Gå til innhold

Skaffe katt nr 2: Hva kan jeg forvente?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en kastrert hannkatt på 7 år fra før og vil nå ha en venn til han. Jeg er veldig glad i katter så det vil jo være en glede for meg også, men min hovedprioritet er jo første katten. Jeg lurer litt på å skaffe meg en katt gjennom redd dyra eller dyrebeskyttelsen, eventuelt på finn. Jeg har bestemt meg for at det skal være en hunnkatt fordi jeg mistenker at det blir lettere. Da er det utelukkende sterilisert og chippet hunnkatt.

Katten min er ekstremt selskapssyk og trives best med andre. Han er veldig glad i hele familien min. Jeg tror helt ærlig han hadde hatt glede av en venn siden jeg av og til drar vekk. Nå må jeg også besøke og bli litt kjent med en potensiell ny katt for å se an personlighet, men er det aktuelt å anskaffe seg en katt til nå som eksamensperiode og sommerferie nærmer seg? Jeg tar med meg pus på hytta med kjæresten et par uker, og drar 10 dager utenlands hvor familie passer pus hver dag. 

På forhånd takk for svar.

Anonymkode: d0fd5...586

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva spør du egentlig om? Sliter med å skjønne at du spør etter noe spesifikt. Men hvis du er veldig opptatt nå bør du kanskje vente til etter eksamensperioden din?

Skrevet

Jeg vil anbefale at anskaffelse av katt nr. 2 er når du vet at både du og kattene kommer til å befinne seg på den samme plassen de neste 3-5 månedene. Hvis du skaffer katt nr 2 mens dere er på hytta, tilbringer tid der og så brått tar med begge kattene hjem igjen kan det fort bli litt i meste laget for den nye katten. Så etter eksamen og ferie er overstått er nok mest antagelig det beste.

En annen ting man skal tenke på er tilfeller hvor kattene ikke kommer overens. Det er jo ikke gitt at de vil like hverandre, eller at katt nr 1 sådan sett vil ha hverken venn eller "konkurranse". Så ha en klar slagplan på hvordan det løses om man skulle være så uheldig.

• Liker 1
Skrevet

Jeg vil anbefale at du anskaffer katten iløpet av en periode hvor du vil være mer hjemme sammen med begge to, så hvis du feks skal være hjemme i sommerferien, er det en god anledning.

Du bør ikke forvente at de kommer overens med engang, men heller introdusere de sakte for hverandre. Det er anbefalt at de først får sniffe på hverandre gjennom bur eller glippe i en dør, samt at du introduserer dem for hverandres lukt via feks pledd den andre har brukt mye. Da vi fikk katt nummer 2, holdt vi de adskilt på forskjellige rom i ca 5 dager, selv om jeg leste 1-2 uker var anbefalt. Vi lot dem tilbringe tid sammen litt raskere, fordi de begge var så nysgjerrige på å hilse. Men vi var alltid sammen med dem når de fikk gå fritt med hverandre de første ukene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...