Gå til innhold

Smerter i fotbladet ved aktivitet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når jeg går mer enn 15000 steg om dagen får jeg vanvittige smerter i fotsålene. Smerten begynner noen ganger å stråle opp etter leggen, men ikke alltid - og det hender at jeg kjenner det i høyre kne. Smertene i fotsålene er såpass sterke at jeg ikke klarer å stå i ro, jeg må sette meg ned for å hvile beina. Om ikke må jeg bevege meg, for det er enda verre å bare stå i ro. 

Jeg prøver å komme meg i form, prøver å slanke meg. Gått opp mange, mange kilo på kort tid, og jeg, definert av BMI, i klasse fedme. Jeg er usikker på om dette er grunnen til smertene i foten. Uansett hvilke sko jeg har, enten det er god demping eller flate sko, om det er brede eller litt trange sko, så gjør det vondt. Sko gjør ingen forskjell fra eller til. 

Jeg har de siste dagene gått mer enn 15000 steg. I tillegg er jeg hjelpepleier, så jeg står og går mye i jobben, og opplever i løpet av en travel arbeidsdag de samme smertene. Jeg skal bestille time hos legen over påske, men er usikker på hva han kan gjøre for meg, ettersom vekten min sannsynligvis er grunnen? Noen som har opplevd lignende og vil dele sine erfaringer? I går gikk jeg 6000 steg uten stopp, og da holdt beina mine på å dø... Syns det er så trasig når andre klarer å gå mye lengre uten pauser, mens jeg blir stoppet av de forbanna smertene. Hodet og kroppen ellers vil mer, men føttene bare.... Nei. 😕 

Anonymkode: f7e8d...96b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta kontakt med et ortopedisk verksted, de kan ganske sikkert hjelpe deg. 

Anonymkode: f7817...d87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være plantar fascitt, ja, som brukeren over påpeker.

Er smertene sterkest de første stegene etter at du har sittet eller ligget litt? Som f.eks. om morgenen når du står opp?

Jeg sleit med dette i flere år, men har blitt helt bra.

Jeg teipa foten slik:

image.png.ca3f230e9291436028b8ae2b6925bf8f.png

Men du må ha en veldig sterk sportsteip, ellers kan du få blemmer/gnagsår.

Det avlasta uansett foten veldig, og hjalp med smertene.

Ellers pleide jeg å legge en vinflaske foran meg på et bord eller en puff, og rulle en og en legg fra side til side for å løsne opp leggmuskulaturen.

Jeg fylte et smalt glass (sånn du får oliven i) opp med vann, satte på lokket og frøys det ned, og rulla sålen på det hver kveld.D

Det er nok greit å kontakte legen, selv om de kan svært lite om sånt. Sørg for å få en henvisning videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...