungel av apper og løsninger for å betale for lading, fremgangsmåten er alltid godt beskrevet ved laderen.

Anonymkode: 1f0cd...378

Tusentakk for et utfyllende svar 🙂

Anonymkode: b4254...f21

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 

du kan lade ved de fleste ladestasjoner med en leaf. Det finnes flere aktører og det er desverre en jungel av apper og løsninger for å betale for lading, fremgangsmåten er alltid godt beskrevet ved laderen.

Anonymkode: 1f0cd...378

Nei. Egentlig er det mer eller mindre ett duopol i Norge, akkurat som på mobilnettet. Enten lader man på Grønn Kontakt eller så lader man på Fortum. Apper og SMS er tungvint. Anbefaler TS å melde seg inn i elbilforeningen, da får man en ladebrikke man kan registrere på begge lade-operatørene, og ting blir j**lig mye enklere.

Anonymkode: 9ec62...b15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 hours ago, AnonymBruker said:

Nei. Egentlig er det mer eller mindre ett duopol i Norge, akkurat som på mobilnettet. Enten lader man på Grønn Kontakt eller så lader man på Fortum. Apper og SMS er tungvint. Anbefaler TS å melde seg inn i elbilforeningen, da får man en ladebrikke man kan registrere på begge lade-operatørene, og ting blir j**lig mye enklere.

Anonymkode: 9ec62...b15

Er det andre fordeler ved aa melde seg inn? Sier uansett opp NAF naa som vi har egen ELbil forsikring.

Anonymkode: b4254...f21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke ulovlig å lade på schuko (vanlig kontakt) men ikke anbefalt over tid for det elektriske anlegget til kontakten. 

Normalt legges det opp en større kurs fra sikringsskap slik at du får større effekt enn med Schuko. Har du mulighet og kapasitet ville jeg valgt 32A, alternativt 20A. Har du ikke kapasitet er 16A til laderen også ok, men du får lavere ladehastighet

Anonymkode: 7c645...d6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...